Någonstans brister himlen

Författare: Erika Olofsson Liljedahl
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789175454696

Bohuslän, sent 1920-tal. Trettonårige Elis och hans familj lever ett hårt och enkelt liv som fiskare. Arbetet är slitigt och dagarna förutsägbara. När Elis äldre syster en dag försvinner uppdagas också en mörk familjehemlighet.

Elis hela värld rämnar, och han tar ett drastiskt beslut. Han plockar på sig familjens få slantar och lämnar barndomens saltstänkta klippor bakom sig.

Någonstans brister himlen är både ett tätt familjedrama och en gripande uppväxtskildring.
Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Någonstans brister himlen :
2017-06-04 15:54
En lågmäld skildring om att tolka människor.
2019-12-08 21:47
Bohuslän, sent 1920-tal. 13-årige Elis och hans familj lever ett enkelt liv som fiskare. Han ser det hårda slitet och faderns oberäknelighet som något naturligt. Men plötsligt försvinner hans äldre syster Signe, utan att säga något till Elis. Föräldrarna är undvikande, men antyder att hon försvunnit med en kille. Elis låter sig inte nöjas med det och snart uppdagas en mörk familjehemlighet. Så händer det som inte får hända och Elis flyr hemmet hals över huvud. Om han bara kan hitta Signe och få hem henne kommer allt att ställas till rätta - tror han...

Vi läste boken i vår bokcirkel och först blev jag besviken. Fattigdom, umbäranden, misshandel, alkoholism och död. Vanlig eländesporr med andra ord, varför är denna bok så lovordad? Men i andra halvan lyfter det rejält, Elis hittar Signe men möter också en för honom okänd värld. Det blir fel från början och trots kärleken mellan syskonen uppstår konflikter. Författaren får till en fin skildring om skuld och förlåtelse, om att göra det rätta, men också rätten att värna sitt eget liv och välmående. Elis är inte längre offer utan visar fram mindre behagliga sidor, han tvingas inse att ingen kommer undan sitt arv.

Boken har ett öppet slut och jag skulle inte bli förvånad om författaren sitter och filar på en fristående fortsättning. Men det återstår att se, än så länge får vi hålla till godo med det vi har. Boken kan rekommenderas i synnerhet till de som gillar berättelser om gamla tider, fina miljöskildringar och nya kunskaper om hur livet var i landet för nästan hundra år sedan.

"

Skriv egen bokrecension till Någonstans brister himlen
Inte utan min syster