Vitryssland : 89 millimeter från Europa

Författare: Kjell Albin Abrahamson
Genre: Reportage, politisk-historisk
Ämnesord: politik, historia, kultur
ISBN: 9170549206

Nu finns Kjell Albin Abrahamsons intressanta och roande bok om Vitryssland på pocket. En personlig och gripande skildring av ett undanskymt land som är rikt på historia och dramatik. Följ med Abrahamsson på hans resa genom nostalgiskt, men också alltmera diktatoriskt, Vitryssland. Aurorna från March Chagall, Golda Meir svävar genom hela resereportaget.
Bok recensioner av Vitryssland : 89 millimeter från Europa :
2004-07-01 09:20
Vitryssland var den enda av de forna sovjetrepubliker som inte frivilligt lämnade Sovjetunionen utan ville bibehålla proletariatets diktatur. Journalisten och korrespondenten Kjell-Albin Abrahamson har rest till Vitryssland för att ta reda på varför. Denna resskildring speglar ett vanvårdat samhälle pinat av Tjernobylkatastrofens ofattbara följder. Då samhällsekonomin kapsejsat har det vitsryska folket återgått till självhushållning och byteshandel. Den demokratiska utveckling som kännetecknat de övriga sovjetrepublikerna har aldrig kommit igång på allvar och press- och yttrandefriheten är fortfarande starkt begränsad.

Abrahamsons ger läsaren många olika förklaringar till Vitrysslands nuvarande tillstånd; motiveringar såsom bl.a. dess brokiga historia med avsaknad av reellt självstyre manifesterad genom tysk och rysk ockupation. Landets kulturella status mäts med hjälp av en skildring av Marc Chagalls bakgrund och konstskapelser. Jag stör mig emellertid på att skildringen i hög utsträckningar är färgad av författarens egna värderingar och politiska moralpredikan. Detta gör att jag tar Abrahamsons framställning med en stor nypa (nästan näve) salt. Fler källhänvisningar och nyanserade tolkningar tycker jag alltså vore på sin plats. Lättläst och intressant reseskildring även om jag är tveksam till att Abrahamsons bild av Vitryssland är helt rättvisande.

"

Skriv egen bokrecension till Vitryssland : 89 millimeter från Europa
Imperiet