Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter

Originaltitel: The Signature of All Things
Författare: Elizabeth Gilbert
Utgivningsår: 2015
ISBN: 9789187783968

Fascinerande roman av Elizabeth Gilbert, författaren till succén Lyckan, kärleken och meningen med livet (Eat, Pray, Love). Den unga Alma Whittaker växer upp under 1800-talet och är nyfiken och lättlärd. Hon trivs bättre bland växter och djur än med andra barn. När Alma är vuxen blir hon botanisk vetenskapsman, likt Charles Darwin. Alma söker sig till vetenskapens värld, men mannen och konstnären hon älskar drar i motsatt riktning: mot det andliga, gudomliga och magiska. Tillsammans söker de livets mening. Alma söker i naturen efter alltings ursprung och gör fantastiska upptäckter som får hela vår världsföreställning satt i gungning.
Medelbetyg: 2,5 (2 röster)
Bok recensioner av Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter :
2016-01-10 13:11
Nä, nån läsfest upplevde jag inte. De första 140 sidorna var OK, även om faderns äventyr tog för stor plats. Det pratas väldigt mycket om att Alma är stor och ful och att därför inte kan få någon make (en feministisk tanke?). Romanen är alltför pratig och det händer lite för många oväsentliga saker. Många sidor och ändå lär vi inte känna vår huvudperson. Många karikatyrer passerar. Äventyrsberättelsen utmynnar i en andlig rappakalja. Inte en tår fälls, bara lättnad över att detta "läsäventyr" är över.
2016-12-29 11:34
En välskriven och bitvis riktigt intressant bok om Alma liv under stora delar av artonhundratalet. Själv föredrog jag historien från USA- tyckte den tappade lite i handling när hon flyttade därifrån. Pappersboken är på 600 sidor och ljudboken på över 23 timmar. Men jag är glad att jag har tagit mig igenom den. Utan Anna Maria Käll som uppläsare så kanske det inte hade gått? Vem vet? Stark 3:a!

"

Skriv egen bokrecension till Alma Whittakers betydelsefulla upptäckter