En vampyrs bekännelse

Författare: Anne Rice
Ämnesord: religion, historia, kärlek, spänning, äventyr, vampyr
Utgivningsår: 1976
ISBN: 0345337662

mörkret faller över san francisco. i ett litet rum sitter två personer - vampyren och en journalist. under de timmar som förflyter fram till gryningens skall en sällsam historia berättas. den tar sin början på en stor plantage i louisiana. året är 1791...
den natten för tvåhundra år sedan sällade sej en ung, förmögen man till de levande döda. det som sedan hände, det ofattbara han fick uppleva, ger ingen frid och måste nu en gång för alla avslöjas.
detta är vampyrens bekännelse - checkerande, sensuell och kusligt hänförande. det handlar om ett liv till tidernas slut med oändliga möjligheter, ett liv om natten fyllt av skönhet och njutning ... men också av fasa.
lågmält och med skrämmande intensitet berättar vampyren om den förbannelse som vilar över honom. medan mörkret tätnar tar han oss med på en resa i tid och rum, där det osannolika blir möjligt, där kärleken prövas och där det onda ställs mot det goda.
Medelbetyg: 3,84 (38 röster)
Bok recensioner av En vampyrs bekännelse :
2004-07-14 12:14
det är en bra grund idé bakom boken, och den har bara med de allra intressantaste sakerna. men ändå tycker jag att den var ganska seg och dålig. anne rices språk fångade mej inte alls. så det blir en stark tvåa.
2004-07-14 14:11
Det var länge sedan jag läste den här boken, men jag kom ihåg att jag sträckläste den. Rice's suggestiv-erotiska berättarstil gav rysningar längs med ryggraden, och personkaraktäristiken var fascinerande. Kanske hade jag sett annonlunda på det nu, men spännande var det.

BTW: Filmen klarar över huvud taget inte att förmedla boken, och den rekommenderas inte alls.
2004-09-14 14:26
En mörk suggestiv historia om vampyrerna Lestat och Louis. Man får även möta vampyrbarnet Claudia.
2005-07-05 21:34
Första delen.. En bra bok.. hehe gillar vampyrer...

Den handlar om vampyren Louis, Lestat och den lille Claudia som inte ens hade fylt 6 år... Det är en rörande berättelse och den är hur läsvärdig som helst..
2005-07-13 14:30
Jag har alltid fascinerats av vampyrer. Det här är en riktigt bra bok!
2005-10-25 10:29
En väldigt spännande och medryckande bok där man får följa Lestat & Louis. Ett omaka par som försöker dölja för värden deras hemlighet 8att dom båda är vampyrer) vi får följa dom genom Louis ögon och se berättelsen ur hans synvinkle. Men också få man ta del av hans personliga tankar och känslor som kommer med det som han ser mer som en förbannelse än som en gåva att vara vampyr och tvingas att leva i mörker.En väldigt bra bok man fasnar i den genast pågrund av des sätt att få vampyrer att framstälas mer som människor som fångade en som dom flesta vampyr filmerna får dom att verka som elaka och grymma. man få se att dom har en mer kännsligare sida och att deras liv handlar mer om bara blod för dom.
2006-04-02 11:48
Verkligen en jättebra story och en väldigt speciell och ingående skildring av vampyrsläktet.
2006-06-09 09:33
Den var bra och intressant, men det kunde ha varit lite mer fart i boken. Som den var nu var den lite seg, jag gav nästan upp när jag hade kommit till hälften. Men den ger en inblick i hur vampyrer fungerar.
2006-07-09 20:19
Jag är väldigt fascinerad av vampyrer och läser väldigt gärna om dom. Den här boken gick rakt in i hjärtat på mig, och den är nu min favorit. Anne Rice skriver och beskriver jättebra.
Jag blev lite skakis när jag hade läst vissa saker, men den är inte särskilt läskig enligt mig. Nu vill jag bara se filmen också. :)
2006-09-16 13:25
Det här är en av de absolut bästa böcker jag har läst! Blir fångad av språket, det är så livligt beskrivet att man nästan känner dofterna från miljöerna Louis befinner sig i!
Läste den första gången när jag var 18 år, och har återvänt många gånger. Att det sen gjordes en tämligen usel film av denna bok är en annan historia. :)
2007-03-25 20:07
Å vad långtråkig....
2007-07-16 20:03
Självklart den första boken jag läste av Anne Rice, och sen dess är jag frälst. Det här är nog den som jag tycker är bäst, även om de andra jag läst också är femmor. Rinnande språk, sensuellt skriven, intressanta karaktärer. En klassiker i genren!
2007-08-12 11:07
Jag brukar inte läsa vampyrböcker, och det var ett tag sedan jag fascinerades av dem, men den här älskar jag. Även om jag inte tycker så mycket om andra böcker av Rice, bara första och andra boken i den här serien. Men som sagt, den här boken slår allt. Den är mycket välskriven och den har ett underbart filosofiskt djup.
2008-05-02 11:29
jag älskar.blev helt besatt av louis de pointe du lac och lestat de lioncourt
2008-05-02 12:04
fett bra
2008-10-24 19:37
Väldigt seg. Inte filmen heller var särskilt bra.
2008-12-13 19:45
Jag älskar vampyrer...hehhe har bara läst filmen men jag läste andras recentioner så lätt den seg så jag tror jag struntar i att läsa den
2008-12-14 10:40
En vampyrs bekännelse har varit en av mina favorit, det var längesen jag har läst den, men jag har läst om den flera gånger. Det är den bästa vampyrhistoria som finns mest trolig och äkta.Jag har läst de andra delarna med och de är jätte bra men en vampyrs bekännelse tycker jag mest om.
2009-03-02 21:37
Om ni sitter och läser den här boken på svenska har ni begått ett stort misstag. Anne Rice's språk är det vackraste en människa kan använda. Hur hon fort vänjer oss vid orden "Hat" och "Kärlek" är unikt, och ännu mera unikt är det hur hon gräver upp känslor. Hat är en känsla som kan komma omgående, liksom kärlek, den som inte förstår det ljuger för sig själv. Att man ska behöva kunna partens favoriträtt för att vara säker på att man kan dra till med ett "Jag älskar dig" är en symbol för människans feghet. Hon har förklarat det för mig med den här boken. Även en ny syn på kärlek och sexualitet.
Jag rekommenderar den här boken starkt! Även de andra sju böckerna i den här serien (The Vampire Chronicles)

