Ämnesord: historia - ostindiefarare
Utgivningsår: 1991
ISBN: 9789179537234

Baksida: Detta är en historisk roman från början av 1700-talet. Det som händer i boken har också hänt i verkligheten.
Under tre år ledde författaren en expedition till den plats där romanens huvudpersoner befann sig för över 260 år sedan.
Detta arkeologiska detektivarbete har resulterat i en av de märkligaste sjöromaner som skrivits på svenska...

Men vad skulle hända om befälet på Zeewijk fick klart för sig att han tänkte lämna skeppet? Skulle de stoppa honom med våld? Han svalde och blicken mörknade. Han kom att tänka på Henrik. Vad skulle kamraten säga? Swerus hade ännu inte yppat något om sina planer. Han kände sig skuldmedveten inför sina egna tankar och hade inte kommit sig för att säga något. Han var inte säker på att kamraten skulle förså. Henrik skulle nog bli besviken, känna sig förrådd.
"Nu du, snart är vi iland!"
Henrik kom skrattande fram till honom och dunkade honom i ryggen.
"Det ska ta mig tusan bli skönt att känna fast mark under fötterna. Det ska vi fira, eller hur? OCh sen du, sen blir det Java."

Medelbetyg: 3 (3 röster)
Bok recensioner av Kampen mot bränningarna :
2003-11-03 12:34
Såsom alla hennes böcker har de tyvärr drag av kiosklitteratur och tantsnusk. Dock är den faktiska händelsen en intressant och spännande inblick i sjuttonhundratalet och ostindiefararen Zeewijks förlisning utanför Australien, på väg till Java. Arkeologi och genomgång av gamla anteckningar gjorde det här till en unik bok. Persongalleriet är autentiskt, men med delvis påhittad handling och dialog.
2005-06-05 22:18
Boken är inte speciellt vare sig bra eller dålig. Men den har sitt värde i att den är ett sätt för författaren att gå djupare in i ett ämne som hon studerat på plats. Innan hon omskolade sig till journalist (vetenskapsjournalist på Svenska Dagbladet), var hon en av marinarkeologins pionjärer och deltog i den svåra undervattensutgrävningen av just Zeewijk. Hennes bok "Bland hajar, Karlar och vrak" (där Zeewijk också förekommer) borde läsas av alla som är intresserade av arkeologi och tuffa tjejer! Hennes bok Marinarkeologi är den hittills bästa och tillgängligaste boken om vrak och vrakarkeologi.
Tips, kolla hennes hemsida:
Men kampen mot bränningar fär bara en trea. men jag är mer fackboksfreak.
2012-01-06 17:46
En berättelse om ett skeppsbrott, som bygger på en riktig händelse. Logbok och andra dokument finns kvar i holländska och australiska arkiv. Boken är intressant för läsare som intresserar sig för livet ombord på de gamla segelskeppen. Författaren har försökt att leva sig in i hur sjömännen levde och tänkte. Resan blir äventyrlig och boken är ganska spännande.

"

Skriv egen bokrecension till Kampen mot bränningarna