En nannys dagbok

Författare: Emma McLaughlin
Ämnesord: humor, kärlek
Utgivningsår: 2002
ISBN: 9170021589

SÖKES! Ung kvinna att ta hand om fyraårig pojke. Måste vara gladlynt, entusiastisk och totalt osjälvisk - på gränsen till masochistisk. Måste uppskatta sextontimmarsskift med ett konstant gnälligt förskolebarn som inte tillåts sova på eftermiddagarna. Måste älska att bli nerspydd - såväl bokstavligt som bildligt talat - av samtliga familjemedlemmar, måste se det roliga i att aldrig veta när lönen betalas ut. Och framför allt: Måste älska att behandlas likt det mögel som frodas i arbetsgivarens Hermèsväska. Vet du med dig att du tar detta personligt är det inte lönt att söka.

Vem skulle inte vilja ha detta drömjobb?

Nanny kämpar för att bli klar med sin universitetsexamen och samtidigt klara hyran för sin pyttelilla lägenhet, så hon tackar ja till jobbet att ta hand om den förmögna familjen X:s ende son. Hon blir snabbt medveten om hur arbetsamt det är att se till så att en kvinna som varken arbetar, lagar mat, städar eller uppfostrar sitt eget barn får en behaglig tillvaro...
Medelbetyg: 2,67 (9 röster)
Bok recensioner av En nannys dagbok :
2004-08-19 09:43
En lättläst underhållande bok om en flicka som heter Nanny (synonymt med barnflicka) som får jobb som au-pair hos en rik familj i New York. Hon driver hejdlöst med det "fina" livet och boken är skriven på ett enkelt men fantastiskt roligt språk och man småfnissar hela tiden. Samtidigt är den bitvis ganska tragisk när den rika mamman hela tiden struntar i sin lilla son, t.o.m när han är sjuk, och hur hon hela tiden utnyttjar stackars Nanny som får sätta sitt privatliv på spel hela tiden. Man kan bara undra om det kan gå till så här i verkligeheten och jag tror faktiskt inte det är helt omöjligt, tyvärr...
2004-09-13 16:55
bland är den här boken riktigt rolig och känns jävligt bra, men för det mesta tycker jag att den var näst intill värdelös. jag hade svårt att koncentrera mig och hänga med i den ganska kassa handlingen för att den var så tråkig. boken grep aldrig tag om mig. ingenting kändes fängslande.
2004-09-22 12:18
Den här boken är inte en av de bästa jag läst och verkligen inte en av de värsta, den var rolig och man fastnade i den och var tvungen att läsa ut den, men den var egentligen inte så bra, såhär i efterhand.
2006-04-22 23:34
Nanny får jobb hos en familj samtidigt som hon ska klara examen. Läsaren får ta del av hennes vardag hos den nya familjen, där nanny behandlas som en självisk idiot om hon begär sin lön för att kunna betala hyran eller inte hittar rätt saker i affären. Hon gör så gott hon kan och blir god vän med den lilla skydslingen i familjen. Nannyn blir indragen i ett liv av konflikter, intvingad i djurdräkter till maskerader och äter middag på toaletten med sonen då föräldrarna har gäster och inte vill störas.

Jag tyckte det var väldigt fascinerande att läsa om nannyns och barnets relation och om de rika familjerna som gör allt för att upprätthålla illusionen om den perfekta familjen, och som bryr sig mer om sina kläderna än att deras barn mår bra. Boken är en bok att läsa när man vill ha något lättsamt att läsa. Tyvärr så blev den lite långsam på vissa ställen och jag tappade intresset för handlingen i slutet av boken, ett slut som jag tyckte var ganska förutsägbart och plötsligt, hade gärna velat veta lite mer om hur det gick för nanny.
2006-11-08 09:13
Helt okej, men stundtals faktiskt lite för hemsk. Om man inte har nåt bättre för sig kan den vara läsvärd, men inte mer än så.
2007-11-01 13:14
Jag laste boken pa engelska ocksa och den var mycket battre.
2009-06-14 23:56
Svårt att bestämma mig för vad jag tycker om denna bok, medan jag läste den så tyckte jag att den stundvist var helt ok (inte mer än ok) men nu efteråt e jag mer tveksam. Kanske hade boken varit bättre om den hade varit bättre skriven för handlingen är det inget fel på, men det var något förvirrande över texten, ibland var att det var svårt att hänga med i texten.

"

Skriv egen bokrecension till En nannys dagbok
De stora spåren