Originaltitel: Mornings in Jenin
Författare: Susan Abulhawa
Ämnesord: depression, krig, politik, mord, psykologi, religion, historia, kärlek, kultur, spänning
Utgivningsår: 2009
ISBN: 9789113035666

Susan Abulhawa gestaltar de mänskliga aspekterna på en av vår tids mest svårbearbetade politiska konflikter och visar på varje människas behov av ett hemland, sammanhang och trygghet.

Palestina 1940. Olivodlaren Yehya Abulheja lever som hans förfäder gjort före honom med sin familj i den rofyllda byn Ein Hod. Men när staten Israel utropas 1948 krossas friden i Ein Hod för all framtid och samtliga invånare tvingas bort ifrån sina fädernehem och flyttas till ett flyktingläger i Jenin. Yehya tvingas fly med sin hustru Basima och deras vuxna söner Hasan och Darweesh. Under flykten rycks Yehyas barnbarn Ismael ur sin mor Dalias famn av en judisk soldat som överlämnar gossen i gåva till sin svårt traumatiserade hustru, en överlevare från Förintelsen. Lille Ismael växer upp som David Avaram och kommer som israelisk soldat att slåss mot sin biologiska familj.

I flyktinglägret i Jenin föder Hasans hustru Dalia ytterligare ett barn, dottern Amal som är bokens egentliga berättare. Amal överlever med nöd och näppe sexdagarskriget 1967 gömd i ett skyddsrum och hamnar så småningom i en flickskola i östra Jerusalem där hon får sin utbildning, för alltid skild från sin familj. När den israelisk-palestinska konflikten når sitt crescendo 1982 förlorar Amal i stort sett alla hon älskar i kriget i Libanon. Hon tvingas fly till USA och uppfostrar på egen hand sin nyfödda dotter Sara och skapar sig en egen tillvaro.

När Amal, många år senare, får besök i USA av en israelisk man vid namn David, på jakt efter sin rätta identitet, knyts de lösa trådarna i väven ihop och hon väljer att återvända till Mellanöstern med sin dotter. Tillsammans upptäcker de ett splittrat hemland som kanske aldrig mer blir sig likt.
Medelbetyg: 4,5 (10 röster)
Bok recensioner av Morgon i Jenin :
2011-10-31 16:20
Detta är en historisk roman om Palestinakonflikten.
När Israel blir en självständig stat driver dom Palestinas befolkning
till olika flyktingläger, vilket nästan kan liknas med judarnas getton.
Gav dom igen på ett konstigt sätt på ett folk som har lika stor rätt som de själva att bo på denna plats.
Grymt, denna boken fick mig verkligen att omvärdera min tidigare kunskap om denna konflikt, även om jag förstår att den skrivs från ett subjektivt perspektiv.
Vad man än anser om denna konflikt är det en mycket läsvärd bok.
2011-12-27 16:10
Intressant bok, som gör det lättare att förstå det palestinska folkets vånda.
2012-02-07 11:13
Palestiniernas moderna historia är upprörande. Romanens förtjänst är att den förmänskligar denna tragedi. Men, med undantag av inledningen om fördrivningen från hemlandet, är detta en ganska platt berättad historia. Tyvärr.
2012-08-17 23:29
Utan att riktigt förstå konflikten i verkligheten så var själva berättelsen jätte jätte bra. Den var tragisk men omöjliggjorde att man la ner boken. Jag tycker om Susan Abulhawa berättarstil. Man visste inte vad som skulle hända. Det hände så mycket oväntat och historien vävdes ihop från fler håll. En mycket läsvärd bok.

