Liv i överflöd

Författare: Kristina Appelqvist
Ämnesord: mord, kärlek, spänning, universitet, skövde, möhippa
ISBN: 9789150113495

En möhippa som tar en oväntad vändning. En högt uppsatt forskare som hittas död. Anonyma brev med pengar och dikter från döda poeter. Återigen står Västgöta universitet i centrum för en spektakulär mordutredning. Denna gång blir rektor Emma Lundgren indragen i intrigerna kring tillsättningen av en ny chef där den mördade är en av huvudkandidaterna. Kriminalkommissarie Filip Alexandersson försöker först undvika att ta sig an fallet, men som befäl är det svårt att hålla sig helt
utanför utredningen när fler mord begås. Liv i överflöd är en spännande och välskriven pusseldeckare för alla som gillar Maria Lang och Morden i Midsomer.

Kristina Appelqvist arbetade tidigare med press- och informationsfrågor på Högskolan i Skövde, bland annat som kommunikationschef och presschef, men är numera frilansskribent, kommunikationskonsult och författare. Liv i överflöd är den tredje boken i serien om Emma Lundgren och Filip Alexandersson. De två tidigare titlarna är Den svarta löparen och Den som törstar, båda finns i pocket.

Medelbetyg: 3 (3 röster)
Bok recensioner av Liv i överflöd :
2012-02-14 10:10
Recension om Kristina Appelquists deckare Liv i överflöd

Boken är utgiven på Alfabeta Förlag (2011) och innehåller 350 sidor.

Kristina Appelquist är journalist, konsult och författare. Hon har tidigare arbetat på Högskolan i Skövde bland annat som kommunikationschef. Liv i överflöd är den tredje boken i serien om kriminalkommissarie Filip Alexandersson och rektor Emma Lundgren. De två tidigare delarna är: Den svarta löparen och Den som törstar. Källa: Alfabeta Förlag.

Handling: Vid Västgöta universitet ska en möhippa ta sin början. På universitet finns en docka som bland annat sjuksköterskeleverna brukar praktisera på. Caroline berättar för Sandra som är den som ska gifta sig vad hon ska göra med dockan. Sandra är helt med på noterna. Men vad hon inte vet att den som egentligen ligger där dockan brukar ligga är vårdinstitutionens prefekt Konrad Wackerfält. Men eftersom Konrad är stram och inte vill ställa upp på detta frågar de hans tvillingbror Hugo som är mer utåtriktad och även ser identisk ut som sin bror. Hugo ställer gärna upp. Han är inte läkare som Konrad utan jurist och chef för Externa Kontakter, en administrativ avdelning inom universitetsförvaltningen. När Sandra drar ner täcket från dockan eller Konrad som Sandra ska tro att det är när hon upptäcker att det inte är dockan. Så skriker hon till: ”Men herregud, han är ju död!” Först vet de inte om att det är Hugo eller Konrad som ligger där. Detta är upptakten till en mordhistoria som ska lösas. Är det någon på universitet som ligger bakom mordet eller någon utomstående? Kommer polisen att hitta den skyldiga?

En inte alltför blodig deckare. Ganska snäll om man får använda det ordet för en deckare. Jag som inte läser så mycket deckare hade som vanligt svårt att lista ut vem mördaren var. Och träffade inte rätt denna gång heller. Boken var lättsam att läsa, lite tråkigt språk som tyvärr de flesta deckare är skrivna med. Men som trivselläsning var den helt okej och den gav mig en hel del läsglädje.

Betyg 3/5 Kristina Simar 2012-02-14 (14) http://blogg.passagen.se/krisim

2014-03-14 14:51
Ett mord leder till ännu fler mord. Tvillingar kopplas ihop med Shakespeare och vad han skrev. Brev med dikter och pengar förbryllar polisen men det finns en tråd mellan allt som sker. Ett gammalt felaktigt beslut ligger till grund för händelser som sker nu.

En välskriven deckare väl värd att ägna tid åt.
2015-07-30 13:48
helt ok