Min käre Hugo

Författare: Ingrid Noll
Ämnesord: humor, tyskland
Utgivningsår: 1997
ISBN: 9789137110837

Den 83-åriga Charlotte är fortfarande mycket spänstig och klär sig i gräsgrön overall och joggingskor. Hon väntar besök av sin svåger Hugo, efter många års avsomnad kontakt. Charlotte är ganska svag för honom, han har ju dessutom under perioder varit hennes älskare. Charlotte har vissa förväntningar inför Hugos ankomst. De kanske kan få några romantiska år tillsammans? Men de bär också på en gemensam hemlighet för när allt kommer omkring finns det inte bara kol i källaren... I Min käre Hugo finner vi ytterligare en av dessa starka och lätt egensinniga kvinnor vi känner från Ingrid Nolls tidigare böcker. Och hon skriver på sitt sedvanliga absurda och realistiska vis med humor och ironi. Ingrid Noll, född i Shanghai och sedan 1949 bosatt i Tyskland, fick ett storartat genombrott med Tuppen är död. Därefter har även Mina älskades huvuden och Den lömska apotekerskan publicerats. Ingrid Noll har av Der Spiegel utnämnts till Tysklands mest framgångsrika kriminalförfattarinna. Min käre Hugo såldes i 100 000 exemplar under de första fem veckorna!
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Min käre Hugo :
2017-04-25 15:09
Jag vill ju så gärna tycka om den! Och den är söt på sina ställen, men för det mesta känns den tyvärr meningslös och ointressant. Jag älskade Ingrid Nolls debutroman: Tuppen är död som var allt jag eftersöker i böcker, rolig, spännande, rappt skriven, med härliga karaktärer- en bok som man inte annat kan än att sträckläsa. Men tyvärr har inte hennes böcker efter debuten ens kommit upp halvvägs så bra som just Tuppen är död. Det här är den tredje boken jag läst efter Tuppen är död (den fjärde av Ingrid Noll sammanlagt) och det finns en till översatt på svenska- men jag vet ärligt talat inte om jag tänker läsa den. Däremot tänker jag absolut läsa om Tuppen är död- och det många gånger!
Uppläsaren Margreth Weivers som läser den här kassettboken är däremot helt fenomenal. Hon läser väldigt engagerande och har ett härligt tonfall. Det är tyvärr det enda positiva jag kan säga.
Mitt slutbetyg blir därför en simpel, 2:a!

"