Författare: Ira Levin
Ämnesord: , skräck/nynazism
Utgivningsår: 1977

Medelbetyg: 3,2 (5 röster)
Bok recensioner av Pojkarna från Brasilien :
2004-09-02 11:58
Dödsängeln Mengele flydde efter krigsslutet till Sydamerika. Sedan dess har Liebermann jagat honom och andra krigsförbrytare runt om i världen. Nu sker slumpmässiga mord på, till synes vanliga statsanställda, alla bittra manliga 65 åringar med unga fruar och fjortonåriga söner.
De verkar vid första anblicken inte ha något gemensamt och deras dödsfall anses skett under olyckliga omständigheter. Ingen misstänker något fuffens. Ingen utom en yngre judisk man som kommer hemligheten på spåren. Han mördas innan han hunnit berätta för Liebermann vad som är på gång. Nu står Liebermann ensam kvar att finna den gemensamma nämnaren bland de döda männen
......småningom går det upp honom att han är en fruktansvärd hemlighet på spåren...en hemlighet som kan omintetgöra allt den fria världens står för.

Det är min femte genomläsning av "Pojkarna från Brasilien" (en klar ströläsningsfavorit). Jag tycker att den är en bra bok att börja med om man är lite seg med läsning och vill ha driv i berättelsen utan några onödigheter. "Pojkarna från Brasilien" är skriven i en form som nästan liknar ett film manus och det är knappast någon djupsinnig bok även om den behandlar ett idag, aktuellt ämne. Läser man den ur ett vetenskapligt perspektiv, eller har koll i den historiska bakgrunden finns det åtskilligt att kritisera och det finns risk för att man blir besviken, (han hade Bruna ögon - INTE blå...!).Men poängen är dock att boken inte är någon historisk avhandling utan en historia som tillfredställer de där små rysningarna när håren reser sig längst upp på nacken. Levins alla hans böcker behandlar skrämmande scenarier som är högst otroliga, men rätt spännande att läsa just därför. Jag tycker den här boken är värd en stark trea, kanske till och med en fyra - en klart läsvärd liten bok.
2004-09-02 14:36
Spännande. Intressant. Oj! liksom... Jag är för övrigt rätt säker på att den är filmad.
2005-03-02 19:18
Oväntat spännande trots Hollywoodklyschor om brunskjortor.
2006-03-15 14:46
Med mitt intresse för historia och med ElinLeticias finfina tips så kunde jag inte strunta i den här.

En kväll i Brasilien anordnas ett stort möte på en japansk restaurang. Det har bokats och planerats av en av de värsta nazisterna som fortfarade finns i livet; dödsängeln, alias dr. Joseph Mengele. Alla som är bjudna är fd. SS-män som alla har gått under jorden i Sydamerika. De tilldelas av Mengele ett till synes helt ofattbart uppdrag; 94 män ska dödas, i olika länder, vid olika tidpunkter. En ung man har spionerat på dom och förfasas över vad han hör. Han ser till att snabbt rapportera det till sin uppdragsgivare, Yakov Liebermann, en framstående nazistjägare. Sen är jakten i full gång. Liebermann måste lista ut varför alla dessa män ska mördas och till slut syns ett fruktansvärt mönster.

Vilken underbar bok! Kan inte säga annat. Bra deckarintrig, lätt att läsa, spänning, också en bok där man får tänka lite själv vad som har hänt. Men allt kan inte vara bra. Jag tyckte att själva anledningen till allt var lite långsökt, ungefär som i en sience-fictionfilm, men det är inget man stör sig något extra på, texten och storyn är för bra för det. Jag tyckte ochså att man kunde ha använt Yakov Liebermanns rätta namn, alla som är skapligt pålästa märker nog att det är Simon Wisesenthal (må gud välsigna honom) det egentligen handlar om, vem fick fast Eichmann, Stangl m.fl. Men det är ingenting som stör, boken är iallafall en klar femma.

P.S: Monica, den har blivit filmad.
2010-12-12 12:10
Något av en thriller och detektivroman i ett, med en lite annorlunda touch. Romanen kretsar kring Yakov Liebermann som ansvarar för ett center i Wien som arbetar med att spåra upp nazistiska krigsförbrytare från andra världskriget. Av en slump kommer han en världsomfattande nazistisk konspiration på spåren, spår som leder tillbaka till Brasilien och den ökände ”dödsängeln” Josef Mengele.

Lite segstartad berättelse, men som tar sig efterhand. De mystiska dödsfallen på stadgade 65-åriga familjefäder rymmer en gåta som är ganska klurigt konstruerad. Men efterhand börjar det gå för läsaren och det hänger ihop, och då… tappar tyvärr berättelsen i attraktionskraft. Avslutningen lämnar mycket i övrigt att önska (och det på många sätt). Den hastiga och brutala finalen känns minst sagt orealistisk, närapå ett persiflage faktiskt. Sedan kunde jag inte låta bli och störda mig på vissa häpnadsväckande faktafel från författarens sida. Berättartekniskt ligger berättelsen mycket nära ett filmmanus, med hastiga klipp och tydliga tablåer. Därför är det föga förvånande att boken kom att filmatiseras drygt fem år efter att den kom ut i bokhandlarna.

En halvspännande bladvändare att ströläsa en kulen och innehållslös höstkväll. Dock inte mer än så.

"

Skriv egen bokrecension till Pojkarna från Brasilien