Modershjärtat

Författare: Katerina Janouch
Ämnesord: politik, hälsa, mord, psykologi, kärlek, spänning
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789164203601

En allvarlig olyckshändelse drabbar Cecilia Lunds familj. Mormor Sonja blir påkörd utanför sitt hem och lämnas liggande ensam på gatan. Cecilia och systrarna Susanna och Maria turas om att vaka vid hennes sida på sjukhuset, tillsammans med sin mor Christina. De är alla utom sig av oro. Vem kan vara så hjärtlös och feg och köra på en gammal kvinna?

Sakta kryper den oväntade sanningen fram: ett brott som varit fördolt i decennier är på väg att uppdagas och de få vittnen som kan berätta om det som hände måste tystas till varje pris. Och den sista av dem är Sonja.

Samtidigt försöker Cecilia hitta balansen mellan sitt arbete som barnmorska och livet som mamma och hustru. Den nya familjemedlemmen skapar oro i rutinerna för såväl syskon som resten av släkten. Cecilia känner sig splittrad i sin nya tillvaro som fembarnsmor och hon ställs även inför starka känslomässiga utmaningar. För kärleken minskar inte när livet förändras. Den ändrar bara karaktär. Men vad händer när modershjärtat hotar att sprängas i tusen bitar?

Modershjärtat är den femte delen i romanserien om barnmorskan Cecilia lund. De fyra tidigare heter "Bedragen", "Systerskap", "Hittebarnet" och "Tigerkvinnan".
Medelbetyg: 3,5 (6 röster)
Bok recensioner av Modershjärtat :
2012-08-11 01:42
Lite långsam till en början, men efter ett tag tar sig boken och blir riktigt spännande. Lättläst och engagerande.
2012-09-07 18:02
Borecension
Författare: Katerina Janouch
Titel: Modershjärtat
Förlag: Piratförlaget (2012)
Antal sidor: 448
ISBN: 9789164203601

Katerina Janouch slog igenom stort med romanen Anhörig och har sedan dess kommit med en rad populära och kritikerrosade böcker, bland annat romanerna Dotter önskas och Sommarbarn samt faktaboken Barnliv. Hennes böcker har sålt i över 900 000 exemplar. Hon är en av Sveriges mest kända experter på relationer och samlevnad och har skrivit ett antal litteratur i ämnet. Källa: (Piratförlaget).

Handling: Modershjärtat är den femte boken i en svit böcker om barnmorskan Cecilia Lund.
Cecilia har precis blivit mamma till sitt femte barn, Ellen. Lilla Ellen är ett mycket skrikit barn och det tär på hela familjen. Cecilia är ständigt trött och John känner sig utanför, han tycker att Cecilia bara har tid för Ellen.
Mitt i allt elände blir Cecilias mormor Sonja påkörd utanför sitt hem och blir allvarligt skadad. Hon ligger nu i koma på sjukhuset. Cecilias mamma som slutat dricka och gått med i Anonyma Alkoholister (AA) är just nu mycket skör. Inte blir det bättre när hon ser sin älskade mamma ligga i sin sjukhussäng okontaktbar. En dag försvinner Christina bara helt plötsligt, ingen vet vart hon tagit vägen eller varför hon försvunnit. Familjen blir orolig att något har hänt henne.
Cecilia får ett paket på posten som visar sig innehålla mormor Sonjas dagbok, den måste hon precis ha hunnit skicka innan hon blev påkörd. I dagboken ligger ett brev som Sonja har skrivit, brevet är till Cecilia där Sonja ber henne läsa dagboken. Den innehåller ett brott som varit fördolt i decennier och nu är på väg att uppdagas. De vittnen som finns kvar måste tystas och Sonja är en av dem.
Cecilia blir hotad per telefon och både hennes syster och mormor Sonja får inbrott i sina hem. Vem och vad letar de efter? Cecilia tar kontakt med polisen Per Nilsson och berättar vad som hänt. När hon ser honom känner hon att hon har starka känslor kvar för honom.
Hela Cecilias situation med en skrikande baby, att hinna med de andra barnen och John blir en stor känslomässig utmaning för henne. Och inte blir det bättre av att mormor Sonja ligger i koma på sjukhuset och mamma Christina är försvunnen. Hur går det med mormor Sonja, kommer hon att vakna upp ur sin koma? Kommer mamma Christina tillbaka? Och brottet som Sonja berättar om kommer det att lösas? Det är många frågor som vi läsare hoppas få svar på. Cecilia själv känner ofta ett hugg i bröstet och en dag när hon är ute och går med Ellen i barnvagn hugger det till i bröstet och …

Nej, nej, nej, så får väl inte boken sluta! Ska jag behöva vänta ett år innan jag får svar på mina frågor. Hur ska det gå? Detta var den femte boken i sviten om barnmorskan Cecilia Lund. Det är inte ofta att en svit som innehåller så många böcker håller hela vägen. Men Katerina Janouch böcker om Cecilia Lund blir bara bättre och bättre. Här finns mycket känslor med, både härliga och obehagliga. Många läsare känner nog igen sig om hur man som flerbarnsfamilj ska orka räcka till för sin egen familj och även sin familj som består av föräldrar, syskon och så vidare. Som här när Cecilia har det jobbigt med sin lilla nya baby som ofta skriker, samtidig blir hennes älskade mormor påkörd och mamman försvinner. Frågan som jag tror att Katerina Janouch kanske vill förmedla är: ”hur mycket orkar man som människa egentligen”.

Betyg 5/5
2013-01-14 11:20
Barnmorskan Cecilia Lund är lite av en superhjälte i den här boken. Barnledig med en liten baby som ska ammas rycker hon ändå in på ett par skift på sjukhuset. På ena passet blir hon överfallen men med handlingskraft och andras plötsliga uppdykande klarar hon sig ur knipan. Men hon kommer att hamna i en ännu värre situation där hon riskerar att bli innebränd.
Detta är en mycket levande och spännande bok där mycket gamla händelser leder till olyckor och dödsfall för att någon vill dölja sin bakgrund.
2013-08-17 13:33
Cecilia är splittrad i sin nya roll som fembarnsmamma och ställs även inför starka känslomässiga utmaningar.