En världsomsegling under havet

Författare: Jules Verne
Genre: Klassiker
Ämnesord: filosofi, hälsa, historia, ungdom, äventyr
Utgivningsår: 1860
ISBN: 9789174232066

Under slutet av 1860-talet skrev Jules Verne denna berömda roman. Jules Verne sägs vara den moderna science fiction-genrens skapare, och i denna bok kan man läsa en fascinerande äventyrsberättelse om Kapten Nemo och världshavens hemligheter. Professor Aronnax, betjänten Conseil och harpuneraren Ned Land jagar ett havsmonster som sägs ha sänkt många skepp och sjömän. Men vidundret är av plåt. Som ''fria'' fångar åker de med Kapten Nemo, ombord på ubåten Nautilus, ut på en fantastisk världsomsegling under havet. De upplever många äventyr, söker skatter i sagolika undervattenslandskap, upptäcker den sjunkna staden Atlantis och slåss mot jättebläckfiskar.
Medelbetyg: 3,63 (30 röster)
Bok recensioner av En världsomsegling under havet :
2004-05-04 22:42
Lättläst, spännande och underhållande. Verne måste verkligen haft en livlig fantasi och varit facinerad av både teknik och natur.
Tycker faktiskt lite bättre om denna klassiker än Vernes "Jorden runt på 80 dagar". Kanske beror det på att jag älskar havet och alltid har facinerats av dess enorma storlek.
2004-05-07 13:37
Tre modiga män, Professor Aronnax, hans betjänt Conseil samt den temperamentsfulla harpuneraren Ned Land söker ett enormt havsodjur som sänkt skepp på världens alla hav. Monstret visar sig dock vara en fantastisk ubåt vars kapten Nemo är fientlig till människovärlden. För att hindra att hemligheten om hans fartyg når omvärlden, spärrar han in de tre männen i en luxurös tillvaro till havs. Professor Aronnax får möjligheten att se vidunderliga ting men drömmen om att fly lämnar honom aldrig.

"En världsomsegling under havet" släpptes år 1870 och blev en stor succe. Verne facinerar än idag sina läsare med en otrolig förmåga att måla upp en värld bortom vår egen. Denna roman fick jag i födelsedagspresent det året jag fyllde elva år. Den blev början på min stora kärlek för böcker. Det här är en riktigt spännande bok som passar både för vuxna och barn, ett läsäventyr.
2004-07-14 00:26
lika som "jorden runt på 80 dagar" är det en bok man tvingades till att läsa i skolan.. jag tycker inte om att läsa böcker under press... men det är en äventyrsklassiker och en spännande sådan men inget för mig... men det är inte rättvist att ge den mer eller mindre än en trea!
2004-07-18 13:11
Jag vet inte om man kan kalla böcker för söta med tanke på vad dom innehåller, men jag tycker att denna bok var en söt och väldigt rolig bok, Jag tycker att den är väldigt bra.
2004-09-26 17:41
Jag tycker boken var onödigt seg. Den hade ingen riktig handling. Jag tror många tycker om den, men det hände för lite i den för att jag skulle kunna tycka den var bra. Den är endå bra att ha läst, allmänbildning.
2004-10-05 11:08
Jag läste enbart den här boken för att vi skulle läsa en klassiker i skolan. Jag tyckte den gick bra att läsa men den var inte så fängslande, jag tyckte den var tråkig. Kanske den var häftig då den kom ut till först. Då var det framtid, nu är det dåtid.
2004-12-24 00:22
Hände för lite? Här händer ju massor hela tiden =) Dessutom gott om miljö- och personbeskrivningar. Själv älskade jag alla äventyr med Nautilus och jag var speciellt förtjust i alla tekniska/vetenskapliga beskrivningar av hur allt var tänkt att fungera.
Detta var nog den bok jag läste om flest gånger under min uppväxt, minst ca 25-30 gånger.
2005-01-27 00:19
Den katalysator som gör den här boken intressant är mystiken, vem är egentligen Kapten Nemo (nemo = ingen på latin)? Den här boken är fantastisk, en saga om att upptäcka världens alla hemligheter som Atlantis. Dessutom intressant ur geografiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Jag som gillar fysik tyckte särskilt om kapitlet som förklarade kolossen Nautilus enastående fysik. Boken var underhållande från första till sista sidan, men tyvärr får den ett alltför snöpligt slut.
2005-03-02 14:28

