Belägring

Författare: Tom Clancy
Ämnesord: krig, politik, mord, spänning, äventyr
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9171339361

Chefen för specialstyrkan Op-Center, Paul Hood, har sagt upp sig. Det har länge varit för mycket arbete och för lite tid med familjen, det knakar i äktenskapet. Nu skall det bli ändring på det. Nu skall allt ordna upp sig. Uppsägningstiden är ännu inte slut, men Mike Rodgers tar över ledarskapet för Op-Center. Paul Hood tar med sig familjen till New York, där dottern med vänner skall spela konsert i FN-huset för en massa ambassadörer. Och där går Hood runt i stora staden och tankarna far i hans huvud. Hur skall han kunna leva utan sitt älskade jobb? Hur skall han få tillbaka gnistan i äktenskapet? Och tänk, hans lilla dotter skall ge en konsert i FN-högkvarteret! Och så kan han förstås inte låta bli att tänka på hur sårbart landet är. Ja, där går han och tänker på flyganfall mot Frihetsgudinnan. Och pang bom. Knappt har ambassadörerna och musikanterna samlats i säkerhetsrådets sessionssal innan terrorister stormar in och tar dem som gisslan. 250 miljoner dollar vill man ha. FN-vakterna är utslagna, föräldrarna panikslagna, världen är chockad. Amerika är lamslaget och vem skall rädda gisslan? Vilken myndighets styrkor har mandat att agera för alla representerade nationaliteter i FN-huset? Tidsfristen går ut, den svenske delegaten kastas ut död. Snart har Paul Hoods dotter en terrorists pistolpipa mot huvudet, och Paul Hood tvingas jobba igen för att rädda gisslan och framförallt sin dotter. Och återigen försvinner Paul Hood från sin hustrus sida?.Spännande, actionpackad, lättläst roman. Än en gång beskriver Clancy hur sårbart stora USA är mot terroristangrepp och det känns inte det minsta overkligt eller otroligt. Och det är ju på sitt sätt riktigt ledsamt och hemskt.
Bok recensioner av Belägring :
2004-09-28 12:08
State of Siege