En röd hjältinnas död

Författare: Xialong Qiu
Utgivningsår: 2003
ISBN: 917324869x

En vacker majdag hittas en naken kvinnokropp i en av Shanghais kanaler. Det visar sig vara liket efter Guan Hongying, anställd på ett varuhus och en av den kommunistiska regimens nationella mönsterarbetare. Men varför har denna kvinna, med ett till synes exemplariskt och oklanderligt liv, egentligen mördats? Är det av personliga skäl, eller finns det ett politiskt motiv?

Den unge kriminalkommissarien vid specialroteln för mordkommissionen, Chen Cao, får mest av en slump åta sig fallet. Till skillnad från Guan Hongying är han ingen hängiven mönsterarbetare; han har visserligen en hög position inom kåren, men vid sidan av sitt polisarbete gör han något så ovanligt som att skriva poesi och översätta västerländska detektivhistorier. Han har tilldelats sitt arbete vid polisen av staten, men trots att det inte varit hans eget yrkesval är han en samvetsgrann polis.

Så när mordet på Guan visar sig vara ett betydligt svårare uppdrag än han kunnat ana, vägrar han att släppa fallet, trots att det verkar som om starka krafter försöker förhindra att gåtan ska hitta sin lösning...

Qiu Xiaolong målar i sin debutroman upp Kina som ett land med traditionella strukturer, som slits mellan sin kommunistiska historia och det moderna västerländska inflytandet. Chen blir en personifiering av denna konflikt - hans plikttrogna arbete på den tilldelade posten ställs mot hans egentliga passion, diktandet och översättandet.

En röd hjältinnas död är inte bara något så ovanligt som en deckare i kinesisk miljö, utan är också en fascinerande skildring av det moderna Kina, av kulturen och tankesättet. En bok både för deckarfantaster och kinaentusiaster!

Qiu Xiaolong är född i Shanghai 1953, där han har verkat som poet, översättare och kritiker. Sedan 1989 bor han i USA, där han undervisar i kinesisk litteratur vid Washington Universitys University College. En röd hjältinnas död har nominerats till priset Edgar Award, och har tilldelats det förnämliga deckarpriset Anthony Award i klassen bästa debutant.

En kriminalroman, men också en roman om Kina 1990, om storstaden Shanghai, om kärlek, politik och poesi (många kinesiska dikter citeras). Tempot är ganska lugnt, men man vill hela tiden veta vad som ska avslöjas härnäst, och det blir aldrig segt eller tråkigt. Samtidigt med mordhistorien får man sig lite allmänbildning - och blir jäkligt sugen på kinamat (ja, utom kattköttet och det då...) Intressant och vackert mitt i grymheten! Och man känner sig ju rätt tacksam att man lever i en demokrati...
Medelbetyg: 2,75 (4 röster)
Bok recensioner av En röd hjältinnas död :
2004-07-07 18:13

2005-09-25 22:10
Exilkinesen Qiu Xiaolong har skrivit en kriminalroman som utspelar sig i hans forna hemstad, Shanghai. Och som han vill vissa oss (västerlänningar) hur det var i Kina före och under den omvälvande perioden i början på nittiotalet, strax efter händelserna på Himmelska friden torg 1989. Han verkligen trycker in det i oss. Åtminstone i början på historien.
För sedan, av någon anledning, kommer informationen om den politiska misären i Kina mer integrerat - mer naturligt - inflätat i deckarhistorien. Detta är för mig en paradox. första halvan är så knackig, så ryckig, så kantig, att det är på gränsen till omöjligt att läsa. Men så händer något. Det blir flyt i texten, inga "onödiga" anspelningar till sammhällets tillkortakommanden - men de finns där likväl.
Själva historien är likadan. Den börjar verkligt trevande, men tar sig alltmer. Jag blir inte klok på om detta är ett av författaren medvetet grepp, eller om han inte lade ner tillräckligt med enrgi på första halvan av sin skaplelse.
2006-05-15 15:34
En kriminalroman som utspelar sig i Kina och framförallt i Shanghai på 90-talet. Berättelsen är full av kloka kinesiska ordspråk, talesätt och utdrag ur dikter. Boken ger en spännande inblick i förändringens Kina med motsättningar mellan socialism och kapitalism, bostadsbrist och blandade känslor gäntemot inflytandet från väst.
2009-10-13 16:37
lite halvtråkig

"