Mina år med Bin Ladens

Författare: Catrin Steele & Ingrid Carlqvist
Ämnesord: religion, kärlek, bin ladens, saudiarabien, lyx
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789174610758

"En kväll, efter en ovanligt lyckad modevisning, hamnade jag som vanligt på Café Opera, det sena 1980-talets hetaste inneställe. Jag träffade ett gäng araber som bjöd flott och hade hyrt en halv våning på Grand Hôtel. För mig var det som vilken annan utekväll som helst - just i den stunden anade jag inte hur mötet med familjen bin Laden skulle komma att påverka mitt liv. Mina år med bin Ladens tog begreppet lyx till en ny dimension. Jag älskade att shoppa på Harrods i London som 'Mrs B', men det var nästan ännu roligare att gå omkring i Jeddah, i min svarta fotsida abaya, som dolde både mina höga klackar och min cigarett."

Catrin Streete är Stockholmstjejen som plötsligt befann sig mitt i en av världens rikaste och mest inflytelserika familjer.
Catrins rättframma sätt och kunskaper om västerlandet, samt hennes osvikliga "bull shit-detektor" gjorde hennes snart till en oumbärlig rådgivare och vän åt överhuvudet Bakr bin Laden. Hon hörde hur det tisslades och tasslades om familjens svarta får Osama - brodern som hade utvisats från Saudiarabien och tränade soldater i de pakistanska bergen.
Men det var Saleh bin Laden hon föll för. Den snygge och karismatiske Saleh som ställde den omöjliga frågan: "Vill du gifta dig med mig?" Om hon ville! Catrin var himlastormande förälskad, han var mannen i hennes liv, men var hon verkligen beredd att ge upp sin frihet och sin karriär och leva instängd i ett palats i Jeddah? Dessutom var det ju en annan liten detalj som störde henne - Saleh var redan gift och ville ha henne som hustru nummer två.
I boken Mina år med bin Ladens berättar Catrin om ofattbar lyx, starka vänskapsband och galna upptåg med världens rikaste icke-kungliga familj. Hon avslöjar hur en västerländsk kvinna tar sig fram i ett så strikt muslimskt land som Saudiarabien, där kvinnor inte ens får köra bil. Och hon berättar om sitt livs svåraste beslut - kärleken eller friheten?

Medelbetyg: 2,5 (2 röster)
Bok recensioner av Mina år med Bin Ladens :
2012-06-26 00:27
Recension av Catrin Streetes och Ingrid Carlqvists bok Mina år med Bin Ladens

Boken är utgiven på Lind & Co (2012) och innehåller 288 sidor.

Catrin Streete bor numera i Stockholm med sina två barn. Är du nyfiken på hennes liv idag läs gärna hennes blogg: www.finest.se/CatrinStreeteGunillaFreeman Källa: Lind & Co.

Handling: Catrin Streete är en Stockholmstjej som efter gymnasiet sysslar med mode. Efter en ovanligt lyckad kväll på Café Opera träffar hon och en väninna några arabiska män och hennes liv kommer att dramatiskt förändras. Plötsligt finner hon sig som vän till en av världens rikaste familjer - Bin Laden. Hon blir god vän med Bakr Bin Laden, en av Osama Bin Ladens bröder. Eftersom Osama är familjens svarta får träffar hon bara honom som hastigast på ett bröllop och det långt innan 11 september 2001. Hon förälskar sig aldrig i Bakr utan i hans bror Saleh. Han är dessvärre redan gift, men för honom som muslim är det okej att ha flera hustrur och han friar till Catrin. Men Catrin är skeptisk till det, hon vet vilket inskränkt liv en muslimsk kvinna har och hon vill inte dela sin man med en annan kvinna. De inleder trots allt ett kärleksförhållande. Bakr som är lite av en äventyrare tar med henne på galna upptåg med glitter och glamour. Catrin hämtas i hans jetplan, han köper henne en lägenhet i Stockholm som hon inreder utan att titta på priset. Bakr betalar bara glatt. Hon får även ett hus i Saudiarabien. Helt plötsligt reser Catrin kors och tvärs över hela världen. Går på den ena festen efter den andra. Hon får köpa så mycket märkeskläder hon vill ha. Det räcker med ett telefonsamtal från Bakr till ett känt varuhus som mer än gärna öppnar varuhuset på natten så de kan shoppa i lugn och ro. Men tiden förändras och Saleh får fanatiska religiösa grubblerier och deras kontakt bryts. Catrin träffar en fotbollspelare, de gifter sig och får två barn tillsammans.

Visst var det en annorlunda och intressant bok om hur en ung kvinnas liv kan förändras över en natt. Från en vanlig tjej som precis slutat gymnasiet till ett liv i lyx och glamour, resor, märkeskläder och ständiga fester över hela världen. Men det verkar vara ett mycket ytligt liv i mitt tycke. Det som var intressantast för mig att läsa var det som handlade om kvinnornas situation i Saudiarabien. Jag hade själv aldrig velat leva det liv hon levde, så jag blev inte särskilt imponerad. Boken var inte heller särskilt välskriven, språket var för torftigt. Även gestaltning av miljöer och karaktärer som jag älskar när de är välbeskrivna tyckte jag var ganska tafatta. Men den var ändå tillräckligt bra att läsas för att få en inblick i ett liv så långt från ens eget. Så jag ångrar inte att jag läste den.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2012-06-26 (40) www.kristinasimar.se
2016-06-06 12:56
Handlingen är intressan då Catrin lever ett liv som få av oss har inblick i, beskrivning av arabländerna är fängslande. Men som helhet är det en svag bok, språket är barnsligt känns mer som en vanlig dagbok inte skriven av en författare.
En lättläst bok som går fort att läsa.

Stark 2 a i betyg eller svag 3 a

"