Ung glädje bråd sorg

Författare: Konstatin Fedin
Utgivningsår: 1945
ISBN: 9170086664

Fedin är en av de sovjetförfattare efter revolutionen som fört arvet från de klassiska ryska berättarna vidare. Hans prosa är som en bred, mäktig flod som bryter fram genom skiftande, dramatiskt landskap. Humor, djup människokunskap och klar blick för tidshändelsernas innebörd är egenskaper som fört honom fram till en ledande position i hemlandet och som kännetecknar denna roman från tsartidens Ryssland några år före första världskrigets utbrott. Miljön är köpmansstaden Saratov vid Volga, Fedins födelsestad, med en rik provkarta på människotyper från det gamla ryska samhället: författare och skådespelare som nöter bort sin dag med ofruktbara filosofiska och etiska resonemang, snikna köpmän, unga idealister, klassmedvetna arbetare och rena natthärbärgesfigurer.
Fedin tecknar fint nyanserade porträtt av dessa människor med den oro, det tvivel och de förhoppningar inför framtiden som besjälar dem och han strävar hela tiden efter att ge en rättvis bild av motiven bakom de enskilda individernas handlingar. Vid sidan av Ilja Ehrenburg och Alexej Tolstoj är Fedin de sovjetförfattare som som äger de största personliga erfarenheterna av västerländskt kulturliv och samhällsskick - han har bl a varit bosatt i Bergen i Norge - och detta har även satt sina bestämda spår i hans författarskap.
Bok recensioner av Ung glädje bråd sorg :
2012-06-25 12:31
En sovjetisk roman - skriven efter revolutionen - som tydligt går i de gamla ryska mästarnas fotspår. Och blir därför lite pompös och överklasslismande. Men ändå mycket mer jordnära än de fantastiskt tunga tegelstenarna (som tex Dostojevskijs "Idioten" och "bröderna Karamazov"). Då de gamla mästarna förhärligar överklassens intriger som kommer sig av deras sysslolöshet, inför Fedin i "Ung kärlek bråd sorg" även lite arbetarverklighet - romanen blir mer allmängiltig. Men riktigt intressant blir det (nästan) aldrig. (Ivar Lo-Johansson sa att allt "allt intressant sker i arbetarklassen".)

Dessutom är "Ung glädje bråd sorg" den första delen i en trilogi. Och det är tydligt, för intrigen är inte på något sätt avslutad när sista sidan är läst. Men jag tvivlar på att jag någonsin kommer att söka upp de återstående delarna, och därmed får jag aldrig veta hur det går i de olika karaktärernas våndor...

"

Skriv egen bokrecension till Ung glädje bråd sorg
Flicka saknad