Genre: Klassiker
Ämnesord: psykologi, kultur, spänning, faderskap
ISBN: 9789185191758

Medelbetyg: 4,75 (8 röster)
Bok recensioner av Ynglingen :
2004-06-29 13:14
Ynglingen är redogörelse över ynglingen Arkadij Makarovitj första år som mer eller mindre självständig individ och dennes slitningar mellan två fäder; en juridisk och en biologisk. Berättelsen som inledningsvis inte handlar om någonting särskilt blir efter hand en riktig nagelbitare allteftersom Dostojevskij fyller på med intressanta och absurda personligheter. Från att enbart handla om en ung individs lättrogna psyke och naiva föreställningsvärld utvecklar sig romanen till en mäktig thriller tack vare Dostojevskijs kunskaper om modern psykologi. Att lyckas utveckla en till synes alldaglig berättelse på det här viset vittnar enligt mig om en författartalang långt utöver det vanliga. Historien är annars, och som så ofta när det gäller Dostojevskij, skildrad från ett underifrånperspektiv såtillvida att huvudpersonen är en outsider (dessutom en utomäktenskaplig sådan) som endast med hjälp av sin bildning och sitt sunda förnuft får ge sig i lag med diverse societetsskurkar och ljusskygga individer. Huvudpersonen har dock trumf på hand i så måtto att han lyckats komma i besittning av ett visst dokument som om det används rätt (eller fel) kan åsamka mycket stor skada i bland den petersburgska noblessen…

Det märks tydligt att detta är ett verk författat av den mogne Dostojevskij vad det beträffar beskrivningarna av de olika personernas (särskilt huvudpersonens) föränderliga psykologiska tillstånd. Som vanlig tvingar Dostojevskij läsaren att själv ta ställning till huruvida de olika personerna uppför sig moraliskt eller inte. De religiösa undertoner som exempelvis finns i ”Brott och straff” är inte lika framträdande i Ynglingen och huvudpersonen har heller inga större likheter med ateisten Raskolnikov. Istället har Arkadij Makarovitj tydliga likheter med den godtrogne furst Mysjkin från romanen ”Idioten”. Kvalitetsmässigt tycker jag att Ynglingen är snäppet sämre än ”Brott och straff” men snäppet bättre än ”Idioten”. Det ofelbara språket, alla underfundiga bipersoner och de i sanning mästerliga kringarrangemangen leder dock fram till att betyget blir en klar femma trots allt. Ett klassiskt mästerverk av en mästerlig författare!
2005-02-19 04:46
precis som i många av sena verk lyckas författaren även ha med et dussin tal personers liv som återges så fullkomligt att man bara kan häpnas över författarens magiska gåva att lyckas överträffa alla andra i sin bransch, men framför allt sig själv!!

studenten som beger sig till sociteten med målet att krossa sin styvfader och dra vanära och skam över honom i hela det kända ryssland, han har välinformerat sig om honom och några andra personer och släkt i sociteteten som på ett eller annat sätt är vänner eller fiender till honom! han vet det mesta om alla i minsta detalj och bär på ett stort hat för vad de gjort mot honom och hans far, som numera är en vandrande eremit som söker Gud!! studenten, Arkadij får allt mera veta ju längre in i romanen man kommit att han fått allt om bakfoten och bara varit sann till viss del!! Arkadij får ett viktigt dokument som riskerar att sätta många personers rykten på spel i societeten om den hamnar i fel händer och han bestämmer sif för att lämna tillbaka till den person som aldrig borde ha tappat bord det i första taget, men utan hans medvedskap blir det stulet ifrån honom av en av hans gamla vänner och nu är hela sociteten upp och när vänd! den gamle eremiten är tillbaka hos sin välgörare som är styvfadern och han blir väl mottagen som han alltid blivit och dör efter en viss tid där han lär känna sonen och sonen fadern!!

så många personer och bipersoner dyker upp och alla dessas liv vävs samman så skickligt och samtidigt ger det en bild av societeten i ryssland, men även för det mindre ryktbara, som tex spel-och alkoholmissbruk!

Arkadij har en plan som han ska utföra sedan han uppstadkommit det han han kommit för, nämligen att resa bort och bli rik, för att han skulle kunna lyckas med det haade han gjort upp en nogrann plan för hur det skulle gå till!!

arkadij börjar blir hatad och fruktad av många men till slut visar han sig vara god, då han häjdar ett mord som skulle kunnat kosta vissa personer väldigt mycket än bara deras liv och dem själva!!

tills vidare väljer han att lägga sin plan på hyllan och börjar studera och fått ett väl aktad rykte i dne högsta societeten!!!!

att författaren lycckas göra allt detta så realiskt utan att göra bort sig på minsta lilla ställe ger sådan inspiration och det språkmässikgt är det en dröm för en språkhistoriker och kritiker!!!!

en 5 utan tvekan
2007-09-06 21:41
En typisk Dostojevskij roman med intriger, förestånde gilftemål, förälskelser, fiendeskap och självklart ett viktigt dokument som kan förändra allt om det avslöjas, allt detta är utfört med en mästares skicklighet både vad gäller språk och psykologi. En bok som värd allt beröm.
2008-04-15 12:23
ELLEN RYDELIUS översättning är mycket bättre är nyöverst.
2008-09-16 02:14
Tyckte att denna bok inte va fullt så bra som hans andra storverk, mycket beror på översättning, gillade personskildridringarna i boken och själva historien, synd att staffan strand inte hade hand om översättningen...men en stark 4a blir det

"

Skriv egen bokrecension till Ynglingen
Den osynlige mannen