2005-05-13 22:39
Han skrev, i ordets negativa betydelse; journalistprosa. Påminner därför lite om Jan Guillou; att handlingen är allt men språket är tyvärr ingenting och historien dörför kommer att sakna liv. . Guillou påstår att det där med inspiration är skitsnack - men felet med hans och Vernes språk är att det saknar just den där livgivande inspirationen, det där magiska som får språket att likt oblaten i nattvarden förvandlas till kött och till liv. Det förblir autistiskt. Men är man bara ute efter spänning och klarsynt framtidsfantasi, så duger Verne bra och kan nog fungera bra som introduktion i böckernas magiska värld.
2005-08-19 21:15
Jag gick direkt ifrån Vernes ”Jorden runt på 80 dagar” till denna roman, och hoppades att jag skulle finna samma typ av äventyr och faror, vilket jag även fick givet till mig. Vernes skriver även här rappt och skapar på så sätt ett intresse, men efter ett tag tappar boken sitt sting och det hela blir menlöst och platt. Det jag främst irriterar mig på är att det känns som om väldigt mycket är utelämnat, jag hade gärna velat veta mer om alla karaktärer, särskilt kapten Nemo, men också om vad som egentligen utspelade sig på ”monstret” Nautilus, även om detta inneburit en roman med dubbelt antal sidor. Dessutom är slutet ett antiklimax av högsta dignitet, och jag var om inte rasande, så i alla fall enormt besviken då jag lade ifrån mig boken. Jag hade troligen uppskattat berättelsen betydligt mer om den lästs vid yngre ålder, en känsla som även infann sig vid läsningen av ”Jorden runt på 80 dagar”.

