Ohörda rop

Författare: Gitta Sereny
ISBN: 9789173247320

Medelbetyg: 3,71 (7 röster)
Bok recensioner av Ohörda rop :
2004-07-14 15:45
Ohörda rop är en slags biografi över Mary Bells uppväxt. Hennes fall kom att orsaka väldiga mediastormar under slutet av 60-talet och framåt. Tillsammans med en annan flicka dödade hon två stycken småpojkar när hon själv bara var elva år. Till synes utan några skamkänslor eller ånger blev hon syndabocken och i en rättegång anpassad för vuxna blev hon dömd till livstids fängelse. Hennes moder som var psykiskt svag lämnade ständigt ut Marys liv och leverne till skvallerpressen. Den störda flickan som egentligen borde fått vård istället för straff är idag över fyrtio år gammal. För Gitta Sereny berättar hon sitt perspektiv ur historen. Hon är idag mamma själv och uppgår helt i sitt barn. Men det förflutna har hon inte lämnat bakom sig. I denna bok verifieras synen på barnet Mary Bell som framställts som ond och mordisk från födseln. Bertättelsen ger en förklaring till varför morden skedde och hur samhället kan gå till väga för att förhindra fler barnamord.

En mycket intressant bok som det är svårt att släppa ifrån sig. Vissa likheter med "Pojken som kallades Det" kan skönjas. Dock är denna berättelse inte lika melodramatisk, Sereny förhindrar drypande nostalgiska barndomsminnen kanske med sin bakgrund som nazistdebattör i baksätet. Ändå skapas i denna bok en förståelse för Mary och hennes liv idag. Frågan om hur länge en skuld dröjer kvar i människan väcks åter till liv av Sereny. Framför allt får man en syn på det rätt krassa samhället och mediaförhållanden som sedan fallet Mary Bell faktiskt blivit värre än de tidigare var. Mycket intressant bok.
2004-08-29 18:15
En bra och välskriven bok, det är en hel del fotnoter och citat från olika rättegångar, som gör att den kan vara lite svårtläst i vissa stunder. Ämnet som tas upp är mycket viktigt och man börjar funderar på hur det brittiska (och det svenska med för den delen ) fungerar.
2006-04-02 13:40
Stark bok om Mary Bells öde. Den får en att fundera över barns rättstatus...
2006-06-20 10:18
En sann berättelse om 11-åriga Mary Bell som dödar två småpojkar 1968 i England.
2009-03-31 17:51
Stark bok som sitter kvar länge. Sånt man inte trodde kunde hända. Intressant att få följa förövaren och inte offren (som visserligen är döda) i denna biografi. En ung flicka som inte fick någon bra start i livet.

"

Skriv egen bokrecension till Ohörda rop
Jag tar samma som hon..