Dagbok i kilskrift

Författare: Kader Abdolah
Ämnesord: hälsa, religion, kärlek, kultur, dövstum, iran, kilskrift
ISBN: 9789113019321

Ismaiel har flytt från Iran och lever som politisk flykting i Holland. Där ger han sig i kast med att tolka sin dövstumme far Agha Akbars efterlämnade dagbok. Det blir en resa som förändrar hans liv.

Arbetet försvåras emellertid av att fadern aldrig lärde sig skriva på riktigt utan helt enkelt efter bästa förmåga kopierade kilskriften i en berömd grotta. I takt med att sonen lyckas tolka texten kommer han också närmare sin far - men också det land vars religiösa ledning tvingat honom i politisk exil.
Faderns berättelse inleds i början av nittonhundratalet. Han växer upp i en trakt som är känd för att väva de finaste mattorna i hela Persien - mattor som är så tjocka att vissa tror sig kunna flyga om man sitter på dem. Och inte långt därifrån ligger också den berömda grottan där den förste kungen av Persien lät hugga in en text i kilskrift om Mahdi, Messias, som ska komma och befria världen.
Men allt förändras med statskuppen 1921. General Riza Khan utropar sig till kung och en våldsam modernisering tar vid för landet som döps till Iran.

Dagbok i kilskrift är en rörande och tidlös berättelse om bandet mellan far och son - ett band som varken tid, geografiska avstånd eller politiska skeden kan bryta.

Bok recensioner av Dagbok i kilskrift :
2012-01-24 09:10
Recension av Kader Abdolahs roman Dagbok i kilskrift

Boken är utgiven på Norstedts (2011) och innehåller 316 sidor.

Kader Abdolah (pseudonym för Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani), född 1954 i Arak, Iran, tillhörde den underjordiska vänsteroppositionen under först Shahens och sedan ayatollornas regimer. Han tvingades fly landet 1988 och kom samma år till Holland, där han fortfarande bor. Sedan 1993 skriver han sina böcker på nederländska och har fått en stor internationell publik för sina romaner som ofta har exil som ledmotiv. Källa: Norstedts.

Handling: Denna roman handlar om den dövstumme Agha Akbar. Han förs till en grotta i Saffransberget för att kopiera den kilskrift som den första kungen av Persien lät hugga in om Madhi (Messias). Agha Akbar skapar ett eget språk som han använder i sin dagbok och som hans son Ismaiel många år senare försöker tyda. Läsarna får följa Agha Akbar från lite pojke och ända till hans tragiska död. När hans mor dör ung blir det hans farbror Kazem Khan som tar hand om honom och lär Agha att teckna ord. Farbrodern kommer att stå vid hans sida hela sitt liv. Eftersom Agha är dövstum är det svårt att hitta ett lämpligt arbete till honom. Som vanligt hjälper hans farbror Kazem Khan honom och hittar någon som hjälper Agha att lära sig restaurera persiska mattor och på äldre dar när han inte orkar resa runt för att restaurera längre öppnar han en egen affär.
Han gifter sig första gången med en sjuklig kvinna som dör ganska snart efter giftermålet. Senare gifter han sig med Tine, en stark och uthållig kvinna som föder Agha en son Ismaiel och tre döttrar. Det är Ismaiel och hans äventyr med sin far vi läsare sedan får följa. Ismaiel lär sig teckna ord med sin far och blir hans ständiga följeslagare genom livet.

En helt underbar bok av en av mina favoritförfattare, Kader Abdolah. Hans bok Sändebudet recenserade jag den 15 februari 2011 och finns att läsa på min blogg. Den här boken berörde mig lika mycket som Sändebudet. Författare från Iran skriver väldigt poetiskt och vackert. Att läsa om Agha Akbar och hans som Ismaiel var en fantastisk upplevelse. Romanen var mycket välskriven och fängslande rakt igenom och jag ville inte att den skulle ta slut. Det var ingen sträckläsarbok utan en bok som jag läste med stor eftertanke och det fanns mycket som sades mellan raderna. Både miljöerna och karaktärerna var fint gestaltade och innehållet handlade både om krig och om kärlek. En helt fantastisk bok. Hans första roman Huset vid moskén från 2008 har jag inte läst än, men det kommer jag snart att göra.

Betyg 5/5 Kristina Simar 2012-01-24 (7) http://blogg.passagen.se/krisim

"

Skriv egen bokrecension till Dagbok i kilskrift