Kan tänka mig att boken var en storsäljare då den 1870 först gavs ut, det måste då ha varit helt otänkbart att människan i verkligheten skulle kunna åstadkomma något som på när liknar det som illustreras i romanen.
2006-04-19 17:49
"Jorden runt på 80 dagar" fängslade mig verkligen och fick mig att vilja resa ut och upptäcka världen själv. "En världsomsegling under havet" har också kvalitéer, men blir däremot långtråkig. Att resa under havet och uppleva den marina världen var helt enkelt inte lika intressant som den på land.
2006-04-24 18:40
Ja tycker denna boken är jätte bra o spännande o lite annorlunda! Beskrivningarna på kapten Nemo är så bra.
2006-08-03 11:03
Mycket bra och spännande bok. Fina miljö och personbeskrivningar också. Blir aldrig tråkig, 4 poäng!
2006-11-09 20:45
Jag tycker att boken var helt OK!:) mkt lååång, men mkt spännande, du som läser detta måste verkligen läsa boken!!!!!
2007-01-09 22:52
Jules Verne (1828-1905) uppfattas idag som en av science fiction genrens stora förgrundsfigurer och även om han inte kan sägas vara des skapare så har hans romaner kommit att bli stilbildande. Med sina pseudovetenskapliga, äventyrs och reseskildring har Verne i det närmaste skapat en mall för science fiction genren och många av hans romaner räknas idag som klassiker.
Det var dock inte tänkt att Verne skulle bli författare. Fadern, som var jurist, önskade att sonen skulle gå i hans fotspår och den blivande författaren inledde, mot sin vilja, juridikstudier i Paris. Han avbryter dock ganska snart sina studier för att fokusera på sitt skrivande, något som ogillas av fadern vilken vägrar fortsätta försörja sonen.
För att klara sitt uppehälle arbetar han som sekreterare vid en teater i Paris men all ledig tid ägnar han litteraturen och han läser vid den här tiden stora mängder populärvetenskaplig litteratur, något som kom att få en avgörande betydelse för författarskapet.
Jules Verne debuterar som författare 1850 med pjäsen Les papilles rompues (De brutna stråna) och under inledningsskedet av sin författarbana kom han främst att skriva teaterpjäser och noveller. Som romanförfattare debuterar han 1863 med Cinq semaines en ballon (Fem veckor i ballong) och denna berättelse kom att bli en omedelbar succé.
De romaner som följde var ofta präglade av en starkt positiv framtidstro och en djup övertygelse om människans och teknikens oanade möjligheter. I flera av sina berättelser lyckas Verne förutse 1900-talets tekniska landvinningar och bland de verkliga klassikerna kan nämnas Till jordens medelpunkt (1864) Från jorden till månen (1865) Kapten Grants barn (1867) Månen runt (1870) Jorden runt på 80 dagar (1872) Den hemlighetsfulla ön (1874) Tsarens kurir (1876) 400 mil på Amazonfloden (1881) och ”En världsomsegling under havet” det kanske mest omtalade av författarens alla verk.
I denna roman, som publicerades 1870, får vi stifta bekantskap med Kapten Nemo. Ett förorättat indignerat geni, som vid sidan om samhället och mänskligheten, ombord på sin teknologiskt avancerade undervattensfarkost Nautilus, jagar fram genom världshaven på jakt efter storslagna landskap och vetenskapliga bragder men även efter imperiernas krigsfartyg, vilka han utan förbarmande sänker.
Historien, vilken de flesta säkerligen är bekanta med, tar sin början 1866. Rapporter om ett extremt stort och snabbt havsvidunder vilket attackerar oceangående fartyg, har börjat strömma in från världens alla hörn. För att utröna vidundrets natur och för att sätta stopp för dess framfart har ett fartyg rustats och på detta medföljer bl.a. en professor i marin naturhistoria vid namn Aronnax samt dennes betjänt Conseil. Efter ett långt och tröstlöst sökande får man slutligen, i Stilla havet, äntligen syn på det mystiska sjöodjuret. Under den strid som utbryter kastas Aronnax och dennes betjänt, samt en harpunerare vid namn Ned Land överbord, men räddas ombord på sjöodjuret – undervattensfarkosten Nautilus – på vilken de blir Kapten Nemos gäster och fångar.
Det som härpå följer är en hisnande resa på mer än sextio tusen sjömil. En resa under vilken de bl.a. får se Atlantis, färdas genom en fördold tunnel från Röda havet till Medelhavet samt besöka sydpolen där kapten Nemo, som första människa någonsin, sätter sin fot. Men förutom alla äventyr beskrivs även, på ett nästan poetiskt vis, världshavens hela artrikedom vad gäller djur och växtriket och det är en förvånansvärt modern syn på naturskydd och behovet av fredning av hotade arter som Jules Verne låter kapten Nemo uttrycka.
Professor Aronnax slits mellan upptäckarglädje och kunskapstörst å ena sidan och en önskan att återvända till civilisationen och delge denna sina erfarenheter å den andra. En frihet kapten Nemo inte är beredd att återge sina ”gäster”.
Aven om vi känner historien och tagit del av någon av de tidigare svenska översättningarna, vilka inte på något sätt varit bristfälliga, så har det i samtliga fall varit frågan om förkortade mer lättlästa versioner. Den nya utgåvan (H-ströms förlag) är den första oavkortade på svenska språket och konstateras kan, att det som tidigare rensats bort, är de långa naturvetenskapliga passagerna, d.v.s. något av det som kan sägas utgöra Vernes signum: Exaktheten i beskrivningen av detaljer och rikedomen på intressanta fakta. För en yngre publik utgör givetvis de förkortade versionerna ett lättare sätt att bekanta sig med denna fantastiska berättelse men Vernes intention var inte att skriva en barn/ungdomsbok och vad gäller den vuxna publiken är denna kompletta version att rekommendera.

