Rubinen i dimman

Författare: Philip Pullman
Ämnesord: , 1800-tal, london, konspirationer
Utgivningsår: 2003
ISBN: 9172213159

När sextonåriga Sally Lockhart börjar undersöka de mystiska omständigheter kring det skeppsbrott vid vilket hennes far omkom, utmanar hon krafter i samhället som inte skyr några medel för att nå sina mål. Många gånger får Sally anledning att känna tacksamhet mot sin döde far för att han lärt henne tänka klart och skjuta säkert i stället för att spela piano och brodera.
Medelbetyg: 3,2 (5 röster)
Bok recensioner av Rubinen i dimman :
2004-08-24 19:06
Sally Lockharts far förlister i Kinesiska sjön. Han lämnar sin dotter ensam kvar hos sina odrägliga släktingar. Sally börjar undersöka de mystiska händelserna runt sin fars död och inser snart att fadern var inblandad i en historia som nu kan orsaka hennes egen död. Hon flyr från förmyndarskapet och gör sig vän med ett äventyrslystet tvillingpar. Tillsammans försöker de nysta upp Sallys förflutna för att nå insikt om varför hennes fiender vill döda henne.

Oj oj, stor besvikelse! Okej, jag väntade mig inte att denna bok skulle vara på samma underbara nivå som böckerna i "Den mörka materian" serien, men en sådan här intetsägande bok trodde jag faktiskt inte att Pullman kunde åstadkomma. Jag började flera gånger tvivla på författarskapet; är det här verkligen samma författare som målade upp fantastiska vyer och personkaraktärer i "Guldkompassen" som klyschigt beskriver 16 åriga Sally Lockhart????!!!! "Rubinen i dimman" är en typisk äventyrsroman som dock hålls samman av alldeles för otroliga omständigheter. I vissa böcker är sådana omständigheter så galna att de faktiskt funkar (se da Vinci koden), men denna roman har inget av dess berättarglädje överhuvudtaget. Romanslutet kändes dumt och förutsägbart och jag blev faktiskt glad när jag äntligen hade läst ut boken och kunde lägga den ifrån mig till förmån för en bättre bok. Om ni har fastnat för "Den mörka materian" serien bör ni inte läsa denna bok för ni kommer bara bli besvikna!
2008-01-17 17:32
En ganska seg bok som lossnar efter ett tag men vill nog inte läsa den igen. Valde den bara på grund av författaren och seien han har skrivit om Lyra och Roger är 100ggr bättre än den här boken.=)<3
2008-04-09 04:40
En helt OK bok. Jag gillar stämningen i 1800-talets London. Den är inte lika bra som "Den mörka materian". Är besviken på att fortsättningen inte finns på svenska. Jag har läst de första fyra delarna på engelska, och de är rikare på originalspråk.
2009-08-25 17:12
Jag älskar böcker som utspelar sig på 1800-talet. Den här boken om Sally Lockhart tyckte jag var jätte bra!
2010-06-24 19:52
Jag hade läst Pullmans "Den mörka materien", som också råkar vara några av mina absoluta favoritböcker - därför visste jag redan i förväg att den här boken skulle vara fantastisk. Det var den också och jag blev inte särskilt besviken - beskrivningarna är otroligt målande och valet av miljö passade den här gåtan utmärkt! Pullman är expert på att ge en råbarkad och dyster känsla i sina böcker som passar väldigt bra in i 1800-talets London. Själva gåtan kan jag dock tycka att den inte blev fullständigt löst och upplösningen var ganska mesig, men det är ändå en trevlig, rafflande berättelse med ett lyckligt slut.

"

Skriv egen bokrecension till Rubinen i dimman
Öppna din famn