Den vita massajen

Författare: Corinne Hofmann
Ämnesord: religion, natur, kärlek, kultur
Utgivningsår: 2001
ISBN: 9146181156

Corinne och hennes fästman Marco åker på solskenssemester till Kenya. Redan på flygplasten i Mombasa känner Corinne att här vill jag leva, medan Marco med rynkad näsa tycker att det luktar illa. Där börjar deras första gräl som fortsätter i flera dagar. Kulmen är nådd när Corinne får syn på en vacker Massaj-krigare på färjan över till busstationen. Hon blir blixtförälskad och tänker att ''honom vill jag ha''. Marco som märker att Corinne stirrar på Massajen tycker att hon skämmer ut sig. Hela semestern letar hon med blicken efter ''sin'' massaj och en dag möts deras blickar på hotellets restaurang.
När semestern är slut bestämmer sig Corinne för at göra slut med Marco, sälja sin affär och bostad i Schweiz för att flytta till Kenya. Efter sex månader står hon åter på Mombasas flygplats. Nu börjar sökandet efter massajen som heter Lketinga.

Till sist är vi själva också ombord, och det ofattbara händer. Marco säger: "Titta, Corinne, där borta, där är en massaj!" "Var då?", frågar jag och tittar åt det håll han pekar. Det är som om blixten slår ned i mig. En lång, mörkbrun, mycket vacker, exotisk man sitter ledigt på relingen och tittar på oss med mörka ögon. Vi är de enda vita i detta myller av människor. Gud, tänker jag, så vacker han är, jag har aldrig sett maken till vacker människa.
Medelbetyg: 2,88 (32 röster)
Bok recensioner av Den vita massajen :
2004-07-13 21:52
intressant att läsa om kulturskillnaderna. hade först skrivit "en ok bok men inte så fashinerande" tills jag läste replica's recension... fel av mig! jag var visst fashinerad!!! dessvärre kommer jag ihåg väl att den inte var så bra skriven men nyfikenheten övervann det.
2004-07-13 22:02
3,5... är det ett bra betyg??

Fick den här boken av en kompis när jag fyllde år, så jag började läsa den på mina dagliga bussturer till och från jobbet. Från början tyckte jag väl inte att boken var sådär allt för bra. Det var inte så mycket beskrivningar, mest som att hon försökte berätta så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, men det beror nog till stor del på att man inte kan komma ihåg alla detaljer heller.

När jag hade läst ca. 100 sidor så började jag däremot fastna för boken mer och mer, det kändes som att NU började det hända något. Då läste jag inte bara på bussen utan också en stund på lunchrasten varje dag.

Jag vet inte vad det var jag fastnade för i denna bok. Inte var det språket, inte direkt handlingen heller, men på något sätt så får Corinne boken att kännas levande, man förstår verkligen att det har hänt, och fotografierna i mitten av boken gör ännu mer till den saken.
Jag kan inte bestämma mig om jag ska sätta en trea eller en fyra...
Men det får nog bli en trea till slut i alla fall, en trea med stjärna i kanten.
2004-08-19 20:17
En läsvärd och intressant bok vars största brister är ett oerhört torftigt språk. Däremot läser man den med spänning eftersom man vill veta hur det går och iallafall jag fascineras över hur oerhört naiv och dumdristig Corinne är genom hela boken. Äventyrslystnad, ett enormt mod eller helt enkelt för dum för att fatta vad hon ger sig in i?? Tycker iallafall boken är väldigt intressant mycket för att jag varit i Kenya och Massajland, träffat massajer, varit i flera byar och inne i deras hyddor och har väldigt svårt att förstå hur någon som inte behöver kan välja ett sådant liv alldeles frivilligt... Är kärleken värd det och kan den vara så stark? Jag vill iallafall väldigt gärna läsa fortsättningen "Den vita massajens dotter" för det skulle vara kul att få veta hur det gått för Corinne och Napirai!
2004-09-02 12:31
Jag tyckte att boken var skitbra. Men jag kan inte säga vad det är som är bra med den. Jag har bestämt mig för att jag ska åka till Kenya iallafall.
2005-03-06 17:07
Ja... vad språket anbelangar så är det... tja inte det bästa, men jag tror å andra sidan inte heller att det skulle bli bättre om man bättrade på det. det vardagliga språket ger boken dess charm och liv, men hon vill berätta så mycket och så detaljrikt om allt. Inte konstigt, med tanke på hur omtumlande dessa år var för henne, men som läsare blir (åtminstone jag) otålig och lite less.
2005-03-06 21:44
Det var ett tag sedan jag läste den här boken, så språket som flera andra recensenter tycker är torftigt kommer jag inte ihåg så noga, tror inte att jag reagerade så mycket på det. Däremot blev jag oerhört fascinerad av historien. Hur kan en kvinna som är relativt framgångsrik i sitt eget land lämna allt för en man som hon knappt har träffat? Blixtförälskelse och en otrolig naivitet. Historien är gripande och beskrivningarna av Kenya intressanta. Jag tycker att man får en ganska bra inblick i massajsläktens sätt att leva. Att förhållandet mellan Corinne och massajen dock var dömt att misslyckats tog jag från början för givet.
2005-04-09 01:43
En härlig, exotisk, utlämnande verklighetsbaserad bok som handlar om kärlek, passion & kulturella svårigheter när två världar möts.

