Sommarleken

Författare: Ellen Mattson
Ämnesord: psykologi
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789100153083

Jag trodde att det bara var ett gammalt hus men det är mer än så. Platser är också något som lever. En plats kan betyda mer än människor."

Ett vackert gammalt hus vid havet, en farmor och tre syskon som bor hos henne varje sommar är oemotståndligt lockande för endabarnet Sandra från samhället intill. Hon söker sig allt oftare till huset och människorna där. Hon fascineras av deras traditioner och sätt att tala med varandra och av husets nedgångna skönhet. Hon vill höra till, och får vara med på farmoderns och syskonens kalas, utflykter och segelturer. De lovar att lära henne segla.
Men saker och ting ser olika ut från olika håll. När syskonen är kvar fast höstterminen har börjat står det klart att något är allvarligt fel i deras familj, och Sandras vanliga föräldrar i en vanlig tegelvilla framstår plötsligt som mer lockande.
Men Sandra fortsätter att söka sig till det gamla huset - och när sommaren är slut är allt förändrat.
Som alltid när Ellen Mattson kommer med en roman har hon skapat något helt nytt, med människor och sammanhang som stannar i minnet. Sommarleken är en berättelse med många bottnar - en bok att samtala om.
Medelbetyg: 2,5 (2 röster)
Bok recensioner av Sommarleken :
2017-07-17 16:56
Jag föll som så ofta av texten på bokens baksida. Tyckte det kunde bli en bra sommarbok att läsa. Men jag orkade inte riktigt hänga med i boken och fattade inte vad den gick ut på. I slutet koncentrerade jag mig bättre och fattade slutet i alla fall. Trodde den skulle vara lite av en visdomsbok från en äldre farmor till de yngre barnbarnen men det visade sig u vara en psykologisk .... ? Inget för mig. Tänk vad man kan bli "lurad" av fina ord och omslag och inte minst andras recensioner.
2018-10-08 20:06
Ensambarnet Sandra får kontakt med några jämnåriga som bor med sin farmor i ett nedslitet men vackert sommarhus vid havet. Hon vill gärna umgås med de nya vännerna, söker kontakt och tillhörighet på ett närmast påträngande vis. Hon får vara med på farmodern och syskonens utflykter, segelturer och fester. Men trots att syskonen med sin överklassbakgrund utåt sett har allt de kan begära är det något som inte stämmer. Föräldrarna är helt frånvarande och den yngsta brodern beter sig allt märkligare. Sandra vill vara som de, men åtminstone äldsta dottern Ylva vill hellre leva som Sandra, i en tråkig men närvarande kärnfamilj. Men till hösten gör Sandra ett ödesdigert misstag som förändrar allt...

Det här är en intressant bok, en lågintensiv thriller med Twin Peaksvibbar i den svenska skärgårdsidyllen. Det finns något ogripbart hotfullt bakom segelturer och sommarbad, varför har Rikard ständiga mardrömmar, varför nöjer sig så stora ungdomar med att var hos farmor hela sommaren, var finns deras föräldrar, varför smyger Sandra runt i buskarna, varför tolererar hon syskonens nedlåtenhet mot henne? Boken påminner om en ungdomsbok i stilen men undertonerna är för vuxna och jag kan inte låta bli att undra vad författaren vill med boken, hur hon har tänkt? jag ser besatthet på väg att utvecklas till stalking och psykopati, andra kansker ser en mer oskyldig berättelse om längtan, skuld och lögner...

"

Skriv egen bokrecension till Sommarleken
Fasader