2007-02-11 18:42
En klassiker som måste läsas, verne var ju helt före sin när han skrev sina böcker, spännande och häftigt äventyr för att vara över hundra år. Verne gjorde med denna och jorden runt på 80 dagar äventyrsböcker som är spännande och mycket läsvärda trots att han skrev dem för hundra år sen, läs och njut.
2007-03-14 14:35
yo !
2007-04-04 16:53
Fantastisk!

En världsomsegling under havet är ett måste.
Verne har en fantastisk förmåga att beskriva de olika miljöerna där böckerna utspelar sig. Allra hellst i detta verk ges en stor möjlighet till detta.
Jag fascineras av Jules förmåga att beskriva Nemo och hans mytiska bakgrund. Vem är han och varför har han valt ett sådant liv. Vilken är orsaken?

Läs den!
2007-12-17 20:45
han visste visst vad som skulle hända - eller kanske han bara råkade gissa lite för bra
2008-12-15 08:11
stundvis seg bok och rätt så sterotypa personbeskrivningar. Men det var underbara bilder i böckerna och de tekniska beskrivningarna var intressanta.
2009-01-29 15:12
Jag gillade den mycket när jag var ung. Tror detta var en av de första böcker jag läste.

Men nu när jag läst om den kan jag inte säga annat än att jag är rätt besviken. Börjar bra men man tröttnar ganska snabbt på Vernes torra språk och jag tycker inte att det händer så jättemycket spännande på Nautilus förrens mot slutet av boken.
2009-02-05 14:12
En av Jules Vernes bästa böcker.
2011-09-30 19:58
En väldigt lärorik bok som jag fascineras av. Verne var så före sin tid i sina idéer och tankar på ett sätt.
Den var lite långtråkig på sina ställen men det lönar sig att fortsätta läsa.
2018-04-18 19:28
En spännande och intressant bok som år väldigt fantasifull. En riktig klassiker.
2024-01-28 19:15
En världsomsegling under havet är en välskriven och spännande roman.

Professor Aronnax, betjänten Conseil och harpuneraren Ned Land jagar ett havsmonster som sägs ha sänkt många skepp och sjömän. Efter mycket kryssande stöter man till sist på varelsen, som attackerar sina jägare. Det slutar med att professorn, betjänten och harpuneraren hamnar i vattnet. De räddar sig genom att ta sig upp på varelsen, som då visar sig vara en u-båt. Ombord på den avancerade u-båten får våra vänner vara med om att utforska allehanda märkligheter både i havsdjup som aldrig förut besökts av människor, och på avlägsna öar.

Äventyren är förvisso spännande och dramatiskt uppbyggda, vare sig de nu handlar om att bekämpa hajar eller gå på underliga undervattenspromenader. Men det som fängslar mest, och som kommer att leva kvar starkast inom mig efter läsningen, är den undflyende kapten Nemo.

Man får inte veta så mycket om honom. Man förstår snart att han är en människohatare av rang, som med sin besättning dragit sig undan civilisationen och tagit havet till sitt hem. Men främst är kapten Nemo bitter och hämndlysten. Professor Aronnax kallar honom "hatets ärkeängel". Möjligen kan det ha något med hans familj att göra, som han mist, tillsammans med barn, fädernesland och föräldrar, enligt några ord av honom i ett sammanhang. Professor Aronnax och hans två vänner, som rör sig fritt på u-båten och deltar i expeditionerna, kommer själva inte underfund med vad eller vem deras värd egentligen är. Trots att kapten Nemo verkar tala åtskilliga språk flytande, blir det aldrig klargjort vilket hans hemspråk är, det språk som man kan höra honom kommunicera på med sin sekond.

"

Skriv egen bokrecension till En världsomsegling under havet
Livet på landet