Uppgörelsen

Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
Ämnesord: mord, psykologi, psykopat
Utgivningsår: 2013
ISBN: 9789187135187

Uppgörelsen är den fjärde boken om psykopaten Christopher Silfverbielke som vi tidigare mött i författarduon Buthler & Öhrlunds succéthrillers En nästan vanlig man, Grannen och Återvändaren.

På ytan är Christopher Silfverbielke en charmerande och världsvan affärsman, men bakom masken är han en känslokall psykopat och seriemördare. Efter att ha hållit sig gömd utomlands är nu Silfverbielke tillbaka i Sverige. På själva julafton har han involverat kriminalkommissarie Jacob Colts egen familj i sina ondskefulla handlingar, och nu planerar mördaren sin hämnd på en enslig gård i mörkaste Småland.
Det är upplagt för en sista desperat kraftmätning mellan de två ärkefienderna, en sammandrabbning som hotar att få ödesdigra konsekvenser inte bara för de två männen själva utan för ett stort antal människor i deras omgivning - mer eller mindre oskyldiga.
Medelbetyg: 3,83 (6 röster)
Bok recensioner av Uppgörelsen :
2013-05-27 17:20
Bokrecension
Författare: Dan Buthler & Dag Öhrlund
Titel: Uppgörelsen
Antal sidor: 467
År: (2013)
Förlag: Massolit
ISBN: 9789187135187
Dan Buthler är född i Rønne, Danmark och är förutom författare även civilekonom med inriktning mot marknadsföring och Internet. Genom sitt intresse för sammanhang och politik passade han utmärkt som samarbetspartner till författaren och journalisten Dag Öhrlund. Öhrlund hade medverkat i tjugo böcker när han 2007 romandebuterade med boken mord.net som har sålts till tio länder. Han har gjort sig känd för sin vassa penna och sitt samhällsengagemang. Tillsammans är de författarduon som väckt stor uppmärksamhet med succéböckerna om kommissarie Jacob Colt. Källa: (Massolit).
Uppgörelsen är den fjärde boken om psykopaten Christoffer Silfverbielke. Denna gång har Silfverbielke kommit tillbaka till Sverige efter att hållit sig gömt utomlands. På själva julafton bränner han ner kommissarie Jacob Colts hus och frihetsberövar hans fru Melissa, sonen Stephen och dottern Elin. Han kör iväg med dem i en van till ett gammalt hus i Vittaryd, utanför Ljungby i mörkaste Småland. Under resan till Vittaryd blir Silfverbielke skjuten av en polisman som stoppar honom i en kontroll. Men han lyckas ändå undkomma fler poliser, fast han kör med en läckande kylare. Han får regelbundet fylla på vatten, och kommer fram till stugan där han placerar familjen Colt i järnburar som han gjort för just detta ändamål. Denna gång har han bestämt sig att förgöra Jacob Colt en gång för alla och det bästa sättet är att kidnappa hans familj. Själv sitter Jacob Colt i Stockholm helt förtvivlad över det som hänt och inte får han var med i utredningen. Till på köpet drabbas hans kollega Henrik Vadh som ska sköta utredningen av en hjärtinfarkt och blir inlagd på sjukhus. Kollegan Björn Johansson blir utsedd till tillförordnad kommissarie, något Jacob blir mycket besviken på. Silfverbielke kontaktar sin halvsyster Anna Nordin som kör från Stockholm till Vittaryd för att hjälpa Silfverbielke till sjukhuset i Jönköping där han får sys. Där drar han en historia om att han är engelsman och blev skjuten i rånförsök. Han tar även hjälp av sin syster för att lura Jacob till Vittaryd, där han har stora planer hur han ska förgöra honom. Nu går det inte som Silfverbielke vill och den här gången lyckas polisen övermanna honom, han hamnar på en rättspsykiatrisk klinik istället för fängelse. Och där på avdelningen smider han ondskefulla planer.

Det är väl märkligt att jag kan tycka så mycket om den fruktansvärda och ondskefulla Christoffer Silfverbielke att jag inte vill att han ska dö. Jag vill läsa mer om hans hemska dåd. Storyn är spännande från första sida och de flesta kapitel slutar med en cliffhanger så det går bara inte att sluta läsa. En nästan 500 sidor bok går snabbt att läsa och själv låg jag och läste tills boken var slut mitt i natten. Författarna skriver på ett mycket spännande sätt och de gestaltar både karaktärer och miljöer mycket bra. Jag känner hat mot vad Silfverbielke utsätter andra för, men ändå vill jag läsa hela tiden. Och i denna bok var en del av handlingen lagt i min hemstad Jönköping och det gjorde handlingen ännu bättre. Själv har jag jobbat på sjukhusbiblioteket i Jönköping och då hade jag hand om de psykiatriska avdelningarna som finns där. Därför var det givande att ta del av just dessa avdelningar. Jag kunde se dem framför mig. Hoppas att del fem snart kommer. Givetvis blir det högsta betyg, fem av fem.

2013-09-17 10:50
Vilken sjuk man, helt sjuk bok
2013-10-13 21:58
Det här är en mycket bra fortsättning på Silverbielkes historia. Jag var lite tveksam till en eventuell uppföljare efter att ha läst Återvändaren - hur länge kan man dra ut på historien? - men det lyckades bra här. Det är en väloljad och grym thriller som lyckades överraska på slutet också.
2017-07-17 16:13
Christopher Silfverbielke har fört bort Jacob Colts familj och håller dem inspärrade i burar. En bur står tom och i den tänker Silferbielke placera Jacob Colt. Mycket av handlingen utspelar sig där i ladan under julhelgen och framåt i väntan på hur Silferbielke ska utkräva den hämnd som han anser sig måste göras. Det är en otäck välskriven thriller som innehåller många mord och våldshandlingar.

"

Skriv egen bokrecension till Uppgörelsen
Nu dör vi