Nattsländan

Författare: Katerina Janouch
Ämnesord: hälsa, kärlek, spänning, relationer
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789164203922

När Cecilia vaknar upp på sjukhuset efter en mindre hjärtinfarkt vet hon med isande visshet att hennes liv måste förändras. Det känns omöjligt att gå vidare i äktenskapet, drömmen om en familj som håller ihop för alltid går i kras. Även för systern Susanna väntar dramatiska förändringar och härigenom svetsas systrarna samman mer än någonsin. Susanna visar oväntad handlingskraft trots att hon ställs inför sin tuffaste utmaning. Medan Cecilia kämpar med att komma på fötter och hitta ny balans i livet försöker hon också komma tillbaka i sin yrkesroll. Hon återgår till arbetet på förlossningskliniken samtidigt som avdelningen drabbas av ett hårt slag: chefsbarnmorskan Tatiana försvinner spårlöst. Cecilia borde förstås lämna ärendet åt polisen, men kan inte låta bli att engagera sig. Långsamt går sanningen upp för henne och den är mer skrämmande än någon kunnat tro.
Nattsländan är den sjätte romanen i serien om barnmorskan Cecilia Lund. De fem tidigare heter Bedragen, Systerskap, Hittebarnet, Tigerkvinnan och Modershjärtat.
Medelbetyg: 3,67 (3 röster)
Bok recensioner av Nattsländan :
2013-06-27 16:21
Bokrecension
Författare: Katerina Janouch
Titel: Nattsländan
Antal sidor: 459
År: (2013)
Förlag: Piratförlaget
ISBN: 9789164203922
Katerina Janouch slog igenom stort med romanen Anhörig och har sedan dess utkommit med en rad populära och kritikerrosade böcker. Hennes böcker har sålts i över en miljon exemplar. Hon är en av Sveriges mest kända experter relation och samlevnad och har skrivit en rad titlar i ämnet. Med böckerna om Cecilia Lund har hon vunnit många trogna läsare tack vare sina skildringar av kvinnors liv och vardagens dramatik. Källa: (Piratförlaget).
Nattsländan är den sjätte romanen om barnmorskan Cecilia Lund. När vi först möter henne, ligger på sjukhuset efter en mindre hjärtinfarkt. Hon funderar på livet och sin familj. Om hon verkligen vill fortsätta leva tillsammans med John efter hans senaste otrohet. Visserligen har de förut de andra fyra barnen nu även lilla Ellen, som bara är några månader gammal. Men Cecilia vet inte om hon orkar leva med John trots det. Tillslut bestämmer hon sig för att ta med Sofia, Greta och lilla Ellen för att bo ett tag hos sin syster Susanna som har ett stort hus med plats för dem alla. Där får hon hjälp med barnen och kan fundera på hur hon vill ha det.
John gör allt för att övertala henne att komma hem igen, men inte på ett snällt sätt utan han anklagar henne för att vara en dålig mor. Likaså gör svärmor Rosemarie, hon ringer till Cecilias mamma Christina och ber henne tala förstånd med Cecilia och berätta för henne att en mamma inte kan göra så. Lämna sina barn och stackars John på det sättet. Hon ringer också till Cecilia för att berätta vilken dålig fru och mamma hon är. Under sommaren ska Cecilia jobba några veckor och alla barnen ska vara hos pappa John och sina farföräldrar på landet, sedan ska Cecilia ha dem på sin familjs sommarställe Gullmarö. Tyvärr får Cecilia även hårda ord av äldsta sonen William, som anser att hon är en dålig mamma. Något Cecilia mår dåligt över. Hon funderar på att ringa polisen Per, men kan inte riktigt bestämma sig. Samtidigt som Cecilia har det jobbigt med familjen försvinner hennes chef Tatiana spårlöst och det oroar Cecilia. Tatiana som alltid är så pliktrogen, men vad hon egentligen om henne. Tatiana har aldrig berättat om sig själv. Under denna sommar kommer Cecilia att jobba med sina tankar om hur hon vill göra med sitt och Johns förhållande. Samtidigt som hon försöker ta reda på vart Tatiana tagit vägen och vem hon egentligen är.
Detta är den sjätte boken om barnmorska Cecilia Lund. Egentligen brukar jag tröttna på att läsa om samma karaktärer om det blir för många böcker om dem. Men inte när det gäller sviten av böcker som handlar om barnmorskan Cecilia Lund, de blir bara bättre och bättre. Jag tror att det beror på att boken handlar om kvinnors tankar, familjebild och relationer över huvud taget. Berättelsen väcker många känslor, särskilt detta med skilsmässa. Ska man hålla ihop för barnens skull eller gå isär för att man själv mår bäst av dig. Att höra hårda ord från släktingar och även från sina barn gör inte saken lättare. Boken är en sträckläsare, jag hade svårt att lägga den ifrån mig, ville bara veta hur det skulle sluta. Den var välskriven som alla Katerina Janouch böcker är. Och jag längtar redan till den sjunde boken om Cecilia Lund.
Betyg 5/5
2014-06-01 12:00
Cecilia Lund är inte nöjd med sin tillvaro. Det känns omöjligt att gå vidare i äktenskapet efter Johns senaste otrohet. En skilsmässa är tvungen.