Hon som bar skammen

Författare: Helena von Zweigbergk
Ämnesord: mord, spänning
Utgivningsår: 2004
ISBN: 9789113052625

I HON SOM BAR SKAMMEN får vi möta Laura, en av de intagna på kvinnofängelset där prästen Ingrid Carlberg arbetar. Hon är en vacker och skör kvinna i 60-årsåldern, dömd för narkotikabrott men som med hjälp av långvarig terapi har lyckats komma till rätta med sig själv. Nu har hon skrivit en bok där hon berättar om sitt tragiska liv som prostituerad och narkotikakurir. Ingrid blir indragen i ett livsfarligt spel som utsätter både henne själv och omgivningen för stora faror.
Medelbetyg: 3,1 (10 röster)
Bok recensioner av Hon som bar skammen :
2004-09-21 19:04
En tredje roman om fängelseprästen Ingrid. Det är en småspännade, gemytlig bok och man dras lätt med i Ingrids liv både privat och i arbete. En bra svensk deckare.
2004-10-19 12:33
En bra bok att läsa medan man ligger i badkaret å tar del lungt. Den är ganska spånnande.
2004-10-19 13:33
Helt OK bok. Väldigt verklighetsnära och skriven på ett torftigt men ändå varmt sätt.
2005-09-27 12:02
Ganska trist och förutsägbar utan något riktigt rafflande slut. Inget man kommer ihåg att man har läst om ett halvår!
2005-12-14 15:55
I fängelset där Ingrid Carlberg jobbar som fängelsepräst sitter Laura, en gammal prostituerad kvinna. Hon äcklas av sig själv och har en självbild som Ingrid inte vill kännas vid. Laura har alltid utnyttjats och nu, när hon snart kommer bli frisläppt, vill hon ge ut sina memoarer. Oviss om den uppmärksamhet boken kommer få uppmanar Ingrid, Laura att försöka få boken utgiven. Snart inser fängelseprästen vilka konsekvenser manuskriftet kommer få för alla inblandade. Hon tvingas ta itu med sina kluvna känslor inför förövarna. Ännu mer komplicerad blir situationen när Ingrids fästman erkänner att han utnyttjat prostituerade. Ingrids välinrutade självbild krossas och hennes tro sviktar. När en väktare blir mördad i fängelset och manuskriftet blir stulet inser Ingrid hur känslig Lauras berättelse är. Vissa hemligheter talar man helst tyst om....

"Hon som bar skammen" är en svårrecenserad bok. Boken definieras som en kriminalroman, men jag upplever den snarare vara en vanlig roman. Deckartemat är alltså inte särskilt starkt. Istället ligger fokuset på psykologiska konflikter. Den starka och obehagliga bild av Lauras liv som prostituerad är visserligen det elementära i boken, men under ytan speglar den bara Ingrid Carlbergs svårighet att ta sig an verkligheten. Hennes trosbild och hennes förmåga att försköna allt som inte passar hennes läggning gör boken högst intressant. Här tar författaren upp intressanta aspekter i den kristna tron. Ingrid har svårt att förena sin bild av offret/förövaren med människan bakom. Därför blir hennes reaktion när hennes närmaste visar sig var en av "torskarna", strängt föraktfull. Hennes kristna kärlek räcker bara så långt att den bekräftar hennes föreställning om världen.

Det bakomliggande psykologiska temat intresserade mig. Berättelsen i sig och deckarhistorien måste annars klassas som svag. Bara någon dag efter genomläsning hade jag glömt intrigen. Denna roman hade inte behövt vara en deckare. Det är inte de kriminella aspekterna som ger störst behållning. Snarare är det de insikter om livet och om sig själv Carlberg gör, UNDER utredningen. Jag ger boken en fyra. Den är absolut läsvärd och så gott som omöjlig att lägga ifrån sig. Men jag skulle vilja se författaren skriva en roman istället. Jag tror att den typ av genre lämpar sig bättre för frågeställningarna.
2007-07-04 20:53
Det här är en bok som skulle kunna vara så bra, men den gör mig mest irriterad och det kändes bara skönt när boken var slut. Jag orkar inte med Ingrid just nu, hon och hennes fästman är bara för mycket.
2018-11-23 17:27
Jag trodde först att det här var den andra boken i serien men tydligen är det den tredje. Den tredje av fyra och utan tvekan också den sämsta. Jag har tyckt mycket om de tre andra böckerna om den ganska nyfikna fängelseprästen Ingrid som leker detektiv och lägger näsan lite i blöt. Den första och konstigt nog den sista boken i serien har jag gett högsta betyg på. Även den andra boken var bra, men den här boken som är 100 sidor längre än de föregående böckerna är fylld med så mycket utfyllnad om Ingrid och Anders privatliv att jag nästan somnar till i läsfåtöljen. Sen tyckte jag inte att deckarintrigen var lika bra som föregående böcker. Jag kan varmt rekommendera de andra tre böckerna i serien, men den här tilltalar mig inte särskilt mycket, fastän den är välskriven.
Slutbetyg, en 2:a!
2022-07-12 23:47
Jag håller Helena von Zweigbergk som en av samtidens mest träffsäkra berättare. När det handlar om relationer och utmaningarna som de medför är hon oöverträffad. När det gäller deckare är det sämre.

När en intern med fruktansvärd bakgrund skriver sin självbiografi inleds en serie händelser som försätter fängelseprästen Ingrid i fara. Trots ny kärlek och stundande bröllop kan hon inte låta bli att söka sanningen. Spänningsintrigen är svag, relationsbeskrivningen stark.

"

Skriv egen bokrecension till Hon som bar skammen