Kort och gott; Schweizisk kvinna förälskar sig i en afrikansk massajkrigare, hon lämnar "sitt välartade liv" för att leva med honom under mycket annorlunda omständigheter i Kenya.

Vilken bedrift man får läsa om alltså.
OK...språket, texten är väl inte den bästa men boken är fängslande och mycket läsvärd.

Tips!
Det finns en fristående fortsättning om man vill...."Den vita massajens dotter"
2005-04-21 15:24
Läste denna bok efter påtryckningar från min mor som älskar den. Corinnes historia är intressant och säkert mycket unik, men hon är tyvärr inte mycket till författare. Hade önskat att hon låtit någon annan skriva hennes historia eller att hon gått en skrivarkurs innan hon började författa för jag tycket att det är synd att en så bra historia inte tas bättre tillvara på.
2005-04-21 17:43
En spännande bok med ett intressant tema. Vilket mod att bara lämna allt för kärlekens skull. Men det är bäddat för trubbel då de utsätts för kulturkrockar och andras misstänksamhet. Men boken är klart läsvärd. Men ingen bok som jag lägger på minnet.
2005-06-28 20:56
Intressant öde, men rätt så kasst berättad. Jag lyckades faktiskt inte alls förstå vari kärleken till mannen bestod, hur kom det sig att hon ville leva med honom, vad hade de gemensamt, jag tyckte inte de kommunicerade öht?

Ingen bok jag skulle rekommenderar ur litterärt hänseende, men den var ju mera spännande än en veckotidningsartikel.
2005-08-04 11:54
Språket är så dåligt i denna boken att det totalt överväger, anser jag. Riktigt riktigt dålig. Omd et sen beror på en dålig översättare eller om den är lika dåligt skriven i originalspråket kan jag inte uttala mig om.
Historien i sig hade väl kunnat vara spännande annars, men förutom språket retade jag mig ofantligt på hennes naivitet - jag menar, vad tror hon??!! *suck*
2005-09-28 22:19
En fantastisk bok tycker jag men samtidigt sorglig
2005-10-02 10:14
Missförstånd och kulturkrockar, som bäddat för trubbel. Corinne är, i mitt tycke, något blåögd och naiv. Boken ger en tydlig bild om det enkla men tunga livet i Kenya och även dess folk. Läsvärd.

2006-02-16 21:37
Denna bok är dåligt skriven vilket gjorde att jag inte levde mig in i den. Rekomenderar den inte.
2006-06-17 14:20
På baksidan av omslaget på denna bok nämns det att den har toppat bästsäljarlistor världen över. Nåja, att en bok är en bästsäljare är ingen garanti för att boken är bra, vilket i det här fallet stämmer mycket väl. ”Den vita massajen” är en sann berättelse berättad av Corinne Hofmann, en schweizisk kvinna som blir häftigt förälskad i en vacker massaj, Lketinga, när hon och hennes pojkvän är på semester i Kenya. Hon gör slut med pojkvännen och lämnar sitt hemland för gott för att bosätta sig i Kenya tillsammans med massajen. Allt i boken går väldigt fort; redan i första kapitlet blir Corinne alltså förälskad i ”sin massaj” (som hon envisas med att kalla honom). Allt berättas så fort att det inte blir något djup i historien. Jag får ingen känsla för någon i boken, vem är t ex Corinne egentligen? Vad tänker hon, förutom att hon tycker att massajen är så otroligt vacker och att hon vill gifta sig med honom? Corinne borde verkligen ha gått en kurs i berättarteknik innan hon skrev boken för nu känns det som denna berättelse, som faktiskt är ett intressant öde, inte tas till vara.

Ett plus är att boken inte är sentimental. Corinne berättar hur hon under fyra år lever tillsammans med Lketinga och hans familj i den afrikanska bushen, hur hon får problem med myndigheter, hur hon drabbas av malaria och hur vardagen med Lketinga blir mer och mer ansträngd. Men allt berättas på ett mycket torftigt språk vilket resulterar i min uteblivna läsglädje. Corinne vill berätta allt hon varit med om men hon glömmer bort att hon inte är någon författare. Ja, ja, jag betalade endast 10 kr för denna bok så skadan är inte så stor.
2006-07-02 19:00
I vanliga fall hade jag aldrig läst den här boken, hade hört talas om den tidigare, men lade inte så stor vikt på att söka efter denna bok, men en tjej som också hade "dostojevskij" som favoritförfattare berättade om Denna Bok som skulle vara riktigt bra. så jag tog till mig av det hon berättade och därför valde jag att skaffa den och började bläddra i den genast. verkade väldigt intressant ifrån början, men helt seriöst så började jag tröttna på den väldigt snabbt, det enda som gjorde att jag ville läsa ut den var att jag ville komma dit där hennes "massaj" där de parar sig, jag trodde att den sämsta boken jag läst var " pojken som kallades det ", men den här boken hamnar under samma kategori. Jag vet att den inte hamnar under "dostojevskij kategorin", men hade större förväntingar ändå. urusel bok helt enkelt, men inte nog med det, utan den dummaste författaren också, hon verkade jo ha en perfekt "pojkvän", han var förstående och känslig och ja helt perfekt enligt mig. nej orka inte helt enkelt med att slösa mer tid på denna recension, men innan dess så måste jag berätta att man fick en liten blick i den fattige afrikanens liv och so mvar det enda positiva, ja parningen var jo inget vidare tyvärr.

