Access all areas: Mitt liv med hårdrockens giganter

Författare: Anders Tengner
Ämnesord: kultur, hårdrock
ISBN: 9789113028125

Som en av få i hela världen kom musikjournalisten Anders Tengner under tjugofem år världens största rockband in på livet.

Under åttiotalet var hårdrockarna kungar. Och mitt ibland dem fanns den unge musikjournalisten Anders Tengner. Från starten som storögt Kiss-fan och grundare av The Runaways svenska fanclub, till tiden som hårt arbetande redaktör på Okej och programledare för musikprogram på såväl SVT som ZTV.

I Access all areas berättar Tengner för första gången om sitt liv med hårdrockens storheter. Under tjugofem år flög han jorden runt och mötte hundratals rockband, många av dem privat. Hans intervju- och fotoarkiv är helt unikt i sitt slag, och här öppnar han för första gången dörrarna till en rockskatt som till stora delar är tidigare opublicerad. Vi möter giganter som Kiss, Metallica, Mötley Crüe, AC/DC, Guns N' Roses, Ozzy, Deep Purple, Bon Jovi, Scorpions, Whitesnake och Iron Maiden i personliga intervjuer som varvas med detaljerad historik. Banden som i dag - fortfarande - tillhör de största publikdragarna.

Tengner låter oss ta del av hårresande historier, spännande upplevelser och avslöjanden. Bildmaterialet, till stora delar aldrig tidigare offentliggjort, är omfattande.
Access All Areas står tryckt på de bästa backstagepassen, de som tar dig ända in i bandets egen loge. Det här är boken som tar dig ända dit - och ännu längre.

Medelbetyg: 3 (2 röster)
Bok recensioner av Access all areas: Mitt liv med hårdrockens giganter :
2012-08-07 18:29
Bokrecension
Författare: Anders Tengner
Titel: Access All Areas: Mitt liv med hårdrockens giganter
Förlag: Norstedts År: 2011
Antal sidor: 488
ISBN: 9789113028125
Anders Tengner är en av Sveriges mest rutinerade musikjournalister med ett förflutet på tidningarna Poster, Rocket och Okej. Under åttiotalet var han programledare för hårdrocksprogram som Norrsken, Metalljournalen och Metropolis. Anders befann sig på resande fot under närmare trettio år och har intervjuat och fotograferat hundratals artister jorden runt. Anders bor i Hässelby Villastad med sin dotter och tre veteranbilar. Källa: Nordstedt.

Handling: Som musikjournalist har Anders Tengner träffat hundratals artister och den här boken tar bara upp en bråkdel av dem och det är just hårdrock den handlar om. Vissa av artisterna är fortfarande hans vänner och Alice Cooper har skrivit ett av förorden.
Anders berättar hur allt började, hur han och några kompisar ordnade en fanclub till tjejhårdrockbandet Runaways. Hur han började skriva för olika rocktidningar och tillslut blev ett med tidningen Okej, Sveriges största musiktidning genom tiderna. Han berättar vidare om alla resor både i Sverige och runt om i världen, där han träffat de mest kända hårdrockarna och hur han både intervjuat och festat med dem. Boken tar upp sjutton olika band. Bland annat Runaways, Kizz (Anders stora idoler), Iron Maiden, Ozzy Osbourn, W.A.S.P., Alice Cooper, Bon Jovi, Metallica, Europe och några till. Att det gick livat till vid de olika spelningarna världen runt är den ingen tvekan om. Öl, sprit, droger, vilda fester med villiga tjejer. Tjejer som gjorde allt för att få tillbringa en natt med en känd rockare. Sångarna var såklart mest meriterande att få till sängs med. Anders Tengner festade själv hårt tillsammans med artisterna under vissa perioder. Vissa av artister fick man som läsare komma riktigt nära medan andra bara nämndes i förbifarten.

Att Anders Tengner anser att han hade världens bästa jobb under hårdrockens tid går inte att ta miste om i hans text. Bokens handling utstrålar av hans varma känslor för vissa artister, medan han inte hade samma känslor andra. Boken hade ett kapitel om en grupp itaget och det blev väldigt hoppigt och mycket upprepningar fram och tillbaka i tiden. Det var svårt att hålla reda på var jag befann mig i tiden. Artisternas hårda liv tog mycket plats och många artister dog unga på grund av alkohol, droger eller tidig cancer. Själv skulle jag aldrig velat ha det jobb Anders hade. Jag lyssnar visserligen mycket på musik, men är totalt ointresserad av kändisars privatliv. Och att läsa deras skryt om hur många tjejer de fått i säng var bara pinsamt att läsa. Den enda behållningen jag hade av boken var att jag äntligen fick veta sanningen om hur det gick till när Ozzy Osbourn bet ihjäl en levande fladdermus.

Betyg 2/5 Kristina Simar 2012-08-07 (59) www.kristinasimar.se
2016-05-31 06:32
Anders Tengner ger oss en inblick i att följa efter rockstjärnorna , vara med på deras konserer och inte bara vara en journalist i mängden utan en fan som respekteras och duas av rocklegender.
Jag är ingen rock entusiasm men jag gillar inblickar i andras ovanliga vardag och Anders inte bara lyckades väcka mitt intresse utan höll det i liv under hela boken.
I boken finns möten med bland annat Kiss, Ozzy Ostbourne, Guns n Roses , Mötley Crue och många många fler. Boken tar oss till 80 talet när rocken var som störst och Rockstjörnor betraktades som gudar, en skit bra bok !

"

Skriv egen bokrecension till Access all areas: Mitt liv med hårdrockens giganter
Juvelarian