Rosario är död

Författare: Majgull Axelsson
ISBN: 9176434931

En liten flicka dör i ett land långt borta. Vad angår det oss? Vad kommer det oss vid? I synnerhet om det har gått mer än ett decennium sedan det hände.
Hon hette Rosario Baluyot. Jag mötte henne aldrig,ändå följer hon mig ständigt. Det händer att jag drömmer att hon inte alls är död, att hon har fått växa sig vuxen och vacker. Då går hon i blommig klänning bakom mig och skrattar, hennes ansikte har mjuknat, hungerlinjerna har suddats ut, kroppen har skrubbats ren från smuts och skabb. I sådana drömmar är hon den hon var född att bli.
I andra drömmar är hon den hon verkligen blev: en mager unge med gatubarnets torra hud och hårda händer, en liten flicka med undernäringens svarta streck ristade i ansiktet, ett döende barn med tovigt hår och vilda ögon. Då går hon bakom min rygg - inte bara i drömmen utan också om dagarna - och viskar sina frågor: Vad var det för värld jag föddes till? Vad är det att vara människa om det som hände mig får lov att hända?

''En liten flicka dör i ett land långt borta. Vad angår det oss? i synnerhet om det har gått mer än ett decennium sedan det hände.
Hon hette Rosario Baluyot. Jag mötte henne aldrig, åndå följer hon mig ständigt. Det händer att jag drömmer att hon inte alls är död, att hon fått växa sig vuxen och vacker. Då går hon i blommig klänning bakom mig och skrattar, hennes ansikte har mjuknat, hungerlinjerna har suddats ut, kroppen har skrubbats ren från smuts och skabb. I sådana drömmar är hon den hon var född att bli.
I andra drömmar är hon den hon verkligen blev: en mager unge med gatubarnets torra hud och hårda hände, en liten flicka med undernäringens svarta streck ristade i ansiktet, ett döende barn med tovigt hår och vilda ögon. Då går hon bakom min rygg - inte bara i drömmen utan också om dagarba - och viskar sina frågor:Vad var det för värld jag föddes till? Vad är det att vara människa om det som hände mig får lov att hända?'' Majgull Axelsson, ur förordet

Medelbetyg: 4,47 (19 röster)
Bok recensioner av Rosario är död :
2004-07-06 12:42
boken handlar om barnprostitution. äckligt jävla hemsk! vet inte om jag kan säga att en sån bok är bra, hur som helst är den i alla fall läsvärd så därför får den en femma!
2004-11-22 19:00
En dokumentärbok om barnprostituion som är något av det bästa som skrivits. Axelsson kombinerar fakta med verkliga historier som berör läsaren något fruktansvärt starkt. Jag har bara lyckats läsa denna fantastiska berättelse en gång. Jag hade mardrömmar i många nätter efteråt. "Rosario är död" är en av de mest välskrivna böcker som skrivits. Den här boken ska sättas i händerna på alla pedofiler som reser till Asien för att förlusta sig. Kanske tänker de sig för en aning innan de gör om samma misstag!!!!
2005-01-03 14:15
Va något år sedan jag läste boken men den har etsats sig fast.
2005-01-12 11:28
Jag läste denna bok strax innan jag skulle åka till Filippinerna för att under ett halvår studera och arbeta med mänskliga rättigheterssituationen i landet, år 1994. Jag fick se mycket otäckt där nere i form av kvinnohandel och öppen barnprostitution på de vackra stränderna och insåg att denna bok skildrar en krass verklighet i många länder, bla Filippinerna. Den är grym, otäck och sorglig och man gråter sig igenom boken eftersom man vet att detta händer så många barn i världen. Efteråt hade jag även tillfälle att närvara vid en föreläsning som Majgull Axelsson hade, som handlade om Filippinerna och vad som hände Rosarios vänner efter det att boken skrevs. Fortfarande kan man besöka Rosarios grav i Olongapo nära Subic Bay där den gamla amerikanska militärbasen en gång låg. Det sägs att när den lades ner blev 3000 prostituerade arbetslösa...
2005-07-12 16:16
Så otroligt hemsk och gripande. Man önskar verkligen att det inte är sant det man läser - men tyvärr är det ju det. Det här är en bok som jag tycker att alla borde läsa.
2005-07-24 14:34
En dokumentärroman om barnprostitution. Otroligt hemskt!
Boken är definitivt läsvärd. Det är ingen bok man glömmer i första taget...
2005-09-04 09:13
Detta är en av de mest obehagliga böcker jag läst.
2007-10-07 22:55
mycket stark
2008-04-29 08:45
Hemsk sannbok. Borde läsas av alla.
2008-08-11 23:44
Denna bok berörde mig ända in i själen
2008-09-12 21:50
läste den här boken för 15 år sedan och tänker fortfarande på den ibland, det är en otroligt stark och gripande skildring hur barn blir utnyttjade av pedofiler...
2008-11-20 20:40
detta är en mycket gripande bok. man kan knappt ta in att sådant här faktiskt sker varje dag i delar av världen :(
tyvärr kan jag inte hjälpa att jag stundtals tyckte den var lite väl tråkig och långdragen, och det har aldrig tagit så lång tid för mej att läsa ut en bok... handlingen är som sagt gripande och jätte hemsk, men boken kändes allt för lång... jag vill inte sätta så lågt betyg, men att det tar en evighet att läsa ut boken är för mej inget positivt så hur hemsk och gripande jag än tyckte boken var så kan jag inte ge mer än...3...
ett plus dock för alla ingående detaljer som verkligen ger hela historien ännu mer grymmhet....
2011-07-23 18:48
Otroligt jobbigt att läsa denna bok om hur pedofiler köper och utnyttjar barnens kroppar och detta i många fall med föräldrarnas samtycke. Jag blev både ledsen och arg när jag läste boken. Den berörde mig mycket djupt.
2014-04-29 20:24
Jag läste denna bok för tio år sedan och den får mig fortfarande att må dåligt och bli ledsen. Otroligt "bra" bok men fruktansvärt hemsk. Jag grät när jag läste den. Den berörde mig verkligen och man förvånas över vilka hemska och vidriga människor det finns i världen som gör så här mot barn. Den värsta bok jag läst men ändå en av de bästa.

"

Skriv egen bokrecension till Rosario är död
Flicka saknad