Kvinna med födelsemärke

Författare: Håkan Nesser
Ämnesord: politik, mord, historia, spänning
ISBN: 9100107093

Kriminalkommissarie Van Veeteren och hans kollegor står inför uppgiften att söka svaret på varför tre män, till synes utan samband med varandra, hittas kallblodigt nedskjutna. De inser så småningom att lösningen finns många år tillbaka i tiden. Välskriven polisroman som skickligt beskriver det tålamodskrävande polisarbetet. Miljön är norra Europas nordsjökust
Medelbetyg: 2,83 (12 röster)
Bok recensioner av Kvinna med födelsemärke :
2004-09-19 11:56
Jorå
2005-05-10 12:41
Håkan Nesser har uttalat sig om den svenska deckarfloran. Han anser att den är lågkvalitativ och på tok för omfångsrik. Och när den store ”deckarpåven” vandrar ner från den heliga stolen och gör uttalanden så ska alla andra förstås lyssna. Jag ska dock informera Herr Nesser om att hans lilla pontifikat med deckare från Ankeborg eller vad han nu kallar sin låssasvärld är över.
Kvinnan med födelsemärket handlar om en hämndhistoria. Teoretiskt sett är den trovärdig, men själva grundhistorien är egentligen lånad från en gammal Dirty-Harry film med Clintan. En kvinna som hämnas en släkting som blivit våldtagen. Nåja, har man några timmar över på badstranden så kan den väl för all del slinka ner. Men ska man läsa en riktigt bra Van Veeteren-deckare så ska man välja Det grovmaskiga. För, vem har sagt att inte också påven kan ha sina förtjänster?
2005-05-10 12:49
Jag är förtjust i alla van Veeteren-böckerna och den här är inget undantag. Spännande och välskriven. Den rekommenderas!
2005-06-07 22:02
Håkan Nesser har skrivit ännu en roman I sviten om kommisarie Van Veeteren. Här möter vi en kvinna som bevittnar sin moders begravning. Hon är ensam om sorgen och bitter mot vad livet givit henne. Moderns sista vädjan blir till ett kall. Hon ska hämnas de oförrätter hon och modern utsatts för. Hennes liv som tidigare varit rörigt förändras genom beslutet att bli en fyr I mörkret. Ovetandes om hennes beslut står fyra män I sina bästa år som snart kommer drabbas av hämnden.
Min första Nesser om Van Veeteren. Språket är fantastiskt bra, något som säkert kan få kritiker att lyfta på mössan. Problemet är att spänningen inte alls håller samma klass. Flera gånger kommer jag på mig själv att vilja bläddra förbi tråkiga partier. Ingen av karaktärerna fångar mig som läsare och jag tröttnar snabbt på utredningen som inte verkar leda någonstans. Denna bok påminner mig I mångt och mycket om Mankells ”Den femte kvinnan”. Båda handlar om försmådda kvinnor som beslutar sig att hämnas. Skillnaden är väl att Mankells karaktärer känns verkliga och äkta. Även om jag blir nyfiken på vad Nessers mördare egentligen råkat ut för så känns vägen till slutet alldeles för tråkig. Nesser ska ha beröm för att han vågar skriva bra svenska – men det saknas en hel del för att få mer än ett medelmåttigt betyg.
2005-10-31 19:45
Böckerna om Van Veeteren blir allt bättre. Spännande och småtragisk historia.
2007-10-30 14:33
jag läser vidare.. namnen stör mig fortfarande men det får jag ha överseende med. de är alla välskrivna och spännande så, japp en 3:a den här gången oxå.
2008-01-05 00:31
En bra historia men en lite seg bok. Malde liksom på... Man blev inte jättenyfiken.
2008-02-04 10:48
Ännu en bra och spännande bok i Veeterenserien.
2008-08-31 22:41
Även om det inte är något högt tempo i boken blir det aldrig långsamt. Gillar stilen, det lite sorgsna och det enkla.
2013-06-23 18:47
Kommissarie VV får en värdig motståndare i form av en hämnande ängel. Kanske inte en av Nessers bästa men fullt läsvärd. Och visst är det väl inte så illa att läsa om en kvinna som har en sådan huvudroll för en gångs skull.

"

Skriv egen bokrecension till Kvinna med födelsemärke