Jag erkänner att boken är seg ett väldigt långt tag från starten, men när du är halvvägs igenom den så är du trollbunden. INGEN bok blev sig lik efter den här, jag började successivt läsa mindre böcker ENBART för att den här boken var något enastående. När du sedan köper den andra boken i serien "The Vampire Lestat" så förvärkligas Anne Rice's skrivkonst. Det är overkligt och enastående.
2009-07-29 18:37
En gripande berättelse som gör att man får ont i hjärtat! Det är en mycket sorglig berättelse med filosofiska aspekter. Trots att den var seg emellanåt var jag bara tvungen att läsa vidare för att se hur det skulle gå.
2010-04-07 21:28
Ett spännande tema. Vampyrer intresserar mig. Trots det griper inte berättelsen tag i mig. Tycker den bara känns seg och långdragen.
2010-08-09 10:57
En Vampyrs Bekännelser är riktigt bra!!!
även fast jag bara har sätt filmen
2010-10-20 11:50
chockerande, sensuell och kusligt? Har vi läst samma bok? Hade stora förväntningar på denna men blev besviken. Sensuell är absolut inte ordet jag hade valt, snarare onödigt segt. jag gillar böcker med mycket detaljer och dialoger men denna gör detta få fel sätt. De beskriver inte miljöer utan boken går du snarare runt och runt i Remys samvete och tjatar om exakt samma saker heeeela tiden. Boken var endast spännande de sista få sidorna men de räddar inte ansiktet på den. Älskar du vampyrer kanske denna är värd ett försök men har inte för stora förväntningar
2011-01-09 19:59
Jag tycker att boken, En vampyrs bekännelse, var helt okej. Det var däremot inte den bästa bok jag läst.
Huvudpersonen, Louis var en rätt tråkig vampyr. Det ända han gjorde var att klaga (bl.a. på sin skapare, Lestat - som är å andra sidan en mycket rolig vampyr, men det framgår inte i första boken utan mer i Anne Rice andra bok som heter Nattens furste) och han hade skuldkänslor när han jagade människor, vilket en vampyr måste göra, för att överleva.
När Lestat skapar den sex åriga flickan Claudia till vampyr för att göra ett sista försök för att hålla kvar Louis. Efter det börjar ett äventyr som tar Louis och Claudia runt om i världen och till slut till Paris…
Jag ger boken betyget 4, därför att boken inte var så underhållande (tyvärr), men En vampyrs bekännelse får ändå en 4 därför att den ger en helt ny syn på de levande döda – vampyrerna.
2011-07-31 15:47
Det är inte ofta filmatiseringen faktiskt är bättre än originalboken! Kanske det är Anne Rice's lite pretentiöst trevande språk, eller bara min egen oförmåga att sympatisera med karaktärerna, som gör att den inte riktigt når ända fram. Jag kom ofta på mig själv med att hoppa över stycken i boken och jag fann aldrig det där intresset att fortsätta. Boken började bra men tyvärr tappade storyn mig halvvägs. Något jag tyckte om var den mörka atmosfären och den där grymma vampyrsensualiteten. Men som sagt, en historia som gjorde sig bättre på film. Stark tvåa.
2012-10-25 18:21
En underbar bok som jag rekommenderar alla vampyrfanatiker att åtminståne ge en chans. Den är en bok helt i sin egen genre och språket likaså. Anne Rice skriver på ett sätt som får läsaren att bara vilja drunkna i detta underverk.
Handlingen är speciell. Läsaren får möta den 200 år gamla vampyren Louis de Point du Lac som till synes ser ut som en otroligt vacker men ändå normal människa, men under ytan gömmer sig en mörk historia fylld med tragedier, förföljelser och äventyr.
