Några steg mot tystnaden

Författare: Eyvind Johnson
Ämnesord: krig, mord, psykologi, natur, historia, kärlek, kultur, spänning, äventyr
ISBN: 9100554057

Ett väldigt släktträd, med rötter i fransk medeltid och med förgreningar uppe i svenskt 1970-tal, tar form i Några steg mot tystnaden. Romanens huvudperson eller i alla fall dess samlande gestalt, som släktforskare, återberättare, självgranskare är Robert Guenole, en åldrad advokat i Paris. Från hans liv löper i ett rikt och sinnrikt mönster trådarna till romanens tre i varandra skiktade berättelser. Närmast oss i tiden är en berättelse om kärlek, om ett ungt svenskt par – han brorson till Guenole – i sydschweiz strax efter andra världskriget. I deras förhållande, som till en början ter sig nästan naivt idylliskt, växer hotfulla minnen in både från den guenoleska släkten och från kvinnans förgångna. I en annan berättelse utspelas handlingen under napoleontiden: här rör det sig dels om det av Napoleon arrangerade mordet på hertigen av Enghien, dels om ett gåtfullt brottsfall som framstår som ett massmord. Den tredje berättelsen, kanske romanens höjdpunkt, skildrar kvällen före slaget vid Nancy 1477. Soldaten Colinet, en förfader till Guenole, förströr sina krigsleda kamrater med skildringen av hur en ung student, sedermera berömd filosof, lurar en högt uppsatt kärlekskrank dam som brukar låta mörda de unga män vars sexuella tjänster hon tagit i anspråk.

”Kulturen lever i hög grad på att försöka sig på beskrivningar av människan” säger Robert Guenole. I några steg mot tystnaden har Eyvind Johnson försökt en beskrivning som än en gång vittnar om hans storhet som beskrivare, berättare, analytiker, livs- och tidskommentator.

"Porträtten, ansiktena, gestalterna på väggarna – en krets som först hade tyckts oräknelig, ett vimmel, en stelnad myrstack av människobilder, men när man tittade sig kring närmare var de kanske bara ett par dussin. En krets som slöt sig kring de nya gästerna och blev en grupp betraktare, bosatta här.” (sid. 46)
Bok recensioner av Några steg mot tystnaden :
2004-08-19 11:44
Några steg mot tystanden (1973) kom att bli Eyvind Johnsons avskedsroman och därmed finalen på ett otroligt författarskap. Jag anar att Johnson själv insåg att detta skulle bli hans litterära avskedsföreställning varmed mycket av den åldrade återberättaren Robert Guenole (81 år gammal i boken) är en framställning av författaren själv. Johnson återkommer i berättelsen ideligen till tanken att den enskilda människan endast utgör en länk, ett mellanled, i en lång kedja benämnd människosläktet, och att varje fader är en avspegling av sin egen fader, vilken i sin tur lever vidare genom sina döttrar och söner osv., osv. Bokens tema anknyter också till denna för romanen centrala tankegång – från bokens samlande gestalt Robert Guenole får läsaren följa förgreningarna i ett väldigt släktträd, med rötter i fransk medeltid och med utlöpare i svenskt 1970-tal. I tre tidsmässigt separerade, men ändå till varandra besläktade historier, visar Johnson prov på en sann mästares hela författartalang.

Johnson gjorde med denna roman sannerligen inte det lätt för sig – tre olika berättelser, från slaget vid Nancy 1477, till hertigen av Enghiens fall söker författaren länka ett svenskt pars bröllopsresa i den sydschweiziska staden Pontoro år 1946. Bara att ro iland ett sådant litterärt uppslag (och på endast 462 sidor) torde vittna om genialitet utöver det vanliga, att sedan göra det med bra resultat är än mer respektingivande och unikt. Språket är som vanligt (när det gäller Johnson) fabulöst vackert och miljöbeskrivningarna är otäckt verklighetstrogna. Det jag dock imponeras allra mest utav är Johnsons genomgripande historiska kunnande och hans djupa insikt om den europeiska kulturens olika former och formbarhet (det bör i sammanhanget noteras att författaren tillbragte barndomen under ytterst torftiga förhållanden och med endast ett minimum av utbildning). Den enda svagheten med denna i annars mycket imposanta roman är att berättelsen om det nygifta svenska paret Guenole bitvis känns seg och tempofattig. Och då denna berättelse utgör nästan halva romanen kan jag tyvärr (måste jag tillfoga) inte dela ut det högsta betyget, det blir istället en stark fyra.

"

Skriv egen bokrecension till Några steg mot tystnaden