Cirkusens son

Originaltitel: The son of the Circus
Författare: John Irving
Utgivningsår: 1994

Handlingen i Cirkusens son utspelar sig i Indien och bland många färgstarka personer spelar Dr Darawalla, den excentriska ortopedien , en stor roll. Han har en något egendomligt hobby. Han samlar dvärg los för att lösa gåtan med dvärgväxt. Dessutom skriver han manus till den indiska filmindustrin. Hans berättelse handlar om inspektör Dhar som både älskas och hatas av filmpubliken. Så verkar dr Daruwallas filmmanus bli Sanna när ett mord begås och en riktig Dhar dyker upp.
Dessutom finns här en adoptivson och hans tvillingbror, en cirkusdvärg och en mystisk skönhet, smutsiga hippies och andra osannolika existenser, allt skildras med stor och mustig berättarglädje.

Men om nu gamle Lowij gick till angrepp mot hinduerna, var han lika kränkande när han talade om muslimer-" alla muslimer borde få en stekt gris hemskickade till jul!" Och hans åsikter om den romerska- katolska kyrkan var synnerligen barska. Han ansåg att varenda katolik borde drivas ur Goa - eller ännu hellre avrättas offentligt till minnen av de förföljelse som de ( katolikerk) hade ägnat sig åt alla de offer som de bränt på bål. Han deklarerade att " den avskyvärda grymhet som avbildades på krucifixet inte borde tillåtas i Indien" han menade då symboliken kring Kristus på korset, som han kallade " en sorts västerländsk pornografi" dessutom förkunnade han att alla protestanter var smygkalvinister och att Calvin var smyghindu ! Lowij avskydde allt som påminde om mänsklig ondska - för att inte tala om tron på en gudomlig predestination , något som han kallade " ett kristet dharma " han citerade gärna Martin Luther , som enligt honom lär ha sagt :" det kan väl inte vara något fel att ta till en riktigt bra lögn för en god sak och för den kristna kyrkans bästa?" Med detta menade Lowij att han trodde på den fria viljan och på så kallade goda gärningar och " på ingen satans Gud överhuvudtaget "
Bok recensioner av Cirkusens son :
2013-06-04 15:48
John Irving är mästare på att skapa historier med intressanta karaktärer , han blandar allvar med tragedi och det något komisk i hans berättelse . Cirkusens son är underbar bok , det e fantastiskt att få tag i något så bra.

"

Skriv egen bokrecension till Cirkusens son
Flicka saknad