den förtjännar inte att få ett betyg!! och måste tilläga att aldrig mera kommer läsa något som rekomenderats. andra gången och varje gång har betyget varit sämst
2006-07-15 02:51
USCH!!!!

Vilken urbota dum människa hon är. Man undrar om denna Corinne är som hon ska. Tycker boken var direkt usel!!!
2007-01-09 23:57
Älskar den här historien. Extra mycket när man varit där och känner igen allt hon beskriver. lovely
2007-02-08 19:28
Som många andra säger så har boken ett ganska dåligt språk men det var inget jag störde mig överdrivet mycket på. Hon kunde dock ha skrivit mycket mer om vad hon tänkte, vad andra kände etc. Det kändes som att det enda som var viktigt vad att berätta precis ALLT som hände.

Men jag blev ändå fast av boken. Naiv var hon kanske, men det är ju otroligt att det överhuvudtaget fungerar emellan dem i hela tre år. Visst kan man blanda olika kulturer. Min granne är gift med en thailändska och det funkar fint. Men de två kulturerna är nog en mix som inte riktigt går ihop hur man än gör. Och att bosätta sig där och leva fattigt när man är van vid att vara rik västerlänning... Det är nog lite av en utopi.

Jag ska se filmen har jag tänkt, den verkar bra. Läsa de två andra böckerna ska jag också göra.
2007-09-20 22:40
Filmen den vita massajen är väldigt bra, dock är den inte lika bra som boken. Boken är mer innehållsrik och mkt utelämnas i filmen. Är riktigt nöjd med denna bok!
2008-01-03 23:58
Hade hört mycket om den här boken. Förväntningarna var på topp. Var ganska farsinerad i början av boken men irriterade mig mer och mer på denna vansinniga kvinnan Corinne som vill leva ett sådant liv och utsätta sitt barn för jag vet inte vad. Förmodligen är jag både okunnig och fördomsfull... Men det jag tyckte illa om med boken var just Corinne. Annars var det en bra och läroroik bok.
2008-01-11 15:20
Tycker om böcker som skildrar Afrika, så även denna boken.
2008-01-22 15:57
Det är svårt att recensera den här boken utan att recensera Corinnes handlande i boken. Boke är oerhört lättläst, språket är ganska simpelt och det blir ganska enahanda beskrivningar av vad som sker. Alla gånger de blir stående med bilen eller med en buss som fått punktering käns ganska irrelevant och för inte handlingen framåt. trots att boken är långt ifrån ett litterärt mästerverk så kan jag inte sluta läsa.
2009-03-08 19:15
En fantastisk historia, ett spännande livsöde. Dock något banalt berättat, om än fängslande.
2009-03-09 11:35
Ett starkt ämne men tar inte tag i mig som den hade kunnat.
2009-06-20 18:52
Spännande bok som bitvis är lite seg. På det stora hela så får vi följa Corinnes liv i Kenya och hur hon lever ute i bushen där det inte finns några bekvämligheter. Hela hennes liv är ett äventyr och hon skildrar sitt liv på ett detaljrikt och intressant sätt. Mycket läsvärd bok och jag kastade mig direkt över de två följande böckerna.
2009-11-11 16:03
otroligt intressant bok, det måste jag erkänna! dock inte en så välskriven bok. språket var platt och färglöst.
2010-06-28 08:50
Jag blir bara så oerhört förvånad över Corinnes naivitet,ja för att inte säga dumhet.Ibland undrar man om hon hittar på eller om hon bara är så som hon beskriver sig själv.
Enligt min åsikt verkar det som om hon aldrig varit ute i "livet" innan hon gjorde resan och hon är ingen ungdom.Hon verkar inte veta något om någonting utan tycker bara att allt är så "åhhh" och underbart,lite som en unge som upptäcker världen.
Fick verkligen traggla mig igenom halva boken innan jag bestämde mig för att okej jag läser ut den för att försöka finna någon slags förklaring till hur en vuxen individ kan vara så urbota naiv och dum.Men jag hittade ingen förklaring så jag gissar att det är bara så hon är.Jättedumt och knasigt berättat,naivt och irriterande på en och samma gång.
Plus dock till beskrivningen av Kenya och massajerna,men som författare kan hon lägga ned och istället leva kvar i sin lilla bubbla.
2011-03-17 16:00
Spännande historia