2012-12-27 15:25
Bokrecension
Författare: Susan Abulhawa
Titel: Morgon i Jenin
Originaltitel: Mornings in Jenin
Översättare: Niclas Nilsson
Antal sidor: 383
År: 2010
Förlag: Norstedts
ISBN: 9789113026145
Susan Abulhawa föddes i Kuwait av palestinska föräldrar på flykt från Israel efter sexdagarskriget 1967. Som tonåring flyttade Abulhawa till USA där hon avlade examen i biomedicin och har sedan dess arbetat som forskare och fristående konsult. I juli 2001 var Susan Abulhawa med om att grunda Playgrounds for Palestine, en ideell organisation som kämpar för palestinska barns rätt att leka på ockuperad mark. Morgon i Jenin är Susan Abulhawas debutroman som kommer att publiceras i nitton länder. Källa: (Norstedts).
Detta är en roman som bygger på riktiga historiska händelser, men alla karaktärer är fiktiva. Författaren berättar med stor värme och kärlek om en välmående jordbruksfamilj från Palestina under åren 1941-2003. Amal är huvudkaraktär men hon är inte född när berättelsen börjar. Eftersom författaren är från Palestina är boken skriven ur ett palestinskt perspektiv och jag skulle gärna läsa en liknande berättelse ut ett israeliskt perspektiv.1948 under fördrivningen ur Palestina blir Amals mamma bestulen på sin som Ismael. Hon håller honom hårt intill bröstet när någon sliter honom från hennes famn och springer iväg. Dalia letar överallt men hittar honom inte och händelsen påverkar Dalia som aldrig blir sig lik igen.1955 föds Amal. Susan Abulhawa berättar med stor glädje om Amal och hennes pappas fina gemenskap, hur han gärna berättar sagor för henne och lär henne läsa. Därför är det tragiskt att läsa när hennes älskade pappa Hasan blir skjuten till döds och Amals mamma Dalia blir galen. Det är med stort djup och med tragiska känslor författaren berättar om lilla Amal som aldrig får den mor hon så väl behöver. Författaren beskriver också mycket vackert Amals fina vänskap med sin bästa väninna Huda som blir den hon tyr sig till när Dalia inte längre är sig själv. När så också Dalia dör, får vi läsare följa en olycklig Amals under hennes liv tills hon blir vuxen, flyttar och studerar i USA, men längtan efter sitt hemland gör att hon reser tillbaka. Romanen är en av de bästa jag läst på länge. Den var välskriven och hela tiden mycket vemodig, jag led med Amal som inte hade det lätt, varken som barn eller vuxen. Även de andra karaktärerna förmedlade mycket känslor som jag tog till mig. Tycker att världen är konstig när man först har levt tillsammans som vänner i många många år, blir fiender och hatar varandra bara över en natt. Varför kan inte människor leva sida vid sida i fred, blev min ständiga fråga när jag läste romanen. Oroligheterna mellan Palestina och Israel började 1947 men förekommer än i dag. Boken innehöll många arabiska ord och det gjorde att jag fick lite av en känsla att jag befann mig i Palestina. I slutet av boken finns en svensk förklaring på de arabiska orden, något jag tyckte var mycket bra.

Betyg 5/5
2013-05-05 19:57
Det här är en viktig bok som beskriver Palestina-Israel konflikten från en familjs öde. Berör djupt
2013-12-11 14:18
En berättelse där man får följa en palestinsk släkt från 1940-talet och fram till nutid. Jag lärde mig väldigt mycket om Israel/Palestina-konflikten, vilket nog är det jag tar med mig mest av. Historien väldigt välskriven.
2014-10-26 22:53
En bok med ett ovanligt perspektiv, den mänskliga hos Palestinier som blir bortförda från sina hem till flyktingläger. Sorglig, gripande men ändå ljus på något vis. Hur människor kan resa sig efter de värsta tragedier de kan utsättas för. Läs den!
2019-10-02 05:22
Morgon i Jenin är så vackert och kärleksfullt berättad om kärleken till landet Palestina, och hur kriget förändrade livet för alltid och gjorde ett helt folkslag till flyktingar.
När jag läser böcker som beskriver historiska händelser blir jag alltid rädd för mitt egna okunskap. Konflikten mellan Israeler och Palestiner har pågått så länge, varit grym och full av offer från både sidor. Ändå så är det svårt att sätta i sig känslomässigt vad detta egentlingen har inneburit. En vacker , en släkt krönika över Abulhejas levnadsöden.

"

Skriv egen bokrecension till Morgon i Jenin
Inte utan min syster