Vi får äver träffa Vampyrkrönikans riktiga huvudperson, Lestat de Lioncourt (ni som inte känner till honom kan inte kalla er äkta vampyrfans). I denna bok presenteras han som bokens antagonist men i de senare böckerna är han helt klart hjälten. Vi får även möta det lilla flickebarnet Claudia som vi skall återkomma till senare.
Vi börjar med handlingen. Handlingen är unik och oerhört vacker samtidigt som den är grotesk på ett tragiskt romantiskt sätt. I centrum står de tre vampyrerna Louis de Point du Lac (berättelsens berättare), Lestat de Lioncourt (bokens antagonist) och Claudia. Dessa tre vampyrer lever i New Orleans på 1700-talet och första delen av boken handlar om hur de lever i ett samhälle där vidskepelse är något folk ser ner på och hur Lestat och Claudia (i alla fall till en början) utnyttjar det medan Louis skäms över vad han är (INTE att jämföras med Edward Cullen). En annan viktig sak i boken är både Louis och Claudias besatthet av att få veta mera om, vad de kallar, den gamla världen (Europa) och deras egen sort (vampyrer) men Lestat vet ingenting vilket gör dem frustrerade. I ett försök att bli fria från Lestats "klor" försöker Claudia döda honom så att hon och Louis kan åka till Europa för att söka upp andra vampyrer men Lestat överlever.
Väl i Europa letar de efter andra vampyrer men stöter endast på något av vad man skulle kunna beskriva som zombier. När Louis smått börjat ge upp om att hitta andra vampyrer stöter de i Paris på Armand och hans vampyrteater. Louis blir både fascinerad och misstänksam över Armand medan Claudia inte känner någonting annat än misstänksamhet och förakt för den andra vampyren. Då hon ser att Louis kanske tänker lämna henne för Armand tvingar hon Louis att förvandla en kvinna, Madeleine, till vampyr så att hon inte skall vara ensam. Tyvärr har Lestat hunnit i kapp dem i Paris och tvingat Armand att ta död på Claudia och Madeleine men bett honom att skona Louis. Varför får man veta i följande bok Nattens Förste (The Vampire Lestat).
Anne Rice följer den klassiska myten om att vampyrer brinner upp i solljus vilket blir Claudias öde då hon blir instängd i ett rum där solens strålar tar henne i gryningen. Jag måste säga att detta fungerar bra och är en av de mest tragiska händelserna i boken och Anne Rice lyckas fånga upp Louis sorg över att förlora Claudia på ett träffsäkert sätt. I sin sorg dödar Louis alla teatervampyrerna utom Armand som visste vad Louis tänkte göra och sökte skydd någon annanstans. Efter denna incident reser Louis runt världen tillsammans med Armand men bitterheten över Claudias död gör att han inte släpper in Armand på sitt personliga plan och han själv blir förändrad. Efter fyra år lämnar Armand Louis, vilket Louis inte sörjer lika mycket som Claudia.
Skrivspråket är otroligt. I stället för att berätta allt i detalj låter Anne Rice läsaren själv skapa upp en egen bild i huvudet. Via natur och miljöbeskrivningar får läsaren själv skapa sig en bild av vilken del av världen karaktärerna befinner sig. Hur hon håller sig till den röda tråden är otroligt och karaktärsbeskrivningarna och deras utveckling är otroligt. Man kan nog med handen på hjärta erkänna att Anne Rice är en författare i egen kategori.
Och karaktärerna. Innan vi går igenom karaktärerna skiljt för sig så kanske vi kan diskutera vampyrerna generellt sätt. Att de är baserade på den klassiska myten om vampyrer ser man. De kan inte gå ut i solljuset, de sover i kistor, de behöver blod för att överleva och de trollbinder oss med sin otroliga skönhet. Men de påverkas inte av kors och krucifixer och träpåle genom hjärtat hjälper inte. Däremot är de inte felfria. De har sina goda drag och de har sina dåliga. Eld dödar dem och att hugga av huvudet tar också död på dem.
