Älskade

Författare: Toni Morrisson
Ämnesord: depression, kärlek
Utgivningsår: 1987
ISBN: 9780099760115

Den unga svarta kvinnan Sethe lever ensam med sin dotter Denver i ett hus strax norr om Ohiofloden. Det var till denna plats Sethe flydde när hon några år före inbördeskrigets utbrott rymde från de övergrepp hon var utsatt för som slav på farmen Sweet Home. Men huset de bor i är hemsökt. Förutom de själva finns där också den oroliga anden efter ett av Sethes tidigare barn, en dotter som avled på gården bara två år gammal. När så en dag Sethes gamle vän Paul D dyker upp, lyckas han med våld driva iväg anden. En kort tid därefter anländer en utmattad ung kvinnan till gården, en kvinna utan minne av sitt förflutna och vars namn hon påstår är Älskade. Sakta rullas så en mörk historia upp som beskriver en mor som i sin gränslösa kärlek till sina barn var beredd att offra allt för skydda dem.
Medelbetyg: 3,6 (5 röster)
Bok recensioner av Älskade :
2004-08-04 15:49
Toni Morrissons kanske mest kända bok.

Stark och gripande, ger en väldigt bra bild av slaveriet i den amerikanska södern.
2005-04-01 22:40
Vad vissta jag egentligen om vad som hände med de frigivna slavarna i USA efter inbördeskriget? Ingenting, märkte jag när jag läste Morrisons fina roman. Men jag kände också att det var ett "hål" i mina kunskaper som hon fyllde, och det var en fröjd att inta det genom att läsa den här romanen. Så här efteråt önskar jag att jag läst den på orginalspråk, men det fick bli svenska den här gången.
2012-10-24 21:38
En berättelse om slaveriets grymhet och omänsklighet, men också hur de nertryckta kan visa styrka och kraft. En berättelse som förs framåt genom korta, ibland bara antydda, återblickar på vad som hänt tidigare och som förklarar händelser och skeenden i den tid som beskrivs. En berättelse som också är en realistisk saga, utan klara gränser mellan verklighet och myt.
2013-01-02 00:23
En egendomlig roman. Vann tydligen 1988 års skönlitterära Pulizer-pris.
Den är svår.
Skildringen av slavarnas liv under och efter förtrycket berör men historien är så förbenat knepigt berättad.
Kronologin är kringkastad och tillbakablickarna är både många och långa. Lägg till en hel del drömlika sekvenser och du får en sällsynt svårsmält resultat.

Jag har svårt att uppskatta denna litteratur, historien hade varit gripande nog med ett mer konservativt berättande.

Ett citat ur boken summerar det bäst:
"Det var inte en historia som kunde föras vidare."
2014-08-28 16:55
Det var ett tag sedan jag läste en roman som var så pass tung att jag var tvungen att lägga den ifrån mig för att jag för tillfället inte var mentalt kapabel att fortsätta läsa vidare. Senaste gången var vid läsningen av "Sophies val" och till en viss mån finns det enstaka beröringspunkter mellan dessa två romaner just för att huvudpersonerna tvingats göra ett val som de visste skulle få ödesdigra konsekvenser och som de sedan aldrig skulle hämta sig ifrån.

"Älskade" handlar om Sethe och hennes familj och är något av en familjekrönika; om vad de fick utstå, om vilka som klarade sig, om vilka som blev lynchade, brända levande, hängda, skjutna och uppskurna, om vilka som hela tiden var tvungna till att le efter att ha burit munjärn och där man endast genom ögonen kunde få en glimt om personen menade att den log, om de vita som grävde en grop för en mammas gravida mage när de piskade sönder hennes rygg bara för att inte förlora en tillgång - en ny slav, men framförallt handlar den om Sethes dotter som avled, av för mycket kärlek.

Slaveriet i USA har aldrig krupit sig så pass under skinnet på mig som den gjorde när jag läste denna roman. Det är ett kolsvart förflutet den vita människan har, en slags arvssynd som vi aldrig får glömma och som inte förtjänar någon upprättelse. Vad som fick mitt hjärta att brista gång på gång var hur de svarta hela tiden försökte att älska så lite som möjligt eller inte alls om det går, för då gör det mindre ont när man blir fråntagen det av de vita. Men Sethe älskade för mycket och fick istället en evig skuld som skulle ta en livstid att betala av.

"Älskade" är en historia om det förflutna som man bara vill glömma och hur man finner orken för att ta sig vidare (om det ens går att ta sig vidare) och om förlåtelsens frånvaro.

"

Skriv egen bokrecension till Älskade