Utgivningsår: 2004
ISBN: 9127098176

Isaac Asimovs kultförklarade science fiction-klassiker Jag, robot från 1950 är läst över hela världen. Nu kommer den i efterlängtad nyöversättning.

1. En robot får inte skada en människa eller genom underlåtelse att handla tillåta att en människa skadas.
2. En robot måste lyda de befallningar som den mottar från människor, med undantag av sådana fall då dylika befallningar kommer i konflikt med den första lagen.
3. En robot måste skydda sin egen existens, förutsatt att detta icke medför brott mot den första eller andra lagen.

Så lyder robotologins tre lagar som är grunden för att människan och maskinen ska kunna existera fredligt sida vid sida. Men konflikter uppstår mellan lagarna, och robotpsykologen Susan Calvin på Amerikanska Aktiebolaget Robotar och Mekaniska Människor tvingas använda sig av hela sitt kunnande för att förhindra en katastrof för mänskligheten.
Medelbetyg: 3,67 (15 röster)
Bok recensioner av Jag, Robot :
2004-08-10 15:51
I Asimovs novellsamling “Jag, robot” möter vi olika typer av robotar som alla följer de tre robotlagarna. I flertalet av dessa noveller kommer någon robot att bete sig konstigt och tillsynes bryta mot någon robotlag. Berättelserna går sedan ut på att förklara robotarnas beteende utifrån dessa lagar och eventuellt varför ett visst beteende inte är ett lagbrott.

Novellerna påminner strukturellt om ”pusseldeckaren” där vi med hjälp av fakta som presenteras skall lista ut vem mördaren är. Flertalet av gåtorna bygger på logiska konsekvenser av lagarna då det föreligger konflikter mellan de olika lagarna. En novell behandlar konsekvenser av att ändra en lag till synes ytterst marginellt men som det visar sig leda till stora konsekvenser för robotarnas beteende.

Robotarnas värld som begränsas av dessa lagar utforskas ingående. Framställningarna är från människans perspektiv ofta kombinerat med olika robotexperters kommentarer så som robotpsykologer och matematiker.

Liksom i många kriminalromaner – så som Beck och Wallander – är samhällskritiken ofta central i en sf-roman. Samhällskritiken bygger ofta på människors alienation och känsla av maktlöshet i ett allt mer teknologiserat samhälle. ”Jag, robot” innehåller inte mycket av denna typiska samhällskritik. Det finns förvisso små fragment av samhällskritik kvar i novellerna - så som barn som föredrar robotar som lekkamrater framför andra barn – men denna kritik känns varken centrala för boken eller unik. De sociologiska konsekvenserna av de teknologiska förändringarna beaktas således inte alls och tyvärr måste jag medge att jag saknar detta klassiska inslag i boken.

Boken är en klassiker mycket på grund av att det var en av de första där robotar inte var goda eller onda, utan enbart var maskiner som var programmerade att göra vissa uppgifter. En robot är varken ett brutalt monster eller en heroisk hjälte som räddar världen utan enbart ett teknologisktframsteg. Av detta följer att roboten i sig varken är ett hot eller en frälsare utan ett steg i den teknologiska utvecklingen.

En underhållande futuristisk ”pusselbok” vars största behållning är just de logiska gåtorna.
2005-02-15 13:27
Varierande kvalitet på novellerna, men det var många tankeväckande noveller.
2005-10-08 13:49
Vi befinner oss i framtiden där robotiken har slagit igenom stort. Denna bok är uppbyggd utifrån en intervju med den gamla robotpsykologen Dr Calvin som är en levande legend. Dr Calvin illustrerar utvecklingen genom ett par väl valda historier om Robotar hon känt och "behandlat". Denna bok kan bäst beskrivas som en sinnrik deckare, med kluriga och smarta gåtor baserade på robotikens tre grundlagar.

I samma tradition som Bradbury erbjuder Asimov en annan och mer realistisk SF värld som överraskande nog INTE präglas av dystopier. Författarens kunnighet inom ämnet är slående och hans skickligt underbyggda historier, helt underbara. Jag kan inte nog rekommendera denna bok som gav mig en ny och fantastisk författare att börja läsa. Asimov rockar universalt.
2006-05-28 22:33
Riktigt bra bok. Med tanke på att den är skriven på 1950-talet tycker jag det är imponerande hur aktuell och intressant boken fortfarande är. Det blir mer Asimov efter denna höjdare.
2006-07-13 01:25
Här börjar det.
Här börjar Isaac Asimovs skönlitterära författarskap, 1954, och här börjar hans litterära och episka produktion. Den sträcker sig från vår egen tid, in i en avlägsen framtid där mänskligheten spritt sig över hela universum. Här finner vi också för första gången, de sedermera välkända, robotikens tre lagar.

