Ett ohyggligt avslöjande

Originaltitel: The Brutal Telling
Författare: Louise Penny
Utgivningsår: 2016
ISBN: 9789176458556

En septembermorgon skakas den lilla byn Three Pines av en chockerande upptäckt. På Oliviers bistro den naturliga knytpunkten för det fridsamma livet i byn påträffas liket av en äldre man, dödad genom ett våldsamt slag mot bakhuvudet. När kommissarie Armand Gamache anländer till platsen konstaterar han till sin förvåning att ingen tycks ha en aning om vem den döde mannen är. En märklig omständighet i denna slutna värld där alla känner alla. Slutsatsen är oundvikligt: Någon ljuger frågan är bara vem.
Sakta men metodiskt börjar Gamache och hans kollegor bana sig en väg genom de lögner som döljer sig under den förrädiskt idylliska ytan. Sökandet leder dem så småningom ut i den täta skogen som omger Three Pines, och vid slutet av en slingrig stig väntar en häpnadsväckande hemlighet. En skatt som någon vaktat under mycket lång tid och kanske till slut fått betala för med sitt liv

LOUISE PENNY är en kanadensisk deckarförfattare som översatts till ett trettiotal språk och sålt över tre miljoner böcker bara i Nordamerika. Hennes deckarserie, som fått henne att kallas »en modern Agatha Christie«, utspelar sig i Québec i Kanada med kriminalinspektör Armand Gamache som huvudperson. Louise Penny har vunnit The Barry Award, The Agatha Award för Bästa kriminalroman (fyra år i rad !) och Anthony-priset två gånger. Ett ohyggligt avslöjande är den femte, helt fristående boken om kommissarie Gamache .
Medelbetyg: 2 (1 röster)
Bok recensioner av Ett ohyggligt avslöjande :
2016-08-25 15:17
Romanen börjar som en riktig mysdeckare. Jag trivs. Sakta men säkert utvecklas den till något annat och det är skälet till det låga betyget. Vad går fel? Porträttet av Garmach blir dyrkande, är han en Gud? Vi förses med ett otal föreläsningar i filosofi och etnologi. Det stora brottet mot läsaren sker i upplösningen av dramat. Slut på myset.

"

Skriv egen bokrecension till Ett ohyggligt avslöjande
En otrogen man