Lily Dahls förtrollning

Författare: Siri Hustvedt
Utgivningsår: 1997

Lily Dahl bor i en småstad på den amerikanska landsbygden. Hon arbetar på ett café som frekventeras av diverse udda stamkunder. Egentligen drömmer hon dock om att bli skådespelerska. Hennes stora idol är Marilyn Monroe. På hotellet mitt emot Lilys lägenhet flyttar en konstnär in, och Lily inleder ett förhållande med honom. Samtidigt händer diverse kusliga saker i trakten.
Medelbetyg: 4 (4 röster)
Bok recensioner av Lily Dahls förtrollning :
2004-06-24 14:14
En bra skildring av en ung människas utveckling och av småstadstillvaron i allmänhet. Om att hitta sin plats i tillvaron och om människors möten. Därtill en del spänning och en tragisk död...
2004-06-24 14:27
En lite annorlunda men skön berättelse. Jag tyckte väldigt mycket om den här boken.
2008-07-21 09:32
Siri Hustvedt är en skicklig författare. Boken kan läsas som en thriller med Twin Peaks stämning, men den innehåller mycket mera än bara spänning. En del psykologi, en ung kvinnas utveckling, relationer, vänskap mellan kvinnor, konst och måleri, småstadsliv etc. Allt detta är skrivet med ett vackert språk och en perfekt rytm. Författaren tappar aldrig tråden. Sällan har jag läst något så genomtänkt, så tyckte jag även när jag läste hennes bästsäljande bok och min favorit, Vad jag älskade, för några år sedan. Jag tror att jag kommer att läsa Lily Dahl en gång till för att få ännu mer ut av boken. Denna gång har jag missat lite. Det får bli en stark fyra (beroende enbart på mina brister som läsare), möjligen växer det till en femma vid nästa läsning.
2011-01-28 14:12
en fantastisk roman med Siri Hustvedts skickliga berättartekniska knep som ger boken en thrillerkänsla med ett stort mått av mystik. Karaktärerna är en brokig skara kufar men fastnar inte i schabloner utan är levande människor med både goda och mindre goda sidor. Lily Dahl är en klassisk thrillerperson som med sitt orädda och kanske smått naiva sätt utforskar sig själv och andra människor vilket såklart försätter henne i den ena underliga situationen efter den andra.

"

Skriv egen bokrecension till Lily Dahls förtrollning
Flicka saknad