Samlade svenska kulter

Författare: Anders Fager
Ämnesord: mord, psykologi, spänning, ungdom, skräck
ISBN: 9789146220961

Samlade svenska kulter är ett antal berättelser som alla är pusselbitar i en stor helhet. De väver en berättelse från en värld som är både skrämmande, bisarr och obehagligt lik den verklighet vi känner som vår egen.

Anders Fager skriver med en penna som söker det skräckinjagande och som frilägger det dolda. Han lyckas med obönhörlig skärpa tydliggöra det redan verkliga. Fager är lika bekväm med tjejsnacket i en buss på väg mot megadiskot i de småländska skogarna som med konsteliten i Stockholms innerstad eller med en samisk legend från 1700-talets Trondheim. Han rör sig genom klasser och befolkningsskikt utan att darra på handen. Här möter man den lilla pojken på dagis på Kungsholmen i Stockholm, en grupp kustjägare på hemligt uppdrag och Herman Göring på blixtvisit i Sverige 1938.

Boken skildrar med stor berättarauktoritet människor i vår närhet och vår välbekanta värld, fram till en viss punkt då berättelserna långsamt glider över till att visa oss vad som döljer sig under vardagens grå och trygga yta. Det är mäktiga förhistoriska sällskap med egna regler, härskare och gudar och som kanske har mer makt än vad som egentligen är riktigt hälsosamt, uråldriga varelser som alltid har levat mitt ibland oss - och samtidigt i det fördolda. Ett parallellt universum som är mycket fantasifullt och mycket skrämmande.

Anders Fagers debutbok Svenska kulter från år 2009 (pocket 2010) utgör den första tredjedelen i Samlade svenska kulter.

Medelbetyg: 3,5 (2 röster)
Bok recensioner av Samlade svenska kulter :
2011-12-08 15:32
Recension av Anders Fagers skräckroman Samlade svenska kulter: Skräckberättelser

Boken är utgiven på Wahlström & Widstrand (2011) och innehåller 547 sidor.

Anders Fager är född 1964 och bor i Stockholm. Han har jobbat med bräd- och kortspel och debuterade 2009 med den uppmärksammade och kritikerrosade Svenska kulter.

Handling: Svenska samlade kulter är en uppföljning till det som var Anders Fagers debutbok. Upplägget är detsamma och innehåller tre böcker, med ett stort antal skräcknoveller av olika skräcknivåer. Vissa karaktärer förekommer i flera noveller och vissa i bara en. Novellerna innehåller mycket mystik är ofta skrämmande och bisarra, blandat med uråldriga varelser som levt mitt ibland oss till helt vanliga scener i vår samtid. Anders Fager använder massor av ord, korta meningar och ibland upprepningar av meningar, men det är uttänkt att det ska vara så. För det gör att novellerna får en särskild prägel på sig. Allt är berättat i ett snabbt tempo. Den första novellen, som handlar om ett antal gymnasietjejer från Borås som åker på dans i det lilla samhället Underryd är väldigt läskig. Där sups det och de bjuds på sextabletter så killarna blir som sexmaskiner. Tjejerna får tampas med tusenarmade träskmonster i skogen. Dessa tjejer får man även möta i några Fragment som finns i novellsamlingen.
Novellen om ”gamla mormor” från Balkan som ska resa till Sverige är en mycket obehaglig berättelse. Är mormodern en människa, eller vad är hon egentligen? Tål att fundera på.
Andra noveller handlar om hemliga sällskap och märkliga riter.
Novellen om alla gamlingar som likt zombies går raka vägen till Västerbron i Stockholm och slänger sig i sjön är också obehaglig. De gamla dyker upp från ingenstans och många hade gått långa sträckor med till exempel rullatorer.
Lilla sexåriga Liam som ofta smiter från dagiset till en närliggande park, där det finns ett hål och där bor en dinosaurie som kräver kött. Även den novellen ger en tankeställare på hur stor fantasin kan vara hos barn, om det nu är fantasi förstås.

Boken börjar så här: ”Underryd dansbana ligger långt ute i skogen. Mitt emellan Värnamo Borås och JÖNKÖPING.” Om en bok börjar med en sådan mening, måste den bara vara bra, tänkte jag. Och det var en mycket bra skräckroman, med obehagiga och otäcka scener. Jag är inte van att läsa den här sortens skräcklitteratur som liknar mycket Lovecraft och även lite Ajvide Lindqvist. Jag fick läsa lugnt, med eftertanke och fundera en hel del vad som sades mellan raderna, så det tog sin lilla tid att komma igenom alla 547 sidorna. Jag tycker att det var en mycket fascinerande roman att läsa och beundrar författaren för allt han kommit på att skriva om. Romanen speglar både gamla tiders skräck varvat med dagens samtid. Romanen är även mycket bra gestaltat, något jag alltid är noga med att påpeka att jag tycker om. En genialisk skräckroman. Hoppas snart att Anders Fager utkommer med en ny roman för den vill jag inte missa.

Betyg 4/5 Kristina Simar 2011-12-08 (126) http://blogg.passagen.se/krisim
2019-09-22 20:45
Skräckberätteser av vitt skilda slag som senare visar sig ha sin grund från något som hände långt tidigare. Ibland känns det som författaren inspirerats mycket av Poe. Det finns en hel del rent bisarrt som utspelar sig. För den som gillar skräck och oförklarligt så är detta.rätta boken.

"

Skriv egen bokrecension till Samlade svenska kulter