Elementstenarna del 2. Bronstornet Garba

Författare: Hans Olsson
Genre: Fantasy
Ämnesord: krig, mord, äventyr
ISBN: 9789174653045

Efter att ha hjälpt Valgone att söka upp tre elementstenar så är tjuvarna Tar och Tife tillbaka i staden Argovona. Tar plågas dock av en obeskrivlig känsla. Den bränner honom inifrån och hotar att förtära honom. Hans enda lösning tycks vara att söka upp de mystiska helarna i Dkroiöknen. Men finns de över huvud taget och har de i så fall svaret han söker?

Efter striden i Vargpasset, där den dravanska armén led en förkrossande förlust, rider den venloriska generalen Produs mot huvudstaden Collcott i Dravanu. Hans uppdrag är att få kung Stogack att skriva på ett fredsfördrag mellan de två länderna. Men problemen hopar sig omedelbart då kung Stogack visar sig vara svårt sjuk, samtidigt som något hotfullt närmar sig från väst.

Valgone ska krossa hotet från den onde Garland, en gång för alla. För att uppnå detta behöver han hjälp från en gammal vän i staden Golyar. Kan de stoppa Garland och skydda de återstående elementstenarna från hans klor?

Bronstornet Garba är den andra delen i serien Elementstenarna.
Bok recensioner av Elementstenarna del 2. Bronstornet Garba :
2012-03-20 14:46
Recension av Hans Olssons Fantasyroman Elementstenarna del 2. Bronstornet Garba

Boken är utgiven via Books on Demand (2011) och innehåller 427 sidor.
Hans Olsson är född 1983 i Linköping, men är uppvuxen på landet i Kinda kommun i Östergötland. Där är han uppvuxen på en gård cirka sex mil söder om Linköping, eller två mil utanför det lilla samhället Rimforsa. Att skriva är hans stora fritidsintresse och det är det som han verkligen brinner för. När han inte skriver så spelar han gärna TV- och datorspel. Just nu är det StarCraft 2 som gäller, men han är, och har alltid varit, en sådan där "gamer". Olika TV-spel är också en stor inspirationskälla när han skriver.
Annars jobbar han som testingenjör i Stockholm. Han sitter alltså och testar en produkt som ett företag utvecklar för att försöka förbättra kvalitén på den. Han tycker att det faktiskt är ganska kul av och till, men helst av allt vill han skriva. Hans bor nu i Uppsala, tillsammans med min sambo. Hans har pluggat där sedan 2004, och nu för tiden pendlar han dagligen till Stockholm. Att pendla är ... ett eget kapitel.
Hans har också skrivit och gett ut en novellsamling Vad är din hemlighet? via förlaget Books on Demand. Hans Olsson har även blivit publicerad två gånger innan han gav ut sin första bok Sökandet efter elementstenarna. Det var Fantasyklubben som anordnade novelltävlingar, första året han ställde upp (2008) kom Hans på första plats med novellen Fröet. Andra året (2009) kom han på tredje plats med novellen Speldosan. Båda dessa noveller finns också med i hans novellsamling.

Handling: Efter att hjälpt Valgone att söka upp tre elementstenar är tjuvarna Tar och Tife tillbaka i staden Argovona. Tar mår inte bra, han har en smärta i kroppen som mal. Samma känsla som han hade i Sulwaträsket. Han slår till en man så illa så han dör efter att mannen gett sig på hans älskade Tife. När han ser vad han gjort mår han illa, det susar i öronen och han har svårt att andas. Tife lyckas få med honom till värdshuset och värdshusvärden hämtar helaren Emaro. Emaro ger Tife en vätska som han säger är mycket dyr för den innehåller sällsynta örter och hon tvingas betala en hel del guldmynt för vätskan som hon ska ge Tar. Han berättar också att det finns en legend som är helare i Dkroiöknen sydväst om Argovona, men att öknen innehåller många faror. Trots att Tar är vid dåligt medvetande hör han samtalet mellan helaren och Tife och förstår att helaren lurar Tife. Men han klarar inte att resa sig upp för att hjälpa henne. När han senare vaknar med ett ryck ger han sig iväg utan att väcka Tife. Han ska bege sig till helaren i Dkroiöknen för att få hjälp.
Efter striden i Vargpasset, där den dravanska armén förlorade stort, är nu de venloriska generalen Produs på väg till huvudstaden Collcott i Dravanu. Han har fått i uppdrag att få kung Stogack att skriva på ett fredsfördrag mellan de två länderna. Det blir inte det lättaste, för han blir stoppad av kungens vakter som vägrar släppa in honom till kungen. Kungen ligger sjuk efter att hans hustru dött, men det vill inte vakterna berätta.
Valgone han har bestämt sig att krossa hotet från den onde Garland. Ska han lyckas med det?
När Tife vaknar och upptäcker att tar är borta ger hon sig iväg för att leta efter honom. Ska hon lyckas hitta honom och ska Tar kunna ta sig till helaren i Dkroiöknen och få hjälp? Läs den spännande fortsättningen så får du veta hur det går.

Som sagt så har jag lite svårt för Fantasy. Jag har inte den fantasin som gör att jag kan se karaktärerna och miljön framför mig. Även om författaren är suverän gestaltare. Att få till en enkel resumé av handling har inte heller varit enkel, eftersom det händer så otroligt mycket i berättelsen. Jag beundrar dessa duktiga Fantasyförfattare som kan bygga upp länder, städer och karaktärer på ett sådant verkligt sätt. Hitta på alla dessa märkliga namn. Hans Olsson är en mycket duktig berättare och hans Fantasybok känns mycket levande. Boken är väldigt välskriven, men det tog lång tid för mig att läsa den. Jag var tvungen att läsa sakta för att inte missa något att den spännande handlingen. Boken är ett måste för alla fantasyälskare.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2012-03-20 (33) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Elementstenarna del 2. Bronstornet Garba