Lust

Författare: Åsa Schwarz
Ämnesord: psykologi, kärlek, spänning, mörka krafter
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789186845162

Sara är en helt okänd författare, fram tills hon använder sin mormors gamla ritual. Egentligen tror hon inte på magi, men nu går hennes dröm i uppfyllelse. Boken blir en bestseller och hon blir värvad till ett storförlag. Stjärnförläggaren Anders tar henne under sina vingars skugga. Ja, mer än det. Inte förrän de har inlett förhållandet inser Sara att Anders redan är gift.
Trots återkommande löften, lämnar han inte sin fru. Sara blir allt mer bitter och när det känns som värst, skriver hon av sig ilskan i sitt nya manus. När mannens hus förintas i lågor inser Sara att det hon skriver blir verklighet.
I romanen Lust blandas skräck och chick lit mitt på Stureplan i Stockholm. Vi får följa Saras utveckling till en internationellt erkänd författare. Men hennes framgångar har ett mycket högre pris än du någonsin kan föreställa dig.
Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Lust :
2013-06-17 21:54
Bokrecension
Författare: Åsa Schwarz
Titel: Lust
Antal sidor: 283
År: (2013)
Förlag: Mix
ISBN: 9789186845162
Sara har levt med sin mormor hela sitt liv, eftersom hennes mor dog i samband med födelsen och vem hennes far är har hon ingen aning om.
Efter att varit en ganska okänd författare skriver Sara plötsligt en bästsäljare och värvas till det stora förlaget. När så Sara börjar skriva på sin uppföljare så händer det hon skriver om i verkliga livet. Ett hus brinner och några barn får nästan ett träd över sig. Det känns nästan surrealistiskt. Den ende som läser hennes manus samtidigt som Sara skriver är hennes agent Chris, men inte kan väl han ligga bakom dessa händelser? Sara blir förälskad i sin förläggare Anders och dras in i ett triangeldrama. Är det kanske hennes svartsjuka som gör att hon åter kan använda de krafter hon inte trodde hon hade kvar.

Från början kändes boken som en kärleksroman, men ganska snart kom det mörka sidor upp i handlingen där jag förstod att den handlade om något helt annorlunda. Det är onda krafter som härjar och det författaren Sara skriver om i sin roman händer i verkligheten. Jag har läst alla Åsa Schwarz böcker och tyckt om dem alla. De handlar mycket om mystik och övernaturliga händelser. Något jag tycker är spännande att läsa om. Detta var också en riktig sträckläsarbok, så den läste jag väl i stort sätt ut i ett svep, kunde inte lägga den ifrån mig. Språket är lättsamt men absolut inte så det blir för enkelt. Gestaltningen av karaktärer och miljöer är precis som jag vill ha det. När jag ser vad som händer framför mig, ja då tycker jag att det är en bra bok och denna var mycket, mycket bra.

Betyg 5/5
2017-06-09 18:27
Nej, nej, nej! Efter dryga 60 sidor lägger jag ifrån mig denna totalt meningslösa bok!