Solomons sång

Författare: Toni Morrison
Ämnesord: historia, kärlek, spänning
Utgivningsår: 1977
ISBN: 140003342X

Precis som sin far och farfar är hans namn Macon Dead, men i sin hemstad är han känd som Milkman. Han är runt de trettio, arbetar åt sin far med att samla in hyror och har det gott ställt jämfört med de flesta andra svarta i början av sextiotalet. Men hans familj har ett våldsamt förflutet: hans farfar sköts ihjäl av vita som sedan tog över familjegården medan hans far och faster som då bara var barn lyckades fly undan. Under flykten inträffade något som kom de tidigare oskiljaktiga syskonen att separera och fick Macons far att inleda ett livslångt hat mot sin syster. När så Macon invigs i syskonens mörka hemlighet får berättelsen honom att lämna sin trygga tillvaro i hemstaden på jakt efter krukan vid regnbågens slut och sin egen familjs historia.
Medelbetyg: 4,14 (7 röster)
Bok recensioner av Solomons sång :
2004-07-23 11:11
En fantastisk bok. Toni Morrison fick nobelpriset 1993, och har, enligt min mening, gjort sig väl förtjänt av det. Boken handlar om Milkman, som är en färgad rik amerikan. Vi får följa hans liv under 1900-talet, hans letande efter sitt ursprung o hans möte med olika människor. Boken är full av märkliga o spännande figurer. Språket är mycket elegant o det är omöjligt att slita sig från boken o man vill läsa vartenda ord.
2004-09-21 09:55
Det här är en fantastiskt vävd historia med övernaturliga inslag. Här finns en underlig blandning av människor som alla kämpar och överlever; vissa tror på spöken och andra tror på pengars makt. Bokens huvudperson, Milkman, får liv genom de färg- och detaljrika beskrivningarna av de människor som står honom närmast. Den utspelas någon gång mellan 1920- och 1960-talet, vilket kan vara relevant att veta för att förstå varför karaktärerna tänker och handlar som de gör, då det är den mest omvälvande tiden för svarta amerikaner. Det är en historia om kärlek och hat, som är skriven med väldig medkänsla och medvetenhet om människors komplexitet
2008-03-19 09:19
En författare som har fått Pulitzerpris, Nobelpris och är professor på Princeton måste bara vara bra! Men det känns nästan som den här boken är skriven för att analyseras på kurser i litteraturvetenskap. Med det inte sagt att den inte är bra. Tvärtom, det är världsklass. Berättelsen huvudfigur är Macon Dead aka Milkman, hans uppväxt och hans sökande efter sina rötter utgör bokens ramberättelse. Boken följer Milkmans liv från hans födelse på 1930-talet till han är i trettioårsåldern. Vi får inblick i rasrelationer och hur svarta i Ohio relaterade till varandra.
Salomons sång är en bok som är full av symbolik. Jag förstod antagligen bara en bråkdel av den. Ett centralt tema i boken är att flyga, vilket återspeglar en afrikansk legend. Jag får intrycket av att individernas namn är valda med mer omsorg än vanligt. Många har bibliska namn. Salomoms Sång är också det enda verket av Toni Morrison där huvudpersonen är en man. Det är också värt att notera att nästan inga vita förekommer i boken.

Några mustiga citat ur den engelska orginalversionen av boken:
“A nigger in business is a terrible thing to see”(22); ”He was always right about the facts and always wrong about the motives that produces the facts” (25);
2010-02-28 15:08
Motsvarade tyvärr inte mina förväntningar.
2011-11-22 12:50
Likt Paradis och Älskade håller denna tidiga Morrisonroman (1978, hennes 3:e) hög klass. Det är en fantastik berätelse om kärlek, kamratskap, missmod och strävan att finna sina rötter och meningen med livet. Egentligen en mycket svart bok med få lyckliga människor, dock så vackert skriven att man finner den nöjsam att läsa kryddad med många kloksakper. Möjligen var den något långsam i början, tempot och dramatiken skruvas upp på slutet då huvudpersonen kommer allt närmare i "jakten på gåtans lösning". Gränsar därmed till ett toppbetyg.
2012-10-24 12:27
Intrigen är i sina grunddrag glasklar: överklassbarnet kommer till insikt. Om vad är dock inte lika tydligt. Och ej heller varför detta nödvändigtvis skulle behöva bli hans egen och ytterligare ett par personers död. Sången - Solomons sång - gav ingen direkt vägledning. Den var snarare lika snårig som det familjeträd som Morrison försöker beskriva. Men - redan i sin tredje bok visar Morrison sig ha ett bra grepp om sitt språk. Alltid något.

» Ta bort» Ändra

"

Skriv egen bokrecension till Solomons sång