I en rad sammanknutna noveller följer vi pionjären och robotpsykologen Susanne Calvin och hur hon ställs inför olika problem när de tre lagarna, av olika orsaker, råkar i konflikt. Samtidigt får man följa mänsklighetens första stapplande steg ut i universum. Något mänskligheten aldrig hade klarat utan robotarna och deras tre lagar

Som vanligt tycker jag om Asimovs visioner och spännande tankeexperiment. Men här, ännu tydligare än i senare böcker, lyser hans bristande personbeskrivningar igenom. När karaktärerna målas upp känns det mycket tydligt att boken är skriven på 50 –talet. Djupen i karaktärerna är ofta lika nyanserade som en pirat i en matinéfilm från det nämnda 50 –tal. Endast huvudpersonen Susanne Calvin känns intressant i sin kallt passionerade relation till robotarna. Speciellt spännande är hon när hon av sårad stolthet i princip mördar en robot genom att pressa honom in i en logiskt omöjlig konflikt som helt förstör hans hjärna.

2006-10-05 17:58
En mysig ljus SF som samtidigt är en härlig utopi.
2007-01-16 15:06
Jag vill varna för "Jag, Robot" som går att köpa på t ex Pocketshop/Bokus. Det är Natur och Kultur som ger ut den (ISBN nr ISBN 9127109712).

Boken är OERHÖRT dåligt översatt. Den känns mer eller mindre som direktöversatt engelska och ger samma intryck som "boken som bygger på filmen" och liknande skit.
Jag älskar Asimov men det här kändes direkt billigt.
2008-04-16 15:06
Robotologins tre lagar säger att:

1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.

2. En robot måste lyda order från en människa, förutom då sådana order kommer i konflikt med Första lagen.

3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med Första eller Andra lagen.

Så börjar boken Jag, robot, skriven av Isaac Asimov på 1950-talet. Boken, som blivit en kultförklarad science fictionklassiker, har påverkat både filmrobotar och verkliga robotar. För några år sedan blev boken filmatiserad med Will Smith i en huvudroll.

Boken utspelar sig i framtiden, kanske på 2030-talet. Den består av 10 kapitel (eller noveller), som skulle kunna läsas var för sig. Dessa kapitel hänger ihop genom att en journalist intervjuar en robotpsykolog, dr Susan Calvin. Genom henne får vi veta hur robotarna utvecklats från de första modellerna som inte kunde tala, till de superrobotar som i slutet styr världen. Intervjuerna ska leda till en artikelserie i Interplanetary Press, men hur det går får man inte veta. Det fungerar bara som en ram runt de olika robothistorierna.

Handlingen utspelar sig både på jorden och i rymden. I framtiden har människorna med robotarnas hjälp kunnat bosätta sig och skapa nya världar ute i rymden, vilket leder till att överbefolkning inte längre är något problem på jorden.
Med tanke på att Asimov skrev boken redan på 1950-talet blir det lite lustigt att läsa om 2008 som framtiden, när vi själva befinner oss där. Hans framtidsvision har inte precis blivit sann, men det är ändå fascinerande att se med vilken fantastisk inlevelse han beskriver en robotstyrd framtid. En del av det han skriver har faktiskt blivit verkligt, som genmanipulerad mat. Kanske hade forskningen redan påbörjats på 50-talet, men nu är det ju en verklig produkt som vi kan köpa i affärerna.

De tre lagar, som är grunden till att man överhuvudtaget kan använda sig av dessa superintelligenta robotar, ser till att människan alltid befinner sig i överläge, trots att robotarna både är snabbare och smartare. Dock händer det att saker går fel. En människa kan säga något till en robot, som ger problem, eftersom robotar inte förstår känslor. De styrs enbart av logik. Vid något tillfälle har människorna manipulerat med Första lagen, för att det i vissa situationer inte fungerade att robotarna avbröt arbetet för att hjälpa människor som de ansåg var i fara. Detta leder till att Tredje lagen blir starkare hos roboten och den sätter sin egen säkerhet först. Sådana robotar kan bli farliga för människorna och måste elimineras.

Jag tycker att boken var spännande, intressant och framför allt tankeväckande, särskilt nu med allt vi vet om klimatpåverkan, miljöförstöring, överbefolkning i stora delar av världen m.m. Det kan låta som en fantastisk lösning att låta robotar ta hand om det mesta, eftersom Första lagen ser till att de gör det bästa för människorna, men samtidigt känns det en aning olycksbådande. Vad händer om något går fel? Hur löser man det då? Robotarna ligger ju med sin logik alltid före oss…
2010-02-10 15:15
Ett antal noveller som undersöker vad som kan gå fel, trots de heltäckande lagarna. Efter den här boken blev det under lång tid väldigt svårt även för andra Science Fiction-författare att skriva trovärdiga "robot löper amok"-berättelser. Ett "måste" inom SF.

Till sin karaktär helt skild från filmen med Will Smith. Synd att de har samma titel.
2011-03-24 13:01
En mycket intressant och tänkvärd bok. Boken består av noveller där i varje novell presenteras ett problem med roboterna som måste lösas. Det finns inga goda eller onda robotar, alla problem ligger i de tre första lagarna som presenteras i början av boken och som varje robot är programmerad att följa. Det intressanta är inte hur roboterna har utvecklats utan vilka svårigheter det kommer att uppstå när de väl finns.

2012-11-12 21:37
Med sina tre robotlagar (den nollte kommer senare) är denna bok en milstolpe inom genren.

"