Och sedan karaktärerna. Louis är en riktig sörjare; han sörjer sina dödlighet, sin bror och mest av allt så sörjer han Claudia. Han är vampyren med samvete och den som för handlingen vidare trots att han mest av allt nästan endast är en åskådare. Jag förstår att kvinnor av alla åldrar har förälskat sig i honom och jag själv ser honom som en väldigt fascinerad karaktär. Brad Pitts rollprestation av honom kommer inte ens i närheten av hur han framställs i boken.
Sedan är det antagonisten, Lestat de Lioncourt, den egentliga huvudpersonen i Vampyrkrönikan och den egentliga hjälten. Denna nästan byroniske hjälte har genom decennier fascinerat läsare och trots att han i denna bok kommer i skuggan av Louis så kan man ändå säga att det är han som står i rampljuset. Om ni har sett filmen men inte läst boken så kan jag säga att sättet hur Tom Cruise spelade Lestat, skrämmande men ändå fascinerande, var träffsäkert. I följande bok är det Lestat som är berättaren och där kommer hans historia fram och varför han handlat som han gjorde i denna bok.
Sedan är det kanske den mest otroliga karaktären i hela vampyrlitteraturhistorien, Claudia. Claudia blev dödad av Louis och förvandlad till vampyr av Lestat när hon var endast fem/sex år gammal. Trots att hon inte växer fysiskt fungerar mentaliteten annorlunda och efter några decennier upptäcker man att hon inte längre än den lilla fem/sex-åriga flickan utan en vuxen kvinna i ett litet barns kropp. Hur Rice på ett totalt felfritt sätt via Louis tankegångar kan förmedla till läsaren Claudias frustration över vad hon är är otroligt.
Sist men inte minst är det Armand, som man nästan lite kan kalla för jokern i böckerna. På utsidan är han änglalikt vacker men på insidan döljer sig nästan mera brister än goda sidor. Armand är manipulativ och hänsynslös mot de som han ser som lägre rangens vampyrer men nästan desperat efter kärlek från de han tycker är fascinerande. I denna bok är det Louis. Liksom Lestats handlingar beskrivs i de senare böckerna beskrivs även Armands handlingar senare. The Vampire Armand handlar helt om hans liv. Trots det kan jag ändå säga att han förmodligen är min favorit av dem alla. Han och Lestat.
Dock är boken rätt svårläst om man är en ovan läsare. Jag skulle inte rekommendera den som en persons första läsupplevelse. Är du en ung person som vill ge dig in i vampyrlitteraturen skulle jag rekommendera The Vampire Diaries (Vampyrens kärlek) eller True Blood om du är smått äldre. Men om du är vampyrfanatiker och inte har läst den här boken så rekommenderar jag dig att snabbt som möjligt springa till bokhandeln eller biblioteket och köpa/låna den. Kom ihåg att Vampyrkrönikan var den som öppnade dörrar för MÅNGA senare vampyrserier. Innan alla ni kommer och säger att Louis är en kopia av Edward Cullen så kan jag säga att Twilight kom ut 30 år efter att En Vampyrs Bekännelse släpptes ut och blev en massuccé.
2012-11-16 13:34
Boken var väldigt bra och sensuell. Boken börjar att bli gammal, men den passar bra att läsa även i våra tider. Jag hade inte sett filmen förrän när jag började läsa slutet av boken och det var nog bra. Vet inte, men jag tyckte att spänningen avtog och boken blev lite lång-läst mot slutet. Kanske man skulle ha väntat med att se filmen. Kanske det berodde på det.
Boken är mer detaljerad än filmen. Författaren skriver miljöerna och omgivningarna ganska så bra och stämningsfullt.

"

Skriv egen bokrecension till En vampyrs bekännelse