Tyst gisslan

Författare: Jeffery Deaver
Ämnesord: , dövhet
Utgivningsår: 1996
ISBN: 9172637366

Åtta dövstumma skolflickor är på utflykt med två lärare. De blir tagna som gisslan av tre förrymda straffångar som förskansar sig i ett övergivet slakthus och hotar att döda barnen. Från FBI kommer Arthur Potter för att förhandla med dem.
Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av Tyst gisslan :
2004-08-05 19:34
En grupp döva flickor är på väg till en poesiafton på teckenspråk när bussen kidnappas av några förrymda straffångar. De tas till gisslan i ett gammalt slakthus som snart omringas av poliser och FBI:s bästa förhandlare Artur Potter. Ledaren för fångarna är sociopaten Lou Handy som har flertalet oskyldiga liv på sitt ansvar. Detta bekommer honom dock inte nämnvart, och han börjar snart göra allvar på hotet att döda en flicka i timmen om han inte får sina krav uppfyllda.

Tyst Gisslan heter på engelska "Maidens grave", jag föredrar egentligen det namnet eftersom historien bakom är så typisk för en person som blivit döv i vuxen ålder. Överhuvudtaget väver författaren in de dövas verklighet på ett nästan otäckt realistiskt sätt. Jag älskar att läsa böcker där det märks att författaren vet vad han pratar om, det må gälla baseboll, andra världskriget, förrymda tigrar....huvudsaken är att kunskapen märks. I den här boken gör det verkligen det. Jag fick den av Emils mosters man Uffe som måste hyllas för sitt utmärkta bokval!!! Boken är rakt igenom outhärdligt spännande.....
2004-09-21 11:02
Jag håller med om att boken är outhärdligt spännande! Beskrivningen av barnens/lärarnas desperation är jättebra! Personporträtten är kanonbra! Deaver är suverän tycker jag, men jag gillar böckerna om Lincoln Rhyme ännu bättre!
En väldigt bra bok i alla fall! Rekommenderas varmt!
2006-06-20 09:53
Jag har hört mycket gott om den här boken men jag tycker inte att den är något speciellt. Jag menar inte att den är oduglig för det är den inte, men jag har läst mycket bättre böcker i genren.

Handlingen då? Tre galna fångar har rymt från fängelset och kapar en skolbuss med åtta barn och deras två lärare. Samtliga ur gisslan är döva. De tre fångarna beger sig med gisslan till ett övergivet slakthus, och snart kopplas både FBI och militär in för att omringa och försöka frita gisslan. Förhandlingarna med gisslantagarna kan börja. Arthur Potter är förhandlingsexperten som ska få Lou Handy, fångarnas psykopatiske ledare, att ge upp. Diskussionerna och förhandlingarna med denne Lou är spännande läsning liksom när man får följa de åtta barnen och deras lärares situation inne i slakthuset.

Originalets titel "A Maiden´s grave" är en passande titel då den syftar till hur ett av barnen, Melanie, fick reda på att hon hade en hörselnedsättning. När hon var på en konsert hörde hon en sång och frågade sin bror vad den hette varpå han svarade "A Maiden´s grave". Dagen efter pratade hon om sången och nämnde titeln och brodern förstod inte alls vad hon menade, och hon förklarade att det var den sista sången under konserten. "Det var ju 'Amazing Grace'", svarade brodern, och då erinerade hon sig att hon under lång tid fått anstränga sig för att höra vad folk sade och ofta tittat på folks läppar när de talade. Kort tid efter fick hon veta att hon hade en hörselnedsättning, orsakad av en infektion.
2007-06-14 22:51
Spännande som det alltid är när Deaver är i farten.
Gillar denna boken och stäckläste den på 1½ kväll.