Stoner

Författare: John Williams
Utgivningsår: 1965
ISBN: 9789127137998

William Stoner enters the University of Missouri at nineteen to study agriculture. A seminar on English literature changes his life, and he never returns to work on his father's farm. Stoner becomes a teacher. He marries the wrong woman. His life is quiet, and after his death his colleagues remember him rarely. Yet with truthfulness, compassion and intense power, this novel uncovers a story of universal value. Stoner tells of the conflicts, defeats and victories of the human race that pass unrecorded by history, and reclaims the significance of an individual life.
Medelbetyg: 4,22 (9 röster)
Bok recensioner av Stoner :
2014-01-20 15:37
En liten pärla! En lugn och mycket fin bok, som berättar om William Stoners liv som vuxen, från det att han började på universitetet tills han dör. Språket är väldigt vackert, och boken är skriven med stor och varsam omsorg.
2014-09-29 14:45
En vemodig berättelse om en man utan självkänsla. Ett helt liv gömdes mellan bokpärmarna.
2014-10-04 13:10
Stoner, John Williams utgiven 1964. Svensk utgåva Natur och Kultur 2014 i översättning av Rose-Marie Nielsen

Det här är en bok som inte gör så stort väsen av sig, ställer inga krav, men påverkar.

Huvudpersonen William Stoner växer upp på den amerikanska landsbygden, där familjen för en envis kamp mot den magra jorden. Det är outtalat att han en dag ska ta över jordbruket. Det visar sig att Stoner har begåvats med läshuvud, så hans pappa tycker att det verkar förnuftigt att han skriver in sig på universitetet för att läsa agronomi., året är 1910 och Stoner är 19 år. Det blir kanske inte riktigt som fadern tänkt sig för Stoner blir förälskad, i litteraturen och väljer en annan väg.

Två veckor efter att Stoner tagit sin kandidatexamen i litteratur mördas ärkehertig Franz Ferdinand i Sarajevo och innan hösten är kriget i full gång. Många tar värvning, men Stoner stannar på universitetet, får en tjänst som doktorand gifter sig och får en dotter. Äktenskapet blir en katastrof, hans litteraturintresse blir hans liv.

Jag känner så för den här mannen och romanen, det är något jag nästan inte kan sätt ord på. Ibland händer det, man bara känner direkt att det här är romanen men stort R. Man befinner sig i en annan värld i en annan människa och plötsligt får man bara ett knytnävsslag i magen för att i nästa stund dra efter andan och pusta ut. Samtidigt som Stoners liv rullar på så pågår ett världskrig och det blir fred, han håller sig i sin värld. Allt skrivet i en okomplicerad ton. Jag vill nu rikta mina ord till huvudpersonen.

Jag känner stor sympati för dig, du krävde så lite och fick mindre tillbaka, utom en gång i ditt liv och då fick du desto mer. Det var tur för läsaren, alltså jag. Annars hade jag inte härdat ut att se din torftiga tillvaro.

Du gav aldrig upp,( jo kanske en gång). Du stretade på, stod upp för det som du ansåg vara rätt, på det viset blev du också mer och mer ensam. Du var målinriktad när det gällde ditt största intresse litteraturen och ditt arbete. Men det räckte inte alltid att leva på det,allrahelst när du också blev motarbetad. Din värld krympte och med det dina behov, på något konstigt vis kändes det ändå som om du var nöjd, ja nästan lycklig. Du befann dig där du helst ville vara.

2015-07-28 16:20
”Livet är som en chokladask, man vet aldrig vad man får” sade Forrest Gump. Citatet i sig är något av en sammanfattning på John Williams roman ”Stoner” som är ett porträtt över huvudkaraktären William Stoners liv. Det är en bok om livet, om hur allting är en enda slump som man hoppas ska gå vägen för en, men hur det så lätt kan skita sig. Men oavsett vilken genre livet får, fortsätter det vidare till sista andetaget.

”Stoner” beskriver namne karaktärs livshistoria. Det är en historia om en pojke som lämnar sina föräldrars bondgård för att bli akademiker, om en ung man som hamnar i ett kärlekslöst äktenskap, om en envis karl som får en fiende för livet, om ett liv där glädjeämnen är hushållna till en miniminivå.

Det är sällsynt att hitta böcker som berör en ända in i märgen och som får en att tänka på ens eget liv, vilka val och felsteg man gjort. Det är i alla fall vad jag hittade i ”Stoner”, en fruktansvärd vemodig bok om en man som livet inte ville väl. Visserligen kan man inte enbart skylla på livet då Stoner i sig ofta förefaller handlingsförlamad för att vilja ändra på vissa omständigheter som skulle gynna honom.

John Williams prosa är till den grad fantastisk att man sträckläser denna bok. Man gläds med Stoner, man känner sig sorg tillsammans med honom, man vill läsa vidare med hoppet om ett lyckligt slut. För i slutändan är det inte enbart en historia om William Stoners liv, utan en möjlig profetia över ens eget liv. Läs den!
2015-08-02 23:15
Det är en mycket välskriven bok, och den svenska översättningen tycks i stor utsträckning låta berättelsens känsla lysa igenom. Det är inte på något vis en särskilt exceptionell historia som berättas, det är snarare den milda och försynta prosan som är den stora behållningen och det vanliga livets sorgsenhet och tidens obönhörliga gång som författaren så väl sätter ord på. Jag kan på flera sätt förstå hypen som uppstått kring denna bok - jag är ingen kännare direkt, men jag hade trevligt medan jag läste boken och jag tyckte det var en värdefull historia. Vad mer kan man begära?
2016-01-12 12:33
Livet om Stoner är en berättelse som fängslar och som blir kvar. Ensam son på farmen är det självklart att han ska fortsätta jordbruket som hans far men livet har annat i beredskap åt Stoner. Han som får börja lantbruksskola fachineras istället av filosofi och av antikens engelska litteratur. Det är där han vill ha sin framtid. När Stoner får en dotter är det han som får sköta henne tills den dag då hans fru hittar på ett sätt att skilja dem åt. Att allt grundar sig på hat förstår Stoner senare.
Jag tyckte den här boken var mycket bra. Den tar upp problem på arbetet med en mobbande överordnad som försöker få någon att sluta men också familjeproblem. Men mest av allt var det Stoners karaktär som fångade intresset. Den var mycket bra att lyssna på som ljudbok.
2019-02-22 09:31
Fantastisk bra bok!

"