Skalets röda strimma

Författare: Johanna Svanborg
Ämnesord: mord, kärlek, spänning, gotland, skräck
Utgivningsår: 2017
ISBN: 9789177613176

Carina Silvén, en gravid nybliven änka, bor i Vibble söder om Visby. I grannskapet avlivas brutalt varenda hund och till slut även hennes. Carina ÄR inte längre ensam. Någon gömmer sig i hennes hus, drogar henne och leker med hennes psyke. Några veckor senare anmäls Carina försvunnen och ärendet hamnar på kommissarie Bengt Widéns bord. Till en början är det ett 'vanligt försvinnande' men snart anländer en film som skakar poliserna i grunden. Visbypolisens kompetens ställs på sin spets, granne efter granne förhörs. Den ena bär på mer hemligheter än den andre. Inte minst de båda poliser som har ett hemligt förhållande bakom kollegernas rygg. Men tiden går, klockan går...Tick tack, tick tack. När du tror att du är ensam kan det farliga lura, nära dig... Alldeles bakom dig!
Bok recensioner av Skalets röda strimma :
2017-05-23 22:53
En av de mest överraskande böcker jag läst på mycket länge. Jag hade tippat på ytterligare en halvbra dussindeckare vars innehåll man glömt efter några dagar, men oj vad fel jag hade. Skalets röda strimma av Johanna Svanborg är otroligt spännande, otäck, gripande, engagerande, romantisk bitvis. En helt fantastiskt bra debutdeckare, eller debutrysare kanske passar bättre. För till skillnad från många andra svenska deckarförfattare så skriver Johanna Svanborg nästan chockerande brutalt och skapar därför en väldigt oförutsägbar historia där jag som "läsare" var tvungen att spola tillbaka något spår för att höra om jag verkligen uppfattat rätt- och jo, det hade jag! Hundra gånger mer spännande än Läckberg, Jungstedt & Co.
Susanne Alfvengren som läste Marianne Cedervalls mycket humoristiska böcker om väninnorna Mirjam & Hervor- läser även denna bok och gör ett förträffligt jobb som uppläsare. Susanne som jag även uppskattar som sångerska läser väldigt engagerat så att det känns som om jag som lyssnare också medverkar i berättelsen. Hennes underbara röst gör boken väldig rättvisa. Jag hoppas att hon framöver får läsa in fler ljudböcker!
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 5:a till såväl bok, författare som uppläsare och hoppas på att vi får höra fler böcker snarast möjligt av författarinnan.
Kan varmt rekommenderas! Men känsliga "läsare" bör kanske varnas först!

"