ISBN: 9789173518338

Medelbetyg: 3,11 (9 röster)
Bok recensioner av Vila i frid :
2012-03-15 13:33
Recension av Sofie Sarenbrants deckare Vila i frid

Boken är utgiven på Damm Förlag (2012) och innehåller 380 sidor.

Sofie Sarenbrant är journalist och fotograf. Hon bor i Bromma med sin man och deras två barn. Hennes tidigare deckare Vecka 36 och I stället för dig har fått stor uppmärksamhet och båda har blivit sålda till sju länder. Läs mer om Sofie på hennes blogg: www.sofiesarenbrant.se Källa: Damm Förlag.

Handling: På Yasuragi-spa i Hasseludden hittas tidigt en morgon en känd skådespelare medvetslös i kvinnornas tvagningsrum. Kort därefter hittas ett äldre par döda i sina sängar hållandes varandras händer. Rättsläkaren hittar stora mängder av det starka sömnmedlet Halcion i deras blod. Har de begått själmord tillsammans? Men när det hittas ytterligare två döda börjar polisen Emma Sköld på Nackapolisen fundera på om det inte finns en mördare som smyger omkring på Hasseludden. Någon av personalen, eller den märklige mannen som bor i närheten? Tillsammans med hotellchefen Peter Berg och vd:n Nils Wedén försöker Emma Sköld och hennes kollegor att reda ut det hela. Ska de hinna hitta mördaren innan han/hon slår till igen?

En mycket spännande och välskriven deckare av Sofie Sarenbrant. Jag har läst alla hennes tre böcker och älskade Vecka 36, men I stället för dig berörde mig inte lika mycket. Detta är ingen uppföljare till de två andra delarna, utan en fristående deckare. Jag sträckläste faktiskt denna bok till långt in på natten. Var ju tvungen att veta om jag lyckats hitta rätt mördare, men tyvärr som nästan alltid hade jag fel även denna gång. Så boken var absolut inte förutsägbar. Gestaltningarna var denna gång lika fantastiska som i Vecka 36 och därför får denna deckare en femma precis som Vecka 36 fick. Det är ytterst sällan jag ger högsta betyg till en svensk deckare, men denna var väl värd det. Och nu vågar jag även åter skicka min dotter till Yasuragi-spa igen utan att vara rädd att hon ska bli mördad. Hon brukar åka dit ett par gånger om året.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2012-03-15 (29) http://blogg.passagen.se/krisim
2012-10-01 11:16
En besvikelse blev detta. Inte för att jag egentligen hade några förväntningar, men eftersom jag är hemma i området där boken utspelar sig, kändes det lite kul. Nu tycker jag att författaren utnyttjar miljön på Yasuragi dåligt, och spänningen vill inte riktigt infinna sig - trots att miljön nästan inbjuder till detta. Personskildringen är är inte heller vad jag önskar, och ingen av karaktärerna får riktigt liv. Språket känns lite omoget och kantigt, och det förvånade mig att se att Sarenbrant inte bara är journalist, utan också redan gett ut två böcker. Journalister brukar snarare ha ett lite FÖR rappt språk, men här känns allt lite ovant, som om det skulle behövas lite mer övning. Men gramatiskt finns det inget att anmärka på, det är mer...konstruktionen?
Nej, jag är inte imponerad. Boken är till största delen trist, det finns inget driv framåt, även om det händer lite mer framåt slutet. Före det "riktiga" slutet, för där spårar allt ur. Författaren fläskar på med allt hon har, och det allra sista i boken tycker jag nästan är motbjudande. Lite trist är det också att misstänka "rätt" person alltför länge - jag vill gärna ha lite fel ibland. Inget jag rekommenderar eller som får mig att vilja läsa mer av förtattaren.
2014-08-10 20:32
En medvetslös kvinna hittas på spa-anläggningen Yasuragi Hasseludden. Ett äldre par hittas döda och senare avlider ytterligare en människa. Det finns inte längre någon tvekan - spa-anläggningen är en brottsplats.
Emma Sköld vid Nackapolisens kriminalavdelning kopplas in.

Sarenbrant är en ny bekantskap för min del. Påminner om Läckberg och Jungsdedt. Helt okej. Spännande intrig, spännande miljö.
Har själv länge drömt om ett besök på Yasuragi. Frågan är om man verkligen törs?