Ämnesord: psykologi, kärlek
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789137138398

Vad gör man när hela tillvaron rasar?
David gör slut via ett sms och Marias hjärta krossas. Drömmen om den stora kärleken är borta, och än en gång är hon ensam och olycklig.
Varför blir det så här? frågar hon sig. Varför älskar hon män som inte tror på kärleken och som aldrig vågar blotta sitt innersta?
Maria tvingas söka svaren djupt inom sig. Hon möter sin kloke vägledare, som tidigare hjälpt henne på livets väg. Han menar att Maria har glömt det hon lärde sig under pilgrimsresan till Santiago de Compostela och att det är dags för en ny utmaning.
Allt faller på plats, och utan att Maria riktigt vet hur det gick till befinner hon sig i New York. I tre månader ska hon leva i den pulserande storstaden och vara uppmärksam på vad livet visar henne. Vistelsen blir omtumlande och fylld av upplevelser. Hon möter människor som hjälper henne känna stolthet och styrka. "Lär dig vänta utan att vänta", säger mediet Vanya. "Fokusera på det du vill ha och inte på det du förlorat", manar dansaren Gus.
Lärdomarna kommer till Maria och hon växer. Genom sina nya vänners berättelser och insikter övervinner hon tidigare erfarenheter och lär sig älska sig själv. Men räcker det? Kan Maria stå emot sina mörka djup och lockelsen till fel sorts män? För hemma väntar David och han vägrar släppa taget.
Bok recensioner av En kvinnas hjärta :
2012-08-28 22:52
Bokrecension
Författare: Agneta Sjödin
Titel: En kvinnas hjärta
Förlag: Forum
Antal sidor: 254
ISBN: 9789137138398

Agneta Sjödin slog igenom som författare med den självbiografiskt färgade romanen En kvinnas resa. Utöver den boken har hon skrivit ytterligare fyra böcker, som samtliga handlar om att på olika vis söka efter mening och om att växa som människa. De positiva budskapen och innerligheten i berättandet har gett Agneta Sjödin många hängivna läsare. Agneta Sjödin är född i Hudiksvall och bor i Stockholm med sin dotter. Hon är en folkkär programledare på tv och varvar författandet med tv-jobb och föredrag. Källa: (Forum).

Handling: Maria blir lämnad av sin kärlek David på ett hjärtskärande sätt och nu är hennes dröm om den stora kärleken krossad. Ännu en gång har hon blivit lämnad och nu är hon verkligen nedbruten och olycklig. Hon funderar mycket på varför hon har så svårt att behålla de män hon träffat och som hon känt vara den rätte för henne.
Maria som är journalist får i uppdrag att träffa Demal på Grand hotell. Demal är en av hennes vägledare som tidigare hjälpt henne att komma vidare i sitt liv. Han menar nu att Maria glömt det hon lärde sig under sin pilgrimsresa till Santiago de Compostela, och nu är det dags för en ny utmaning. Demal säger åt henne att skriva upp symboler, ord, tecken och siffror som hon ska ha som vägledare. Hon kommer även att träffa personer som kommer att vara hennes vägledare. Och vilka dessa är kommer hon själv att upptäcka.
Maria funderar på att resa utomlands ett tag för att försöka komma över David. Eftersom de arbetar på samma ställe är det inte lätt att göra det hemma i Sverige om hon stöter på honom på jobbet om dagarna. Och av en slump känner en av hennes vänner en kille i New York, som ska ut på ett jobb för National Geographic i tre månader och inte nog med det, så har det företaget som skulle låna hans lägenhet varit tvungna att tacka nej. Men enligt avtalet måste de betala hyran för dessa månader så Maria får bo gratis. Hennes chef säger att hon gärna får i uppdrag att skriva något för dem medan hon är där. Snart sitter Maria på flyget till New York och hon hamnar bredvid en kvinna som är något äldre än henne. De börjar prata och får förtroende för varandra. Maria känner att kvinnan måste vara hennes första vägledare.
Väl framme i New York blir Maria efter några veckor vän med den homosexuelle dansaren Kevin. Han tar med henne ut på middagar och fika, låter henne träffa sina vänner och hon ska skriva en artikel om dem eftersom de har ständiga dansföreställningar inbokade på samma ställe. Maria träffar många intressanta människor och flera blir hennes vägledare. Hon tittar efter symboler och siffror som hon ska uppmärksamma och ge vägledning. Tiden i New York blir omtumlande, men Maria får även tid att tänka igenom sitt liv och hur hon vill ha det. När hon kommer hem till Sverige igen vill David att de ska bli tillsammans igen. Hur kommer Maria att ställa sig till det? År han verkligen den rätte för henne?

Oh, vad jag tycker om Agneta Sjödins böcker. De är välskrivna men ändå lättlästa och de innehåller många budskap som jag tar till mig. Tillexempel vad man bör tänka på när det gäller sitt välmående och att man bör tänka på vad man vill med sitt liv. Om vilken betydelse kärlek och vänskap har. Jag har lärt mig mycket hur jag ska tänka och bemöta andra människor i olika situationer. Berättelsen är väl detaljerad och gestaltad. Agneta Sjödins böcker handlar ju ofta om att söka efter meningen med livet och hur man hela tiden växer som människa och så gör också denna roman. En viktig bok att läsa som jag rekommenderar till de som är en sökare eller de som hittat sin plats i livet, för att se om det stämmer med Agnetas budskap. Ja, för alla andra också som är intresserade av de ämnen Agneta Sjödin tar upp.

"

Skriv egen bokrecension till En kvinnas hjärta
Lundens hjärta