Vackra barn

Författare: Torey Hayden
Ämnesord: psykologi, humor, kärlek, kultur
ISBN: 9127098478

Vackra barn är en stark skildring av Torey Haydens arbete med den lilla flickan Venus som inte på något sätt kommunicerar med omvärlden. med mycket tålamod och stor skicklighet närmar sig Hayden Venus och försöker på olika sätt tränga igenom hennes skal. Hon hinner nästan ge upp innan hon äntligen lycklas - bara för att snart se flickan glida in i tystnaden igen.

Torey Hayden är barnpsykolog och har arbetat med specialundervisning fö rbarn med psykiska störningar. Sina erfarenheter har hon skildrat i en rad medryckande och gripande böcker.
Medelbetyg: 3,64 (11 röster)
Bok recensioner av Vackra barn :
2004-06-28 18:15
Jag gillar verkligen Torey Haydens böcker! Alla som jag har läst hittills har fått fyror eller starka treor av mig! Den här får en stark trea. Flickan Venus går i Toreys specialklass och boken handlar om Toreys arbete med att nå fram till flickan som inte kommunicerar på något sätt med sin omgivning. Och det är intressant. Lite roligt är också att återse pojken Billy/Guillermo från "Spökflickan"! Venus livsöde griper tag och berör. Och jag blir också så himla nyfiken på Torey, författaren. Samtidigt som jag, liksom Elinleticia i hennes recension av "Burpojken", ibland lite stilla undrar hur objektiv Torey egentligen kan vara när hon redovisar historien med sig själv som hjälpare. Men som sagt, det här är en bra bok!!
2004-06-28 18:57
tycker om den här lika mycket som Toreys andra böcker.
2005-04-18 21:21
Torey Hayden kommer i kontakt med Venus, en skranglig liten svart flicka, som vägrar prata, genom sin klass där hon är speciallärare. Trots upprepade försök och oändligt tålamod lyckas ingen få grepp om lilla Venus. Det är uppenbart att hennes hem miljö inte är den lämpligaste men socialtjänsten gör sitt bästa och Torey kan inte göra mer än försöka nå fram till Venus. Vi får följa ett kaotiskt år i den lilla klassen vars lugna stunder är lätträknade. I takt med att tiden går stegras spänningen, skall den lilla flickan börja tala och kommer hon bekräfta Toreys värsta misstankar?

Den senaste boken i serien om speciella barn, som Hayden skrivit. Det som skiljer denna bok från tidigare är möjligtvis konflikten mellan Hayden och hennes lärarassistent. Eftersom jag ibland kan betrakta Haydens böcker med en viss skeptis (hur kan hon vara så objektiv - hur hade någon annan beskrivit hennes jobb?) så var det intressant hur hon tacklade de olika åsikterna som hennes assistent kom med. Jag upplever att frågan är brännande.

Kan man någonsin legitimera sitt arbete med metoder, utan att följa dem till punkt och pricka. Vad innebär intution egentligen när man jobbar med barn, och hur gör man när två människors intution faktiskt krockar med varandra då de är totallt oförenbara?

Men återgår vi till boken så bör jag föra fram att Hayden skriver oerhört fängslande och ömt om de barn hon handskas med. Det går inte att ta miste på att hon älskar dem. Då och då blir jag riktigt berörd av romanen och ger denna därför en treaplus. Om jag dock ska rekommendera Haydens böcker är denna inte den jag skulle välja i första hand.
2006-05-25 13:05
Torey Hayden beskriver i den här boken ännu ett läsår i sitt liv som speciallärare. Det är dock ett rätt jobbigt läsår, med en assistent som hon inte kommer överens med, fyra vilda pojkar som jämt hamnar i slagsmål och så en liten flicka som inte pratar.
Jag kan bli starkt berörd av de barn Hayden beskriver, men det blir jag inte riktigt den här gången. Långa delar av boken känns rätt sega. Det händer inte särskilt mycket med klassen, Hayden stretar på men gör knappast några framsteg. Ändå är det inga större fel med boken, så det blir en trea.
2007-03-25 14:07
jättebra bok, men jag tycker att Burpojken är bättre!
2007-08-21 11:14
En mycket bra och gripande bok.
Är dock väldigt irriterad på alla vuxna i boken.
2009-01-01 15:51
Jag gillar Haydens böcker och det här är inget undantag. Torey är ju väldigt inblandad i de problem och metoder som hon skriver om och böckerna tenderar att bli lite väl subjektiva ibland, men det gör mindre om man bara kommer ihåg att det är så. Jag tycker det är kul att se hur vardagen ser ut för Torey och hennes elever och det är alltid lika intressant att se vilket persongalleri som finns i hennes böcker.
2009-06-06 08:49
En bra och gripande bok, men som alltid så finns det alltid nån som Hayden tappar tråden på. Vad hände med Julia efter det att hon hade lämnat klassen.
2013-04-04 16:39
Torey Haydens klass för barn med psykiska störningar består denna gång av fyra vilda pojkar och den tystlåtna flickan Venus som inte kommunicerar med omvärlden.
Jag har ett brinnande intresse för ”barn med särskilda behov” och därför brinner jag även starkt för Haydens alla böcker.
2013-05-30 23:52
Läsvärd!
2019-03-05 15:32
Det här är den tredje boken jag läser av Torey Hayden och jag kan enbart konstatera att de är fantastiskt bra! Vackra barn är spännande, välskriven och mycket engagerande. Den griper tag om mig direkt och jag kunde inte annat än att sträcklyssna på Anja Lundqvists mycket professionella uppläsning till den här boken. Boken innehåller sorg och spänning, men också mycket hopp och just det faktum att det är verkliga historier som Torey Hayden skriver om, gör det nästan än bättre. Jag kan varmt rekommendera den här boken och jag fortsätter genast med nästa bok i serien om författaren och den enastående läraren, Torey Hayden!
Toppbetyg!

"

Skriv egen bokrecension till Vackra barn