"Sofi stod framför badrumsspegeln och tvättade bort jorden från ansikte och händer. Hon drog handen genom det tillplattade håret. Mössan låg i fickan..Färgerna som dominerade henne var grått och svart. Lukten av slakt som inte gick bort från händerna. Känslan var av de lena inälvorna som gled mellan fingrarna. Det tunga späcket och den tunga pälsen. Sofi hade den lilla lappen i fickan. Där stor med liten stil skrivet i blyerts; göra lagårdarna, stängsla vid Bergströms, sätta vitlök, flytta djuren... och till slut för andra gången: göra lagårdarna."
Äntligen har jag läst Åsen och jag benägen att säga "äntligen" en gång till. Äntligen en landsbygdsskildring som känns äkta rakt igenom, utan vare sig romantisering eller eländesporr. Om man jämför med den överskattade Tomas Bannerhed och hans Korparna så spelar Katarina F. i en helt annan division. Bannerhed skriver som han _minns_ att det var, KF skriver som det är, been there-done that. Det är en jävla skillnad...
Jag gillar less is more, det avskalade och likgiltiga i texten speglar tomheten hos Sofi. Hon är ett skal, utan bakgrund eller historia. Man kan inte ens säga att hon blir utnyttjad för hon har inget annat. Hon är som en i familjen, en storasyster eller hemmadotter som man sa förr, den som alltid finns till hands. Samtidigt och utan att hon förstår det själv utvecklas hon till en kompetent yrkeskvinna. Sofi vill helst stå i bakgrunden, trivs bäst med att gå sist i raden av kor. Men bonden Sam låter henne ta ansvar och jobba självständigt, hon får kliva fram och ta tag i alla de sysslor som finns på en gård. Både Sam och grannarna ser henne som en jämlike, en i gänget. Irl skulle hon inte ha några som helst problem att få jobb som lantarbetare eller djurskötare på vilken gård som helst. Ändå framställs det i recensioner och baksidestext som att hon kastar bort sitt liv. Tja, är det att kasta bort sitt liv att lära sig ett yrke så...
Okej, Sofi trivs inte med sitt jobb och livet på landet, men vad vill hon göra istället? Och när hon väl tar tag i sitt liv och gör en förändring så... ja läs själva. Kulturtanterna på storstadens redaktioner fattar noll av boken. De tycker så synd om Sofi som är så medgörlig, som tvingas leva i en så torftig miljö och utföra så skitiga och otäcka jobb. Författarens lakoniska stil lurar dem, de ser inte verkligheten bakom gödselkärror och slaktkroppar. Om vi gör tankeexperimentet att Sofi istället fick jobb som assistent åt en redaktör på en av Sthlms glassiga livsstilsmagasin, snabbt kastades in i uppgiften, fick göra allahanda sysslor på redaktionen, utvecklades och tog ansvaret för ett helt nummer medan chefen var på semester, skulle någon då sagt att hennes liv var meningslöst, att hon utnyttjades och for illa? Tror inte det va...
Dock finns några svagheter i boken. Inga problem med en och annan lös tråd, men här finns ett helt nystan. Slutet är abrupt och luddigt, var befinner sig Sofi egentligen? Öht känns det som om berättelsen hade mer att ge och att den överlämnar väl mycket till läsarens fantasi. Men en stark fyra blir det.