Fittstim

Författare: Linda Skugge
Genre: feminism
Utgivningsår: 1999
ISBN: 9175882418

Ur förordet till boken: ''Varför gör ni boken?'' För att vi vill visa att det finns tjejer som har högre mål än att bli framröstade till Fröken Sverige. Vi vill visa att vi finns och att vi bryr oss. Vi är coola, snygga, tuffa, smarta, roliga och framför allt så är vi feminister. Vi vill ge tjejer ett forum där de inte blir redigerade och tillrättalagda. Det här är en ocensurerad frizon, en aggroventil. Allas åsikter är lika mycket värda, och vi är stolta över hur ärliga alla tjejer i den här boken har varit. Vi hoppas att tjejer genom att läsa den här boken kanske lär sig sätta gränser tidigare, ser sitt värde och inser att de har makten över sitt eget liv. Det finns ett ordspråk som säger att i Sverige kan inga träd växa till himlen, men det är fel. Alla träd kan växa till himlen.
Medelbetyg: 3,88 (8 röster)
Bok recensioner av Fittstim :
2004-07-11 23:34
den här boken handlar om feminism, och det är olika tjejer som har skrivit ner sin berättelse i den.
jag gillade den massor, och kommer säkerligen att läsa den mer gånger. statistiken däri chockerade mej rejält och fick mej att öppna ögonen. kanske den kan göra det på fler.
2004-08-06 08:00
essäerna kunde varit mer sammanflätade.
2005-01-21 17:34
Sammantaget en av de böcker som betytt mest för Sveriges bild av feminismen. En ganska ojämn samling med debattartiklar från vitt skilda individer med olika bakgrund, som alla länkas samman i en gemensam frågeställning - nämligen kvinnosynen i Sverige. Denna bok är bitsk och innehåller ett sprängande stoft av frusteration mot orättvisorna som (helt uppenbarligen) fortfarande existerar mellan könen.

Själv fastnade jag framför allt för en lågmäld och smart debattartikel om kvinnofotbollen i Sverige idag. Här lyckades skribenten tydligt fånga skillnaderna i behandling av flickor och pojkar, genom att visa hur svårt det är att motivera små tjejer att bli fotbollspelare, när deras möjligheter att avancera och tjäna lika mycket pengar som killar, är lika med noll. Genom denna essä, blev problemet klarare och mer definierat! Vidare kändes det som om orättvisorna fick en annan dimension när man föreställer sig en åttaårig flicka som älskar fotboll precis lika mycket som sin lika gamla klasskamrat (som dock är av manligt kön), men inte har möjlighet att så som honom förverkliga sina drömmar - bara pågrund av sitt kön.

Många reflektioner var som ett slag i magen. Också jag har upplevt sexuallektioner där flickorna får lära sig om fortplantningsorganen, medan pojkarna får lära sig om sina snoppar och hur de lättast kan uppnå njutning. Efter att frågat runt lite bland några vänner, insåg jag ockås att vi delar just denna erfarenhet. Det är en liten droppe i havet, men indirekt påverkar det självklart vår syn på vår existens och vår sexualitet.

Paula från "Ung utan pung", lyckades skriva det mest livsbejakande inlägget i debatten, men nästan alla skribenternas inlägg hade något vettigt att tillföra. Jag känner dock inte att en betygsättning skulle vara helt rättvis, då dessa debattartiklar inte kan betygsättas stilmässigt, och inte heller innehållsmässigt. Denna bok är ett måste som läromedel på högstadiet! Den behandlar ett viktigt problem som måste uppmärksammas - och betygsättningen lämnar jag därhän.
2005-09-19 14:52
Riktigt bra och intressant.
2005-10-16 22:12