Mary

Författare: Aris Fioretos
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789113074269

Mary P. är 23 år och studerar arkitektur i ett land regerat av militären. Hon har en pojkvän som är politiskt aktiv och planerar en revolt. En novembernatt 1973 grips hon för statsfientlig verksamhet. Under tretton dygn hålls hon på säkerhetstjänstens beryktade högkvarter, stället med Himlen och Minus Två. Sedan skickas hon, några andra kvinnor och en pojke till en fängelseö. De skall städa inför ankomsten av nya fångar. Tillvaron är utsatt, samhörigheten det enda de kan lita på. Till slut återstår bara frågan: Vem bestämmer över ett liv?
Medelbetyg: 1,67 (3 röster)
Bok recensioner av Mary :
2017-07-24 07:30
Mary är en stark och gripande men också väldigt hemsk bok. Mycket mörker, få och små ljusglimtar. Boken rekommenderades av en bekant, och när jag började läsa var jag fast, men den väckte också mycket obehag och jag hade hellre aldrig läst den.
2017-07-24 13:17
Försökte läsa den, blev så nedstämd. Den är vackert skriven, men tung, tung.
2018-03-18 21:06
Grekland 1973. Studenterna på Tekniska högskolan gör uppror mot militärdiktaturen. Mary, som egentligen heter Maria, väljer att delta då hennes pojkvän är en av ledarna. Hon fängslas, men vägrar samarbeta och vill inte ens uppge sitt eget namn, trots att hennes far har en högt uppsatt position hos militären. Något som förmodligen hade räddat både henne och hennes ofödda barn. Istället deporteras hon till en ökänd fängelseö och där utspelas resten av romanen, med umbäranden och elände.

Denna roman har hyllats i alla tongångar av alla recensenter - och jag fattar ingenting. Visserligen är språket lyriskt och oerhört skickligt utformat, aldrig har väl fångbaracker och övergrepp skildrats med ett så målande och ändå varsamt språk. Men Mary är så rädd om det barn hon bär i magen, varför, varför varför utsätter hon sig och fostret för tortyr och umbäranden när hon bara behövt säga några ord för att bli frisläppt samma kväll som hon greps? Vilket hon kunde gjort utan att nämna pojkvännen. Missriktad stolthet? Ungdomligt högmod? Hon var från början väl medveten om vad militären var kapabel till, ändå gör hon inget för att slippa undan.

Och vad är författarens budskap? Att militärdiktaturer är hemska, det är ungefär lika begåvat som att säga att vatten är vått. Eller att man ska stå upp för det man tror på till varje pris? Tja, storvulet och korrekt, men korkat. Tydligen är tanken att vi ska se Mary som någon slags hjälte, ett feministiskt föredöme som offrar allt för pojkvännen. Men för mig är det våldsporr och offerglorifiering. En av sjuksköterskorna viskade till Mary när hon lappade ihop henne efter tortyren; "spela dum". Men Mary missuppfattade nog, hon skulle spela dum, inte vara dum...

"

Skriv egen bokrecension till Mary
En oansenlig detalj