Petra älskar sin man och är stolt över hans framgångar som programledare på TV. Själv är hon hyllad författare och kändisskapet är inget hon störs av, övertygad som hon är över att de tillhör de få kändispar som ska hålla ihop hela livet. Men hennes man Anders har förändrats, plötsligt håller han henne på armlängds avstånd och han vill varken kramas eller ha sex. Petra intalar sig att det är tillfälligt, orsakat av stress och problem på jobbet. Men små detaljer här och där spär på hennes oro och när hon sänker sig till att snoka i makens mailtrafik får hon sina värsta aningar bekräftade. Han har ett förhållande med sin kollega Klara Bohman och vill skiljas. Petra rasar ihop men måste hålla sig uppe för barnens skull. Skilsmässan blir smutsig och kändispressen frossar förstås i hennes olycka. Ett år senare söker hon ensamheten som stugvärd i fjällen, syftet är att få ro att skriva igen. Men hon är inte över Anders och i isoleringen riskerar de mörka tankarna att ta över igen. Och faror hotar i den vackra men grymma fjällvärlden...
Ännu en uppgörelsebok, skriven av en sviken kvinna som vill hämnas på sin make. Som alla vet handlar boken om henne och maken Erik Haag, känd bl a från Historieätarna, som fick ihop det med kollegan Lotta Lundgren. Martina drar genast på sig offerkoftan, hur kan han bara lämna henne och barnen och dessutom ha mage att vara otrogen? Hon har ju inte gjort något fel och de hade det ju så bra. Som läsare häpnar man över hennes självömkan och beroende av Erik, hon är ju själv en del av kändisvärlden och tjänar bra på sina böcker. Man undrar också om förhållandet verkligen var så bra, hon antyder att de haft kriser tidigare, innan Lottas tid.
För att inte ältandet ska bli för plågsamt har hon placerat sitt alter ego i fjällen, som stugvärd i en raststuga för vandrare. Vissa kapitel utspelas här, andra i Sthlm under den tid då relationen gick mot sitt slut. Det är i slutet av augusti och turistströmmen håller på att avta. Petra har tid att skriva och ta stärkande promenader och en mystisk fjällsjö med dåligt rykte gör det möjligt för Martina att lägga in lite övernaturliga inslag, något hon borde låtit bli då det bara gör läsaren förvirrad. Men annars är boken lättläst och hon skriver i presens vilket ger driv åt berättelsen. Ändå blir slutintrycket sådär, som så ofta när någon skriver om verkliga händelser men utan att vara det minsta objektiv.