Nästan hemma

Originaltitel: Girls in translation
Författare: Jean Kwok
Ämnesord: kultur
ISBN: 9789170282799

När Kimberly Chang och hennes mor emigrerar från Hong Kong till slummen i Brooklyn inleder den unga flickan snart ett dubbelliv: lysande mönsterelev på dagen och sin mors hjälpande hand i textilfabriken i Chinatown till sent på kvällen. Hon gör sitt yttersta för att dölja den svåra sanningen om sin tillvaro - den ofattbara fattigdomen hon lever i, familjens framtid som vilar på hennes axlar och den hemliga förälskelsen i en av pojkarna på fabriken som dock varken delar hennes begåvning eller ambition. Komberly slits mellan två vitt skilda världar och måste lära sig att balansera de olika roller som krävs av henne. Till slut blir hon tvungen att välja.

Jean Kwok, som själv emigrerade från Hong Kong som barn, berättar en historia om att växa upp mitt emellan två kulturer, omgiven av ett språk och en kultur som man bara delvis förstår. "Nästan hemma" är en rörande och humoristisk roman om prövningar och triumfer, hjärtesorg och kärlek - och om allt som kan gå förlorat i en översättning.
Medelbetyg: 4,33 (3 röster)
Bok recensioner av Nästan hemma :
2013-03-04 14:45
Jag tycker att den här boken är underbar och speciell för jag gissar att man kanske inte får läsa så många böcker om hur det är att komma till ett nytt land där man varken förstår språket eller sederna, och har mycket lite pengar, men ändå på något sätt måste försöka att leva med samma standard som alla andra. En underbar debutroman, hoppas hon skriver flera.
2013-12-01 10:03
Vilken fantastisk bok! Mycket fängslande, och en sådan bok där jag får inblick i ett helt annat liv. Det enda är att jag inte är helt nöjd med slutet. Jag förstår hur författaren tänker och varför hon skrev som hon skrev, men jag hade föredragit att det hade varit lite mer subtilt. Men det är en petitess i det stora hela och boken får ändå en femma.
2013-12-30 15:57
Läsvärd underhållning inte mer.

"