Teleny: eller Medaljens baksida

Författare: Oscar Wilde & m.fl.(?)
Ämnesord: humor, historia, kärlek, kultur
Utgivningsår: 1893
ISBN: 9789186567231

"Medan våra läppar fortfarande var pressade mot varandra knäppte hans hand långsamt, omärkligt, upp mina byxor och smög sig försiktigt in i öppningen, undvek instinktivt alla hinder i sin väg och fattade sedan tag om min hårda, styva och värkande lem, som glödde som brinnande kol."Teleny, eller Medaljens baksida (1893) är en av de första erotiska romanerna med inriktning på kärlek mellan män. Men berättelsen om det passionerade förhållandet mellan den förmögne Camille Des Grieux och pianisten René Teleny i 1890-talets Paris har också drag av gotisk skräck. Det mesta tyder på att Oscar Wilde var en av de drivande i författandet, men också att han inte var ensam utan samarbetade med vänner som Robbie Ross och John Gray. Den exakta tillkomsthistorien förblir i dunkel. Denna klassiker inom den viktorianska erotiken är i varje fall en oupphörligt dramatisk, överraskande, chockerande, gripande, ömsint, grotesk och inte minst starkt upphetsande berättelse som inte liknar någon annan.KG Johanssons översättning av Teleny är den första till svenska; i sitt efterord berättar han om romanens tillkomst och kommenterar den utförligt.Dandyn Oscar Wildes (1854-1900) penna är en av världslitteraturens vassaste. Han skrev en mängd berömda romaner och pjäser, som Spöket på Canterville, Dorian Grays porträtt och Mister Ernest. Ryktbar och dyrkad, älskade han inte bara kvinnor utan också män, vilket genom ett uppmärksammat rättsfall ledde till hans undergång.Pressröster om Teleny:"Teleny må vara en erotisk klassiker, och en bra sådan. Men den är mycket mer.Den är en finstämd men samtidigt rå skildring av längtan, begär, kärlek och passion. Den tar upp motsättningar och fördomar, den kommenterar hycklande moral och oresonligt hat. Den är analog i sin värdering av våra känslors liv, kontra vår pragmatiska moral. Den är helt enkelt vacker, hemsk och underbar.Romanen är mänsklig i sin skildring av känslor som rationalitet och lagar inte kan släcka." - Piteå-tidningen

Bok recensioner av Teleny: eller Medaljens baksida :
2015-08-02 22:10
Som den homofil jag är fick omslaget och författaren mig intresserad för vad denna bok kunde handla om. När det visade sig att det är en av de äldsta erotiska romanerna om kärlek och passion mellan två män kunde jag inte låta bli att låna den. Eftersom vi inte lever i en viktoriansk tid behöver jag inte skämmas för att säga att jag läst ett antal erotiska noveller innan, så mina anspråk var inte så höga när det gällde denna. Men ”Teleny” förändrade mitt perspektiv på den erotiska skriftkonsten, att inte enbart upphetsa, utan även vara mångbottnad.

Historien följer grundmallen för olycklig kärlek: två människor förälskade i varandra, men där det givetvis finns ett hinder av något slag som gör att de inte kan leva ut sin kärlek fullständigt. I det här fallet är hindret deras homosexualitet.

Boken utspelar sig i ett 1890-tals Paris, men påminner mycket om den viktorianska tiden i Storbritannien, där moralen låg över allt annat och där homosexualitet klassades som sodomi och var straffbart. På så sätt får boken en historisk dimension gällande hur det var att vara homosexuell. Men trots den historiska kontexten finns det ändå något tidlöst i skildringen över skammen av att vara annorlunda, om hur att öppet visa kärlek är förenligt med risker, om cruisingplatser för att hitta liksinnade för lite erotiskt nöje, etc.

Men romanens grundstomme utgörs till stor del av de erotiskt explicita beskrivningarna. Inte trodde jag att en bok skriven för snart 150 år sedan kunde väcka någon sorts upphetsning. Men det är så väldigt explicit, så bokstavligt, så bildligt, så metaforiskt, att man blir upphetsad på flera plan. Och det är fantastiskt att veta hur våra sexuella drifter och akter genom tiderna ändå är så lika och knappt förändrats.

”Teleny” är en roman som inte är rädd för att ta ett steg extra. Det är en bok om viljan att bli älskad och älska, bli åtrådd och åtrå, om att tillsammans känna sig mer hel, om att ge total utlopp för sina drifter, helt enkelt om vad det innebär att vara en människa.

"

Skriv egen bokrecension till Teleny: eller Medaljens baksida